E/S mese? 
Markkinat ovat muuttuneet sitten 744 päivien, jolloin ison henkilöauton ostajalla oli paljon vaihtoehtoja.
Sen jälkeen on Volvo 744 ja 944 seuraajan lisäksi myös Saab 9000, Opel Omegan, Ford Scorpion, Toyota Crownin / Cressidan, Nissan Laurelin / Cedricin ja ehkä muutaman muunkin ison ja mukavan auton seuraaja jätetty tekemättä tai ainakin tuomatta Suomeen.
Niinpä minäkään en löytänyt kuin kaksi 744 GLE:n mitat nykyaikaan tuovaa vaihtoehtoa, Mersun W212 ja BMW F10. En oikeasti osaa sanoa mitään järjellistä perustetta, miksi en ostanut Bemaria, josta pidin koeajolla kovasti.
Moottoripää voi ajaa monenlaisella autolla, mutta kannattaa ostaa jotain sellaista, joka sanoo itselle jotain, ettei autokuume palaa ihan heti. Ehkä Volvo-taustani vain sai E-sarjalaisen tuntumaan mukavan tutulta, kuin olisi vuosien harhailun jälkeen palannut kotiin. Taidan olla E-klassen kohderyhmää, koska minulle se sanoo juuri tämän korimallin saksalaisen mainoslauseen mukaisesti "Willkommen zu Hause".
Valintakriteerejä oli muitakin, mutta ne ovat enemmän mielipidekysymyksiä, jotka itse arvottaa omalla tavallaan.
Vatulointi päättyi ainakin hetkeksi tähän (pitäisi näkyä rekisteröitymättäkin, koska on julkisella alueella):
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=50898...ja aivan edeltäneen Ceen tavoin, ongelmia ja niiden ratkaisuja ei piiloteta, vaan jaetaan kavereiden kesken ettei kaikkien tarvitse rymytä kaikkien ongelmien läpi omin päin.
P.S. aiemmin tässä threadissa ihmeteltyihin alussa luvattoman kehnoihin OM651 suuttimiin on jo korjaus tehty. Myös ongelmia aiheuttaneen nokkaketjun kiristimestä on useampia versioita, ja 2011 alkupuolella tuotantoon tullut versio näyttää olevan ainakin edeltäjiään kestävämpi. Aika näyttää, kuinka kestävä? Ketjun vaihto ei vaadi konetta pöydälle viiden tonnin hintaan, vaan ketju vaihtuu siinä kuin hihnakin. Ongelma, if any, ovat mahdollisesti kuluneet ketjupyörät vähän alempana...
P.P.S. on ikävää, että valmistajat tekevät asiakkaistaan Beta-testaajia uuden mallisarjan alussa. Vielä ikävämpää, ettei kaikilla ole Volvon tavoin asiakasystävällistä tapaa merkata toimivia yksilöitä "Classic" tunnuksella.