Tänään syöksyin takapään jarruletkujen kimppuun. Laitetaan niistäkin hieman kuvasaastetta ja omia ajatuksia jos joku toinen painiskelee samojen ongelmien kanssa.
Homma meni pääpiirteittäin niin että ensiksi jarrusatula irti ja sitten satulaa kiertämällä irti letkusta.
Seuraavaksi piti ottaa jarruletkun kannake irti, jarruputken kolme kannaketta auton alta irti ja ujuttaa kannake letkuineen tukivarren takaa auton alle. Tämä sen takia koska jarruputken nippa oli jumittunut kiinni ja liitos piti avata kiertämällä jarruletkua kannakkeineen päivineen. Pyöränkotelossa se ei mahtunut kääntymään.

Ensimmäinen ongelma oli saada jarruletkun kannake ehjänä irti. Kyllähän ne helposti Youtubessa lähtee mutta 300tkm ja 15 vuotta Suomen talvea tekee tehtävänsä.
Luulin olevani fiksu ja laitoin kaksi mutteria yhteen ja annoin hakkaavalla koneella perään. Kierteethän siinä meni.

Ei muuta kuin puukkosahalla poikki.

Loppunatsa lähti kun laittoi suoraan akkuporan istukkaan kiinni.

Telinettä joutui taittamaan hieman että sen sai tukivarren, rungon ja tankin välistä ujutettua auton alle.
Kannattaa laittaa jarruputki myös juuri samaan asentoon siihen telineeseen kuin mitä se on ollutkin koska muuten tulee ongelmia kun sen laittaa takaisin paikoilleen.

Oli 240 jarrurempasta jäänyt jarruputken liittimen suojahattu jonka sisälle leikkasin vielä raakakumista tiivisteen. Tämän hatun laitoin valmiiksi uuteen jarruletkuun estämään jarrunesteen vuotamisen, se toimi hyvin siinä tarkoituksessa.


Uusi letku paikoillaan.

Laitoin samalla myös tälle toisellekin puolelle viikolla aikaisemmin kunnostamani jarrusatulan. Nyt on uudet männät ym. kummallakin puolella.

Lopuksi vielä kysymys. Kuuluuko tämän yhdystangon liikkua kun sitä kädellä vääntää?
Olen yrittänyt paikallistaa etupäästä kuuluvaa epämääräistä kolahdusta.

Moottorin kannakkeessa on klappia n.1cm verran kun kädellä vääntää. Onko OK?