RallyBaron  Samppasport

740 arkeen ja juhlaan

  • 10 Vastauksia
  • 2339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla An55i

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
740 arkeen ja juhlaan
« : 03.03.2024, 20:19:55 »
Pitkään ollut hiljaiseloa omasta toimesta täällä foorumilla, mutta jospa pikkuhiljaa aktivoituisi taas :P
Varmaan ajan kanssa tulen kirjoittelemaan tusinasta projektista, mutta otetaan tämmönen kevyt startti :)

Ensiautoksi oli kiikarissa vuosia takaperin valkoinen kartano, 240 tai 740. Sellaista ei kuitenkaan sopivaa löytynyt, joten ensimmäiseksi autoksi löytyi mätä 242 josta olenkin tänne projektipäiväkirjaa pitänyt. Sen jälkeen on ollut kartaani vetosia laidasta laitaan, tälläkin hetkellä taitaa olla ~12kpl pihassa. Mutta nyt tapahtui jotain mullistavaa, bongasin facebookin kautta samalla kylällä myynnissä olevan valkoisen (189) 740 farkun. Työpäivä oli juuri aluillaan, mutta myyjän kanssa sovittiin tärskyt illemmalle. Kaupat tehtiin pimeässä ja ilman koeajoa, tarkistin vain että lohko on b230 ja koppa vielä ihan ok siisti. Mitään tarvetta tosiaankaan ollut ostaa enempää kalustoo, mutta kun...
Entinen "väliaikainen" käyttöauto ei kauaa pihassa kerennyt seistä. Sen elämä jatkuu hyvissä käsissä. Juttua löytyy myöskin täältä showroomin puolelta, vinkkinä että valkoinen 240 ;)

Tekniikka tosiaan B230F (Lh2.2), m47 ja mitä ilmeisemmin avoin perä. Ajettu rapiat 400tkm. Uutena myyty Ruotsiin, mutta 20tkm huolto tehty jo kemijärvellä.

Siitä sitten suorinta tietä työpaikan hallille pesuun, koko auto yltäpäältä täynnä pinttynyttä likaa ja sammalta. Kaiken sotkun alta paljastui nykymittapuulla varsin siisti tuote.




Valitettavasti tämä yksilö oli kerennyt pitkäaikaisen omistuksen jälkeen pyörähtää todella monen näpertäjän käsissä, niin jonkinverran on hirveitä patentteja pitkin autoa. Sisusta perinteisesti sinistä kangasta. Kuskin penkki puhki, ratin pinta pyörii kehällä ja ovipahvit enempi vähempi entiset.

Seuraavana päivänä aloittelin siistimään, keulalta lensi led paneeli kuikkaan ja kattotelineet pois. Pörinäputki lähti romuun ja tilalle katilta taaksepäin täysin uusi vakioputkisto. Myöhemmin huomasin, että katti on tyhjä ja pitää kamalaa mekkalaa. Sopivaa kattia siihen ei nurkista löytynyt niin se tuli vielä korvattua suoralla putkella.



Ajomukavuutta ajatellen vaihdoin mittaristosta led valaistuksen normaaliksi ja vaihtelin kourallisen pimeitä tuikkuja uusiin. Vaihdekepin nuppi oli myös mallia Tokmanni Tuning, sekä pakkilukon liuska poikki niin koko keppi jouti vaihtoon.
Varastopaikalta Y73 (kuusen kohdalta 12 metriä itään, lunta polveen asti) löytyi M46 loota jossa keppi ja ehjä pakkilukko. Kepin kromi oli kuitenkin päässyt ruostumaan(tuskin varastoinnin syy), niin piti kaivella vielä kolmas vaihdekeppi. Lopulta sain kasattua suoran kepin, jossa pakkilukon hela toimii ja kromi on siisti. Viimeistelynä hyllystä uusi kepin nuppi ja nahkapussi

Pala kerrallaan koitetaan fiksailla entiseen loistoonsa, samalla kuitenkin päivittäisessä ajossa. Jatketaan taas kun ehtii puuhastelemaan.


