Race.fi  Puotilan autokorjaamo

XC60 D4 vm 1017 Akku

  • 20 Vastauksia
  • 2065 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #15 : 04.01.2024, 19:40:47 »
Näillä keleillä tuli latailu ajankohtaiseksi V60:lle ;D, ja mietiskelin tuon asennettavan laturin laittamista ehkä jäätyneen akun vaihdon yhteydessä.

Autossa on PA-lämmitin ja Volvon (Calix) sähkölämppäri ja tietty ajattelin pääseväni helpolla kun lisään vaan laturin, kun töpselit ja kaikki jo valmiina. Volvon laturin asennusohjeessa kuitenkin lukee ettei laturi sovi sähkölämppärin kanssa käytettäväksi? Onko jotain parempaa tietoa miksi näin?

[edit] Löytyikin tuolta toisesta ketjusta hyviä vastauksia.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112484.0
« Viimeksi muokattu: 04.01.2024, 19:47:51 kirjoittanut Lzlo »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #16 : 04.01.2024, 19:59:06 »
https://arcticheat.fi/collections/arctic-battery-monitor/products/arctic-battery-monitor-paketit

Tuota settiä suosittelen lämpimästi.

Ei jäädy akku enää ja on laadukas laturi.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #17 : 04.01.2024, 20:50:09 »

Tuota settiä suosittelen lämpimästi.

Ei jäädy akku enää ja on laadukas laturi.

Jos ei itse jaksa ährätä, niin kukas noita pks seudulla asentelee?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #18 : 04.01.2024, 21:06:21 »
Jos ei itse jaksa ährätä, niin kukas noita pks seudulla asentelee?

Kyllä tuollaisen setin asentaa kuka tahansa alan toimija, ei vaadi mitään erityis osaamista.

Tuo Volvon lämmittimen ja laturin yhteensopimattomuus vähän arveluttaa?
Minulla oli edellisessä 2013 S60ssä tehtaalla asennettu lämmitin ja auto oli varusteltu vielä uutena myyjän toimesta calixin laturilla. Itse käytin sitä parin talven kovimmilla pakkasilla webaston tukena niin, että se oli tyyliin 4-6 tuntia öisin päällä.
Auton hanskalokerossa oli erillinen lämmitintä käsittelevä ohjelappu ja siinä sanottiin muistaakseni suositus käyttöajasta tuo 2 tuntia mutta myös, että moottoria ei lämmitetä 20 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi? Eli se lienee ptc-vastus joka ei ylikuumene missään olosuhteissa?
Niinpä tuo suositus perustunee enemmän vihreisiin arvoihin kuin tekniikan vaatimuksiin?

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #19 : 04.01.2024, 23:41:28 »
Kovin tarkasti en ole vielä tutkinut tota auton keulaa esim. tuommoisen laturin kiinnittämistä varten ja mahdollisesti töpselin reittiä keulaan. Volvon ohje omalle laturille ja plugille vaikutti aika työläältä.

Onko töpselin sijoituksen suhteen hyviä ideoita apukuskin puolelle auton keskilinjaan verrattuna? Olis parkkiksella sähkö sillä puolella. Ja ehkä mieluummin keulaan, kuin orkkiksen tyyliin sinne sivuun...

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #20 : 04.01.2024, 23:46:14 »
Hei
Nyt on tullut akku tiensä loppumetreille. XC60 D4 2017, alkuperäinen akku vielä. Kuinka iso akku tuonne mahtuu, näyttäis olevan kotelossa tilaa isommalle.

Mitä suosittelette ??

Tänään laitatin -17 vuotiseen autoon uuden akun. Orkkis musta näytti olevan laatikossa. Tilalle meni Exide EFB (mulla manuaali) 70 Ah / 720 A. 145 euroa asennettuna ja koodattuna.

 

Samppasport  Futurez