RallyBaron  Samppasport

Sähköisen käsijarrun oudot tavat?

• 7 Vastauksia
  • 1427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pokeri

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Sähköisen käsijarrun oudot tavat?
« : 10.02.2024, 20:07:51 »
V70 vm-12, talven aikana sähköinen käsijarru on muutaman kerran yrittänyt ilmeisesti päälle itsekseen. Auton sammuttaa niin käsijarru päästää äänet kuin menisi päälle ja heti perään avaus, myös mittaristossa ehtii vilahtaa käsijarrun merkkivalo. Jarru ei kuitenkaan siis kiinnity ja muuten toimii moitteettomasti kun on tarvinnut käyttää. Tämän on tehnyt talven aikana ehkä kymmenisen kertaa. Molemmin puolin on kaikki jarrut uusittu reilun vuoden sisään. Kerran on vikakoodit luettu eikä löytynyt mitään ja korjaamolla ihmeteltiin vaan tietämättä mistä johtuisi. Onko jollain ideaa mitä tuolle pitäs tehdä?

Poissa Julma-Henri

• Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Sähköisen käsijarrun oudot tavat?
« Vastaus #1 : 10.02.2024, 20:17:39 »
Ihan normaali toiminta että käyttää toisinaan päällä ja vapauttaa heti. Tekee myös kesällä samaa. Ainakin mulla tekee samanikäinen XC70.

Kaipa sillä on joku protokolla jos ei käytä niin käyttelee itsekseen että moottori ei jumiudu.

Onko siitä jotain haittaa että käyttää päällä ja vapauttaa?
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa pokeri

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 10.02.2024, 20:41:17 »
Eihän siitä mitään haittaa ole, lähinnä ihmettelyä aiheuttanut. Hyvä tietää jos onkin normaali käytäntö

Poissa varttimondeo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 11.02.2024, 00:29:38 »
Hyvä kun pyörittelee ja testaa niitä itse. Käsijarrun sähkömoottoreitten muovikuoret kun näistä tuppaa halkeamaan. Vähemmällä pääsee kun ajoissa vaihtaa ne suosiolla uusiin. Minulla hajosi 2011 mallin V60:sta käsijarrun moottori katsastuksessa jarrudynoon ja käsijarru jäi päälle jumiin.

Poissa kestosippi

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 11.02.2024, 21:49:52 »
Kannattaisikohan niitä seisontajarrumoottoreita ajaa auki testerin huoltoasentoon ajotoiminnolla niinkuin siinä mielessä ettei moottorit jumiutuisi. Mulla iCarSoft VOL 2.0 testerissä on se toiminto olemassa. Olipa muuten kätevä jarrupalavaihdossa. Se vingutti moottorit auki-asentoon hetkessä ja palanvaihtojen jälkeen takaisin käyttöasentoon.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Paikalla hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #5 : 11.02.2024, 22:09:37 »
Kannattaisikohan niitä seisontajarrumoottoreita ajaa auki testerin huoltoasentoon ajotoiminnolla niinkuin siinä mielessä ettei moottorit jumiutuisi. Mulla iCarSoft VOL 2.0 testerissä on se toiminto olemassa. Olipa muuten kätevä jarrupalavaihdossa. Se vingutti moottorit auki-asentoon hetkessä ja palanvaihtojen jälkeen takaisin käyttöasentoon.
Tuosta tiedä, mutta kun pitää automaattisen pysäköintijarrun valittuna, niin saavat jumppaa säännöllisesti jokaisen pysäköinnin yhteydessä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa kestosippi

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 11.02.2024, 22:29:11 »
Tuosta tiedä, mutta kun pitää automaattisen pysäköintijarrun valittuna, niin saavat jumppaa säännöllisesti jokaisen pysäköinnin yhteydessä.
"Automaattinen pysäköintijarru" ? Saako semmosen jostakin päälle? Mulla se lähtee kyllä pois päältä liikkeelle lähtiessä jos turvavyö on kiinnitettynä mutta päälle se ei automaattisesti mene.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Paikalla hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #7 : 12.02.2024, 10:45:50 »
En tiedä, onko vuosimallikohtaisia eroja, mutta ainakin vm. -12 alkaen omissa autoissa pysäköintijarru on kytkeytynyt automaattisesti aina, kun auto sammutetaan. Siihen on ruksi valikoissa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Autodiagnoosi  Carcom Oy