Viikonloppuna ehdin tällekkin antamaan hiukan huomiota. Perjantaina matkalla tallille ostin ehjän kojelaudan ja pikku tilpehööriä sisätiloihin kuten radion kehyksen ylös mittariston viereen, takaniskatuet ja takakontin maton. Kaupan puolelta kävin hakemassa myös tuulilasiliimaa.
Tallille kun pääsin ensimmäisenä pesin koko auton ulkopuolelta huolellisesti. Mitään isoja yllätyksiä ei tullut, mutta erityisesti takaluukussa on palanut hitsaus / rälläkän kipinöitä kiinni jonkun verran.
Pesun jälkeen kuivattelin autoa jonkun aikaa ja kun kaveri pääsi käymään sahasimme tuulilasin irti. Tällä oli lasi kiinni vielä butyylillä, joten lasin irti sahaamisen jälkeen hommaa riitti ihan huolella sen mäskin siivoamisessa. Tuulilasi oli uusi pilkingtonin lasi, mutta vanhaa erää, joten oli ollut varastossa vuosia. Jotain sitkeää likaa oli pinnassa, joka ei lähtenyt kuin asetonilla, mutta lopulta sain lasin puhtaaksi.
Listakin lähti ehjänä irti.


Hämmästyttävää kyllä kehyksessä ei ollut yhtään ruostetta.

Uusi lasi tekeytymässä

Valmis.

Seuraavana vuorossa oli se kojelauta. Heti, kun auton ostin mietin, että pakko vaihtaa se nimittäin oli kohtuu heikossa hapessa ja häiritsi itseä suunnattomasti.

Useamman kojelaudan olen 200 sarjasta irroittanut ja nyt se olikin enää reipas puoli tuntia, niin oli kojelauta ulkona. Loppujen lopuksi itse kojelaudan saa aika pienellä työllä irti.

Uusi kojelauta

Samalla, kun oli mittari ulkona päätin korjata katkenneen tripin nollauspainikkeen. Tällä yksinkertaisella ratkaisulla toimi myös dieselissä pitkään nollauspainike.


Sen jälkeen, kun mittaristo oli valmis kasailin sisustan ja samalla siirsin radion mittariston viereen ylös, kun aiemmin se seilasi vapaana alemmassa romulokerossa. Pettymykseksi täytyi vain todeta, että kehys oli jotenkin heikkolaatuinen eikä vastannut ollenkaan kojelaudan muotoja ja istui huonosti, vaikka sitä koitin shimmata paikoilleen ja materiaalikin erosi volvon muovista. No, saa mennä toistaiseksi. Samalla vaihdoin radion ja mittariston välissä olevat neliön maliset muovilätkät ehjiin sellaisiin, joissa ei ole tarroja tmv.
Tämän jälkeen laittelin takakontin verhoilun paikoilleen. Vararenkaan pussi jäi vielä uupumaan, mutta eiköhän sellainenkin jostain löydy. Vararenkaan kiinnitysremmi pitäisi olla varastossa.

Samalla värkkäilin kaikkea pienempää, kuten laitoin takakontin ja moottoritilan valot toimimaan. Käsijarrukahvan oli klopit teurastaneet varmaan luisuttelua varten, kun lukitus oli rikottu, joten sen vaihdoin ehjään myös. Polkimen kumi puuttui kytkinpolkimesta ja ryöstin yhdestä hyllyssä olevasta 100srj poljinsetistä jarru-ja kytkinpolkimen kumit, jotka muutenkin ovat tyylilkäämmät, kuin 200srj omat.
Vaikka nyt etupenkit ovatkin heikohkossa hapessa ainakin kuskin osalta päätin kuitenkin pestä ne puhtaaksi. Jotain pieniä öljytahroja jäi, mutta ainakin ruskea väri muuttui enemmän siniseksi / harmaaksi ja sisustaan tuli raikkaampi tuoksu. Jätin illaksi sisätilan lämppärin huutamaan sisälle, niin aamusta oli penkit kuivaneet.


Uudessa kojelaudassa oli alakulmat mustat, mutta harkinnassa on pitäisikö vaihtaa mustaksi hanskalokero ja keskikonsoli, kuten aiemmassa dieselissäkin oli.


Lopuksi jottei lauantai aivan laiskotteluksi menisi vahasin auton fussolla.
Jakopään koppaa en saanut vielä hankituksi

Pikkuhiljaa.. etupuskurin lippa häiritsee, mutta uusi on jo olemassa. Täytyy vain maalata oikeaan väriin.
