Meniköhän tässä logiikka ihan oikein. Sähköllä ajaminen maksaa suunnilleen 1-2 löpölitran verran per 100 km, mutta ei sillä autolla ajeta yhtäaikaa sähköllä ja löpöllä.
Pitemmässä ajossa kun hybridin akku ei kata kuin pienen osan matkasta, ei se syö matkan keskivaiheilla 1-2 L löpön päälle.
Osin sähköllä osin löpöllä ajetun matkan hinta löpölitroiksi yhdistettynä riippuu ihan matkan pituudesta ja akun lähtövarauksesta. Ei sitä voi millään nyrkkikaavalla muuntaa.
Ja aika hönö saa olla jos ei pääse plugarilla alle 2L kulutuksiin. Nimimerkillä eipä tullut kesäisin tankkailtua kun ei lämmitin pöhissyt. Keväin syksyin se lämppäri vei suunnilleen 1L/100 km.
Miten sinä ajat t8:lla 2 litran keskikulutuksella jos sulla olis vaikka 100km edestakainen työmatka päivittäin.
Jos sulla on vuosittain vaikka 20tkm ajoa ja ajat esim täysin sähköllä 70% siitä matkasta, eli 14 tkm. Auto kuluttaa keskimäärin 25kwh / 100km. Meneehän siinä seinästä ladattaessa sähköä n. 3500kwh verran vuodessa. Jos sulla on loput 6000km pitkää siivua matka-ajoa niin se auton renegeroima sähkö on yks koiran kusi meressä siitä mitä menee sitten polttoainetta. Puhutaan varmaan siellä 8 litraa / 100km. Onhan se kokonaisuudessaan halvempaa monelle käyttäjälle mutta niinkuin sanoin, riippuu ajoprofiilista mitä plugari kuluttaa.
Mitsun Outlander phev oli aikanaan ja sillä 37tkm matkalla keskikulutus bensaa oli muistaakseni 3,8 litraa / 100km + ladattu sähkö.
Oma v90cc D4 näyttää nyt 7,5 litran keskikulutusta eli todellista n. 8 litraa. Omaan profiiliin tuo t8 passaisi mainiosti ja kauppaa semmosesta xc90 tässä hieronutkin, mutta eihän tuota voi yleistää että se kaikilla menisi mihinkään 2 litran kulutuksiin.