Mansikkaan tehty huoltoa, sekä säätöä. Mielenkiinnosta halusin selvittää, minkälaiset venttiilinvälykset koneessa on, eikä edellisestä säädöstä ole tietoa, että milloin on tehty.
Huoltokohteita olivat moottoriöljyjen, öljynsuodattimen, sekä tulppien vaihto.
Öljyiksi valikoituivat samat kuin ennekin, eli Shell Helix Ultra 5W-40 ja öljynsuodattimena Volvon alkuperäinen.
Kilometrejä mittarissa 321 938 km, tällä kertaa taisi vaihto tulla jo ennen kuin tuli kymmenentuhatta täyteen.

Sytytystulpiksi Bosch Super 4 WR78 nelikärkitulpat, eli samanlaiset kuin edelliset.

Ensimmäistä kertaa pääsin aukaisemaan tätä konetta hieman enemmän.
Lämpimälle koneelle venttiilienvälykset olivat sallittujen arvojen ylärajassa eli ~0.45 kaikissa venttiileissä.
Perfektionistina halusin säätää välyksiä hieman pienemmäksi ja säädin välykset ~0.35-0.40 välille.

Koululla ei ollut sopivaa työkalua venttiilikuppien alas painamista varten, joten lopulta helpoin tapa vaihtaa säätöpalat oli irroittamalla nokka-akseli.

Kaikki laakeripinnat olivat hyväkuntoisia, eikä muutenkaan mitään ylimääräistä löytynyt.

Nokka-akselina on vakio A-nokka, nyt sain tämänkin varmistettua.

Nokka-akselin stefa oli jo parhaat päivänsä nähnyt, joten sekin samalla vaihtoon.

Koska nokka-akseli piti irroittaa, piti myös jakopää asetella uusiksi. Samalla huomasin, että kun toissa keväänä tein jakopää remontin tähän autoon, olin asentanut apuakselin ilmeisesti yhden hampaan verran pieleen. Nyt kun olin asentanut jakopään oikeiden merkkien mukaan paikoilleen, ei auto startannutkaan, koska virranjakaa oli väärässä asennnossa ja piti nyt kääntää oikeaan asentoon. Kun olin saanut auton kasaan, säädin sytytyksen, sekä kaasuttimen oikeisiin arvoin. Sytytystä tosin vielä säätelin käsikopelolla tienposkessa muutamaan kertaan, että löytyi sopiva kohta.

Auto taas kasassa. Venttiilinvälysten säätämisen jälkeen autoon tuntui tulevan hieman lisää alavääntöä, sekä muutaman kerran kun olen käynnistänyt konetta säädön jälkeen, tuntui se starttaavan hieman paremmin.

Kaksi foorumilaista Volvoa samassa kuvassa, Huikkosterin auto oli Slerbahuulen huollettavan.