Viime päivityksistä kun on aikaa, niin kertokaa toki jos kuvat ei näy, tai aukeaa liian isona tms. Vähän on unohtunut kikka kolmoset näissä hommissa :D
« Viimeksi muokattu: 18.03.2024, 20:31:32 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 T6 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 84 | 745 GL - 88 | Amazon 4D -66 | Amazon 4D -66

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #1 : 03.03.2024, 21:07:52 »
Khyyl ainakin täällä kuvat näkyy..

Aikas siistin oloinen koppa ei vaan ruoste ole päässyt iskemään pahasti?

Orkkis ilmanpuhdistinkotelo taitaa olla hankintalistalla ja muuta osaakin vaihdettavien osien joukossa..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #2 : 18.03.2024, 12:19:32 »
Kuvat ei näy luurilla ainakaan. Vain valkoiset neliöt. Android med Firefox.
S80 -07

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #3 : 18.03.2024, 14:26:07 »
Ei näy. Android, Google chrome
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Paikalla An55i

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #4 : 18.03.2024, 15:19:22 »
Ei näy näköjää enää itelläkään. Täytynee opiskella lisää :-[

Edit. Taas näkyy, oma moka :D

Pikkusen kerenny muiden ohella tätäkin laittelemaan. Isoimpina tälläkertaa uudet takavalot ja kilvet. Eteen tuli samalla uudet vilkut, mutta odottelee vielä hyllyssä. Menee samalla sitten kun ehtii oikomaan puskuria yms.


Paksia myös vähän siivoilin. Samalla selvisi että huoltokirja pitää kyllä kutinsa. Esimerkiksi tankkilaite vaihdettu hiljan, en epäile yhtään kun kontin vaneri ja tankkilaitteen peltiluukku oli unohtunut kiinnittää..

Muuta sisustaa ei juuri tullut kuvattua, kun on vähän rujo. Imurilla kävin paikat läpi ja muutenkin siivoilin. Joku siisti penkkisarja tähän olisi hakusessa. Ovipahveja tarvii tonkia vielä omista kätköistä, sekä sisäkatosta roikkuva ruotsinlippu vaihtaa ehjään verhoiluun..

Varapyörän takana oli myös epämääräinen äänieriste liimattu. Näitä kun on toistakymmentä pihassa käynyt, niin tiesihän sen mitä alta löytyy :idiot2:


Pientä rokkoa löytyi myös kuskin lattiasta, täytyy joskus vähän hitsailla. Lattioista puuttuu myös kaikki eristematot, sekä reumaluukku oli potkittu palasiksi.
Reumaluukku tuli nyt alkuun vaan teipattua umpeen, kylmä viima ja lattialle valuva vesi korjaantui sillä. Täytyy katsella jostakin purkuautosta uusi.


Orkkis ilmanpuhdistinkotelo taitaa olla hankintalistalla ja muuta osaakin vaihdettavien osien joukossa..
Jep, putsarikotelokin on nykyään vakio. Konehuoneeseen ei oikeastaan tarvitse vaihtaa enää kuin venttiilikoppa :P
« Viimeksi muokattu: 18.03.2024, 21:00:19 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 T6 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 84 | 745 GL - 88 | Amazon 4D -66 | Amazon 4D -66

Paikalla An55i

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #5 : 02.05.2024, 21:07:24 »
Tämä jäi seisontaan alkaen 30.4 :)


Ajoon sitten taas talveksi. Kesän aikana pitäisi puuhastella mm.
-Ruosteet kiinni
-Takaluukun ja takanurkan maalaus
-Sisusta uusiksi, alkuun nyt kaikki pois ja lattian siistintä, sitten ehjempää sisustaa tilalle. Kattoon on jo tumma verhous ja muovit olemassa.
-Webaston asennus. Muutaman vuoden odottanut hyllyssä, joutaa nyt tähän kun tästä taisi tulla vakkari talviauto :)
-Varustelua mm. Cruise


