Autodiagnoosi  Carcom Oy

Geartronic vaihdekeppi jumittaa

  • 36 Vastauksia
  • 20183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jamppa77

  • Vieras
Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« : 07.01.2012, 12:21:45 »
Yhdesti aiemmin tapahtunut sama ja tänään kun pakkasta -15 jumitti taas, eli keppi ei liikahda P-asennosta muihin asentoihin.
Aikani jarrupoljinta painelin ja keppiä edestakaisin remputin niin jo lähti liikkeelle, vaimo kävi kaupalla ja kotiin tullessa sanoi että teki saman uudelleen.
Kun jarrupoljinta painaa niin kepissä tuntuu sellainen nytkähdys, mutta ei silti meinaa millään liikkua.
Normaalisti on toiminut varsin hyvin, tosin auto ei ole ollut meillä käytössä kuin noin puoli vuotta.
Onko mahdollinen remontti edessä, vai kannattaako toimenpiteisiin alkaa?

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #1 : 07.01.2012, 12:45:07 »
Yhdesti aiemmin tapahtunut sama ja tänään kun pakkasta -15 jumitti taas, eli keppi ei liikahda P-asennosta muihin asentoihin.
Aikani jarrupoljinta painelin ja keppiä edestakaisin remputin niin jo lähti liikkeelle, vaimo kävi kaupalla ja kotiin tullessa sanoi että teki saman uudelleen.
Kun jarrupoljinta painaa niin kepissä tuntuu sellainen nytkähdys, mutta ei silti meinaa millään liikkua.
Normaalisti on toiminut varsin hyvin, tosin auto ei ole ollut meillä käytössä kuin noin puoli vuotta.
Onko mahdollinen remontti edessä, vai kannattaako toimenpiteisiin alkaa?
Siellä on esto tuolle vaihteelle, mutta sitä en muista, mikä estää ( minkälainen systeemi ) vaihdekepin liikkeen, kun jarrua ei ole painettu.
Toimiiko Geartronic manuaalipuolella, vai tökkiikö sekä manu, että auto puolella ?
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #2 : 07.01.2012, 13:00:27 »
Onko auto ollut tasaisella maalla kun ei ole P-asennosta pois lähtenyt? Itsellä kanssa geartronic ja sen olen huomannut että jos auton pysäköi rinteeseen, heittää P:n päälle ja antaa auton valua parkkia vasten, on hirmuinen takominen että saa vaihteen pois P:ltä.
Kuuluu oikein pamaus kun keppi liikahtaa parkkiasennosta pois (tekee varmaan autolle aika kutaa tämmöinen).
Volvo S60 T5 -02

jamppa77

  • Vieras
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #3 : 07.01.2012, 13:05:20 »
Ihan tasaisella pihamaalla auto on koko ajan, tuo jumitus on ollut vain aamusta liikkeelle lähtiessä eli kun auto on seissyt yön P-asennolla.
Vaihdekeppi ei siirry ollenkaan taaksepäin eli ei sitä voi siirtää myöskään manuaaliasentoon, pitää nyt tarkkailla ilmeneekö tuota vikaa vielä tänään.
Voiko pakkasella olla jotain tekemistä tämän vian kanssa, kun toimii pienillä pakkasilla normaalisti?
En kyllä ole ihan varma onko tuo vika vain pakkasilla kun ei se oll vielä ilmennyt kuin kahdesti.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #4 : 07.01.2012, 20:28:31 »
Käytätkö kasijarrua, kun jätät auton parkkiin ?
Jos et niin kokeileppa vetää kässäri yöksi päälle, olisiko sillä mitään vaikutusta asiaan ?
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #5 : 07.01.2012, 22:11:12 »
Käytätkö kasijarrua, kun jätät auton parkkiin ?
Jos et niin kokeileppa vetää kässäri yöksi päälle, olisiko sillä mitään vaikutusta asiaan ?
No, tuskimpa käsijarrun käytöllä on suurtakaan merkitystä vaihdekepin liikkumiseen  ;)
Ainoa asia on se, että miten automaatin Park loc käyttäytyy, eli kun auton pysäköi, ja jättää P asentoon, jolloin on parkkilukko päällä,,,,,
« Viimeksi muokattu: 07.01.2012, 22:14:05 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #6 : 07.01.2012, 22:21:15 »
Onko auto ollut tasaisella maalla kun ei ole P-asennosta pois lähtenyt? Itsellä kanssa geartronic ja sen olen huomannut että jos auton pysäköi rinteeseen, heittää P:n päälle ja antaa auton valua parkkia vasten, on hirmuinen takominen että saa vaihteen pois P:ltä.
Kuuluu oikein pamaus kun keppi liikahtaa parkkiasennosta pois (tekee varmaan autolle aika kutaa tämmöinen).
Itellä on yleensä aina kahva P asennossa,,,ja ylämäessäkin, ja kun menee autoon ,kone käymään jalka jarrulle, ja kahva D tai R asennolle, niin ei mitään tuhtaamista/takomista/pamausta,,,,vaihteet vaihtuu, kun päivä yöhön, sulavasti  8)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Petski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #7 : 07.01.2012, 22:41:20 »
Itellä on yleensä aina kahva P asennossa,,,ja ylämäessäkin, ja kun menee autoon ,kone käymään jalka jarrulle, ja kahva D tai R asennolle, niin ei mitään tuhtaamista/takomista/pamausta,,,,vaihteet vaihtuu, kun päivä yöhön, sulavasti  8)