Kesäpyöräkausi kun alkoi, niin kaivelin toisen seiskan muutaman vuoden levon jälkeen ajoon. Jarrujen herkistely ja katsastukseen, ainoana moitteena oikea jarruvalo pimeä. Tämä on ollut omistuksessa 8 vuotta, nyt muutaman vuoden todella vähällä käytöllä. Tällähetkellä mittarissa 310tkm, B200K M47.

Illalla vielä asenentelin alkuperäisen vahvistimen tähän ja vaihdoin ekvalisaattorin vähän kalliimpaan malliin   :) Mankka vielä vähän temppuilee. Hattuhyllylle olisi myös alkuperäiset kaiuttimet ja niiden johtosarja, sekä kojelaudalle tweeterit.

Tärkeimpänä olisi laitto-listalla konepellin maalaus, lakat lähtenyt niin tökerösti. Samalla muutama kukkanen ottaa kiinni. Taidan tämän laittoja päivitellä tähän samaan, otsikko ainakin pätee :)

Ostoslistalla olisi sedaniin ainakin kattoverhoilu (mielellään faceliftistä tai sitten 944), beigeä muovia mm. A-pilareihin ja katon pitkät muovit. Näitä saa tarjota myös esim 940 vaikka olisi eri väriä. Muovi taitaa olla kestävämpää niin voisi saada maalattua.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2024, 21:09:59 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 T6 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 84 | 745 GL - 88 | Amazon 4D -66 | Amazon 4D -66

Paikalla bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #6 : 02.05.2024, 21:36:40 »
Haittaako tällaisessa hienossa alkuperäis kuosissa yksilöä jos vähän lakka lähtee kävelee, vähän kiilotusta niin ei lähe ainakaan ruostuu. Arvostusta tuolle soitin yhdistelmälle hienoa. Onko tarkoitus huoltaa ilmastointia kuntoon? Vai toimiiko kenties jo  :)

Paikalla An55i

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #7 : 02.05.2024, 23:03:50 »
Konepelti on maalattu uudelleen joskus 2002, pienen riistaeläin kolarin jäljiltä. Nyt viimetalvena lähti noin puolet lakoista irti, ei oikeen auta enää kiillotus sille :(
Ilmastointia ei ole, pelkkä valmius kun on tuolla uudemmalla lämmityslaitteella. Vm -89
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 T6 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 84 | 745 GL - 88 | Amazon 4D -66 | Amazon 4D -66

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #8 : 03.05.2024, 09:59:05 »
Ei näy kuvat.  :D Missä kunnossa pyyhkijöiden alla oleva pelti? Omasta lähti ruostumaan tiivisteen alta ja käytin maalarilla. Valkeassa tuli sävy ero, vanhassa maalissa aavistus keltaista ja tietyllä säällä erottùu erisävyt.
Panhardin kiinnityspultin vieressä alla pokkaus, saattaa näyttää pelti hyvältä, korikitin alla pelkkää höttöä.

E: kuvat tuli hitaasti näkyviin kun klikkasin ikonia.

Paikalla An55i

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #9 : 20.11.2024, 09:36:07 »
Talviaikaan siirrytty. Kesärengaskelit rupesi olemaan ohi, niin tuli 745 katsastettua ajoon ja 744 meni seisontaan päiväyksellä 18.11 :)

744 tuli kesän aikana reippaat 6tkm mittariin. Vähälle käytölle kuitenkin jäi, kun pääosin tuli kuljettua 245 turbolla kesä.
Perusteellinen sisäpesu ja maalipinnan vahaus tuli tehtyä, pääsee onneksi sisätiloihin talveksi.