Vau, auttopa mukavasti.. Mutta siis ite oon huomannu, että kun lyöt P vaihteen mäessä päälle sillonku sammutat auton, ja auto liikahtaa pikkasen eteen tai taate, ns "vaihetta vasten" ja tällön hankalampi saaha D päälle ku oot startannu. Mutta jos kiskasee käppärin päälle, niin ei vastaavaa ongelmaa. Joku ammattimies kertoo mistä johtuu, ite en tomaateista tiijä mitää

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #8 : 08.01.2012, 00:07:15 »
Vau, auttopa mukavasti.. Mutta siis ite oon huomannu, että kun lyöt P vaihteen mäessä päälle sillonku sammutat auton, ja auto liikahtaa pikkasen eteen tai taate, ns "vaihetta vasten" ja tällön hankalampi saaha D päälle ku oot startannu. Mutta jos kiskasee käppärin päälle, niin ei vastaavaa ongelmaa. Joku ammattimies kertoo mistä johtuu, ite en tomaateista tiijä mitää
Johtuu siitä, että kun laittaa P:n päälle, niin siinä menee parkkilukko päälle silloin.
Käppäri auttaa, kun sen laittaa päälle ennen kun vaihdetta laittaa P asentoon,,no niinkuin kerroin, ittellä ei koskaan ole ollut tuota ongelmaa, että olisi vaikeutta saada vaihteita päälle, ja harvoin on kässäri normaalisti päällä, ellei ole rankka mäki, yleensä on tuossa P asennossa, kun siinä on parkkilukko. :)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #9 : 08.01.2012, 02:07:56 »
Niin siellähän on sellainen metallinen tappi joka menee koloonsa P asennossa. Nuissa tilanteissa, kun auton antaa valua tuon "tapin" varaan niin silloin on mahdollista, että keppi on raskaampi saada P asennosta pois.
Muistaakseni joku tuollaisen laatikon avannut sanoi, että on yllättävän heppoisen näköinen tuo tikku.

jamppa77

  • Vieras
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #10 : 08.01.2012, 13:23:25 »
Itse laitan aina käsijarrun päälle ensin ja vasta sitten vaihteen P-asentoon ja ei ole aikaisemmin ollut ongelmaa, tänä aamuna kun pakkasta oli vain -3 niin tuota vaihdekepin jumitus ongelmaa ei ollut ollenkaan. Eli yhdistän tuon vian ilmenemisen suoraan kovempaan pakkaseen, mistä lie johtuu sitä en osaa edes arvailla.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #11 : 08.01.2012, 22:35:11 »
Lainaus
No, tuskimpa käsijarrun käytöllä on suurtakaan merkitystä vaihdekepin liikkumiseen 
Ainoa asia on se, että miten automaatin Park loc käyttäytyy, eli kun auton pysäköi, ja jättää P asentoon, jolloin on parkkilukko päällä,,,,,
Johtuu siitä, että kun laittaa P:n päälle, niin siinä menee parkkilukko päälle silloin.
Käppäri auttaa, kun sen laittaa päälle ennen kun vaihdetta laittaa P asentoon,,no niinkuin kerroin, ittellä ei koskaan ole ollut tuota ongelmaa, että olisi vaikeutta saada vaihteita päälle, ja harvoin on kässäri normaalisti päällä, ellei ole rankka mäki, yleensä on tuossa P asennossa, kun siinä on parkkilukko. :)

Eli ei sillä käkkärin päälle laitolla ole merkitystä, vai ?   ;)  ::)

Olen huomannut omassa koslassa että vaikka onkin tasaselle pysäköity pihassa, niin pitemmän aikaa paikallaan
ollessa ilman käkkäriä, ei vaihteen valitsin oikein tahdo lliikkua.

Autonhan ei tarvitse paljon liikahtaa P-asennossa (ilman kässäriä), kun se alkaa tavallaan "nojaamaan" parkkilukkoa vasten.
Kuinkahan tasainen alusta kulloinkin tod. on, ympäristö osaa kivasti huijata silmää, varsin pienissä kaltevuuseroissa.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Petski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #12 : 09.01.2012, 15:43:41 »
Niin siellähän on sellainen metallinen tappi joka menee koloonsa P asennossa. Nuissa tilanteissa, kun auton antaa valua tuon "tapin" varaan niin silloin on mahdollista, että keppi on raskaampi saada P asennosta pois.
Muistaakseni joku tuollaisen laatikon avannut sanoi, että on yllättävän heppoisen näköinen tuo tikku.

Tätä vähän hain takaa  :D

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #13 : 09.01.2012, 18:57:22 »
Niin,onko mennyt puurot, ja vellit sekaisin, eli  puhutaanko tässä nyt parkkilukosta, joka vaihteistossa on päällä silloin, kun vaihteen valitsin on P asennossa, vai vaihteenvalitsimen lukosta, joka estää vaihteen siirtämisen P asennosta, ennen kun virta-avain on kakkos asennossa/jarrua painetaan.  8)
Mulla ainakin toimii näin, ja sen jälkeen on aivan sama onko auto kuinka päin, ja millaisessa mäessä, vaihteet vaihtuu aivan ok.
Kepissä on sähköinen lukitus ( jos oikein muistan ) ja aermaankin tappi, mikä estää kepin liikkeet, kun virta-avain ei ole kakkos asennossa, ja jarrua ei paineta.
Voipa olla että tuo lukitus tuossa kepissä takkuaa, kun on kosteutta ja pakkasta vuorotellen.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2012, 19:01:39 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #14 : 09.01.2012, 23:33:15 »
Kun auto on paikallaan ja P:llä niin kun painelet jarrua sieltä kepin juuresta pitää kuulua pieni napsaus kun tuo kepin lukko aukeaa. Jos ei kuulu, ei toimi, ei liiku. Sen voi avata ja pika fiksinä poistaa koko paskan.

 

RallyBaron  Samppasport