745 piti touhuta kesän aikana kuntoon, mutta todellisuudessa havahduin lokakuussa että pitäisi sitäkin aloitella :P

Ei mitään isompaa sinänsä ollut, muutama vanha ruostekorjaus tuli tehtyä uusiksi. Esimerkiksi akkukotelon pohja oli vain vuorattu päällekkäisellä pellillä alapuolelta ::) Koko kotelo meni vaihtoon, purkuautosta löytyi terve korjauspala.
Keulaa piti vähän säädellä kun puskuri oli vinkkelissä jonkun ulosajon seurauksena. Ei onneksi ollut runkoaisoissa heittoa, riitti kun asetteli puskuria uudelleen. Samalla uudet vilkkuparkit.
Pakoputkea piti myös pajottaa ja etuputken tiiviste vaihtui.

Sisustan entraus edelleen vähän vaiheessa, mutta "siisti" kattopahvi tuli vaihdettua..


"Julkisivuremonttia" tuli myös tehtyä. Apparin puolella oli takaovi ja kylki kolhittu, sekä d-pilari aikoinaan rutattu ja todella tökerösti meikattu. Kolhuja tuli oijottua ja lopuksi uutta maalia pintaan. Takaluukun hapettumat tuli samalla puhallettua.


Vielä vaatisi koko auton myllytyksen ja takaluukkuun merkkien liimaus. Helmoihin tuli uusi kiveniskumassa ruostekorjausten yhteydessä.

Tuli hieman yllätyksenä, että katsastus meni kerrasta läpi. Aika kiireellä tuli lyötyä nippuun ja konttorille, en alkanut muihin autoihin talvipyöriä vaihtelemaan :D
Keulalle tuli alkuperäinen lisävaloteline nakattua ja siihen hyllystä auton ikäiset boschin kattilat.



Varustelua tuli paranneltua alkuperäisellä cruisella ja eberin lisälämmittimellä. Molempien asennus vielä vähän vaiheessa, mutta rupee oleen palikat paikallaan.
Kartaanin tukilaakeri pitäisi vaihtaa seuraavaksi. Myös öljyt, jäähärit ja uusi termari odottelee.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2024, 09:39:27 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 T6 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 84 | 745 GL - 88 | Amazon 4D -66 | Amazon 4D -66

Paikalla An55i

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 arkeen ja juhlaan
« Vastaus #10 : 10.02.2025, 17:57:31 »

8.1 mittarilukeman ollessa 208607km tuli öljyt ja suodatin uusittua.

Myöskin yksi tärkeä talviauton piirre tästä puuttui, nimittäin lämpö. Pakkas kelillä juuri sai lasit sulamaan ajossa.
Pala kerrallaan lähdin asiaa selvittelemään. Termostaatti vaihtuu 87 asteisesta 92 asteiseen.
Kurkistus lämmityslaitteeseen, tarvike kennohan siellä. Kaiken kukkuraksi kenno asennettu ilman mitään tiivistyksiä. Myös lämmityslaite itsessään oli irti tulipellistä ::) Terveisiä oli myös joku reipas tuunaaja/tunari tussaillut


Kennoksi löytyi alkuperäinen käytetty. Se paikalleen ja lämmityslaite huolellisesti tiivistellen nippuun. Nyt puhaltaa sitä kuuluisaa volvo-kuumaa :)

Nopea myllytys ja vahaus teki poikaa maalipinnalle. Poislukien konepelti, josta paljastui kiillottamalla hirveät hiontanaarmut. Luultavasti joku harjoitellut vesihiontaa, eikä ole ihan nappiin mennyt :-\ Täytynee yrittää hioa naarmut pois tai maalata koko pelti uudestaan. Muuten rupee olemaan ihan siisti talviautoksi.



Liituraita penkkisarja olisi hiljaisessa haussa :)
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 T6 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 84 | 745 GL - 88 | Amazon 4D -66 | Amazon 4D -66

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron