Elekma  Autoracing

850 TDI heikko käynnistyvyys

  • 14 Vastauksia
  • 1587 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
850 TDI heikko käynnistyvyys
« : 08.03.2024, 08:10:22 »
Elikkäs joo, 850 tdi d5252t moottorilla. Käynnistyy tosi huonosti kylmänä, eikä oikein lämpösenäkään mikään paras. Muistaakseni ostaessa lähti käyntiin ihan hyvin, mutta sittemmin tehty kansiremonttia sun muuta.

Hehkut on uudet, vanhoista oli 4/5 pimeenä. Näistä oli vähä apua, mut ei sillä silti juhlita. Tehtiin lämpöanturille ohituskytkin, eli "pakkohehku" jolla saa hehkutettua täydet 10sec tmvs mitä se antaa hehkuttaa. Hehkuttaa myös oikeesti, eikä vaan valo pala. Lämpöanturin antama data on myös ihan loogista, eli luulis senkin olevan ok.

Jakopää ja pumpun remmit uudet. Jakopään puolesta jako oikein. Pumpun ajotusta säädetty käsikopelolla, sekä säädetty volfcr kanssa "oikein". Tolleen "oikein" säädettynä erittäin huono käynnistymään siltikin. Pumpun johtosarjan väliin on tehty liittimillä adapteri missä on evrymodi, ja se vaikuttaa käynnistymiseen erittäin paljo. Jos evry on pois päältä, tai ottaa kokonaan pois pumpun liittimen välistä (eli siis niinkun auto on vakiona) niin ei lähe ollenkaan käyntiin, tai vielä huonommin :D

Polttoainejärjestelmässä ei näkyvästi ilmaa, ja suodatinkin uusi. Osan polttoaineletkuista, sekä sen suodattimen päällä olevan muovisen valkosen paluulinjan? väliin tulivan palikan uusin. Suuttimien paluuletkut kans kaikki uusia. Dieselikin vaihtunu eli ei oo huonoa ainettakaan.


Ei anna mitään vikakoodeja, eikä pala vikavalokaan (poislukien tolla lämpöanturin ohituksella käynnistäessä) Moottori tuntuis toimivan hyvin kunhan vaan saa käyntiin.


Pumpun/moottorin johtasarjaa kattelin läpi, ei näkyvästi mitään vikaa. Show mielessä kontakti kliineriä tarjosin liittimiin. Käynnissäkin ollessa heiluttelin ja vääntelin johtoja mutta ei ollu mitään vaikutusta käyntiin tai muuhun.



Mitähän siihen vielä keksis kokeilla?

Syöttöpumppu hyytyny?
Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #1 : 08.03.2024, 08:54:08 »
No en tiedä mutta onko toi nimimerkin Joona sun hyväkin kaveris? :2funny:
Sori ot. ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #2 : 08.03.2024, 10:54:48 »
Nosiis tein tän tunnuksen lähinnä että erään joonan autoprojektijuttu-ketjua seurasin joskus aikanaan enkä koskaan ajatellu volvoa ite hommaavani.

Niin siin sit kävi, että se herrasmies hävitti volvot, ja mul on nyt kolme volvoo.


Ja sit sekii että toi nimimerkki ei pidä ees paikkaansa  :o



Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #3 : 09.03.2024, 08:32:42 »
Ajoitushan siellä melkoisen varmasti on pielessä. Nämä ei mitään nappihehkuvirityksiä tartte kun ei niillä hehkuilla ole käynnistymiseen juuri vaikutusta kuin ihan kovimmilla pakkasilla jos perusasiat on kunnossa. Selkeintä kun ottaa kaikki ylimääräiset rävellykset pois ja aloittaa laittamalla sen ajoituksen kuntoon.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #4 : 09.03.2024, 10:12:01 »
Saako sitä sen tarkemmin millään muulla kun tolla volfcr?

Vois kuvitella ainakin että kun sen säätää sillä niin se on silloin oikein?


Tälläkin foorumilla tohon hehkuhomnaan ohjeet, ja taitaa olla volkkaripuolellakin, ettei se silleensä tai ihan turhakaan olla ::)
Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #5 : 09.03.2024, 10:25:57 »
Onko se perusajoitus tehty "käsikopelolla" vai miten? Tuolta FAQ-osiosta löytyy aika hyvät ohjeet miten toimia, pitäisi kyllä syttyä hyvin tulille ihan merkeistä ajoitettuna ja testerin kanssa sitten enemmänkin hienosäätö.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #6 : 09.03.2024, 11:05:06 »
Merkeistä säädetty kohdillee ja siitä käsivarasesti inan kerralla että saa käyntiin, minkä jälkeen säädetty vol-fcr kanssa kohdilleen. Tarkastettukkin jälkikätee että se on oikeesti kohdallaan.

Mutta, käynnistyy huomattavasti paremmin kun säätää ohi tehtaan spekseistä, mutta ei se silti hyvä ole.


Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #7 : 09.03.2024, 11:27:02 »
Käydessä ajoitus  voi olla kohillaan mutta starttausta alottaessa liian myöhässä, pistää mittakellolla lisää ennakkoa näin tein omaani käyntiinlähtö parani huomatavasti. https://www.youtube.com/watch?v=m-2N9IYMf_w ,volkkari miesten ohje mutta toimii.
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #8 : 09.03.2024, 11:37:59 »
Mittakellolla olis vielä tarkotus kokeilla, kolmenkympin sijoitus ei kaatane taloutta.
Edit, mut en kyllä odota että auttais mitään :D

« Viimeksi muokattu: 09.03.2024, 11:58:53 kirjoittanut OmOhNoAnOoJ »
Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #9 : 02.06.2024, 08:27:52 »
Ei muuten niin mitään apua ongelmaan, on se säädetty vol-fcr kanssa tai heittokellolla  :2funny:

Eli toisinsanoen:
-kaikki ylimääräiset rävellykset pois (eli siis evryn välikaapeli irti pumpun liittimen välistä ja auto ns täysin vakiotilassaan)
-Syöttöpumpun ajoitus on oikein ja kokeiltu erilaisia arvoja mitä internetissä on ihmiset hyväks kokenu

Onkohan tossa nyt vaan jotain syöttöpumpusta hyytyny?

Lämpöanturia yms mittailtu ok, kokeiltu myös uudella. Vol-fcr livedatan kautta kateltuna kaikki näyttää järkevältä.


Tyhjäkäynnillä ehkä vähän rynkyttää kierroksia, en tiedä liittyykö asiaan mutta huomasin vaan.
Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #10 : 02.06.2024, 13:02:04 »
Jos kerran evryllä lähtee hyvin, niin itse kokeilisin hammermodia, eli pumpun kannen pultteja vähän avaa ja puukapulalla+vasaralla koputtaa kantta kohti jakopäätä. Kun sen tekee käynnissä olevalle motille, niin kuulee vaikutuksenkin

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #11 : 03.06.2024, 07:24:47 »
Ei se evrylläkään oo niin hyvä mitä sen pitäis olla. Mitähän tollasessa pitäs olla injection quantity?

Vois kokeilla kyllä koputella sitä pumpun kantta, ei menetä juuri mitään vaikka ei mitään hyötyiskään.


Joko se alkaa toimimaan, tai sitte korjataan sitä kunnes se on kakkuna  :2funny:
Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #12 : 13.07.2024, 02:24:45 »
Tätä tullu rassattua taas kun ei oo ollu oikein muutakaan.

Ajotuksen kanssa on tullu pelailtua, heittokellon ja volfcr kanssa ja kyllä se vaan on niin että pumppu taitaa olla jollain tapaa rikki. 

Starttihan näissä vaikuttaa tosi paljon käynnistymiseen, ja sen ajattelin kokeilla vielä. Omasta mielestäni ei kyllä pyöritä mitenkään erityisen huonosti, ja huono akkukin on suljettu pois.

Onkohan noissa eroa syöttöpumppujen kanssa MSA15.7 ja MSA15.8 välillä? Eli sopiiko uudemmasta pumppu vanhempaan? Tollanen vähän ajettu MSA15.8 pumppu löytyis ihan nurkilta kohtuuhintaan, mutta ei oo joutanu vielä käydä kattomassa onko yhteensopiva.

Edit:

Hammedmodia kun antoi ja ajotus 0.28 ni lähtee ilman evryä kun kädet taskusta. Ainut vaan että sitä vasaraa sai antaa niin paljo että tyhjäkäynti noin 1000rpm.  :2funny:


Edit edit: Unen näki, ei se vaan toimi silleen järkevästi. Rynkyttää erittäin vahvasti silloin kun sen säätää pumpun kantta silleen että käynnistyy hyvin. "Uutta" pumppua todennäkösesti ensviikolla.

Random tdi lisätieto, sähkösesti volfcr kanssa pääsee samaan tulokseen kun heittokellolla säätäessä.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2024, 19:34:09 kirjoittanut OmOhNoAnOoJ »
Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #13 : 24.07.2024, 15:26:37 »
Kellään enskäden tietoa noista tdi pumpuista miten ne sopii ristiin?

Bosch osanumerot on samat 0 460 415 990 molemmissa

Mutta se pumpun toinen numero eroaa, nykynen on 074 130 109 H  ja toinen pumppu olis 074 130 110M

Ulkosesti samanlaiset ne on, ja liitin johtojen määrä yms samat

Toi uudempi pumppu on s80 missä MSA15.8.

En vielä ostanu, kun tota sopivuutta selvittelen ensin ::)
Volvo 740 1988 2.0 16v

Poissa OmOhNoAnOoJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI heikko käynnistyvyys
« Vastaus #14 : 27.07.2024, 04:41:04 »
Potkitaas quattropostit tulille mutta joo.

Käytiin ruuvailemassa s80 syöttöpumppu irti joka siis tollanen 074 130 110M. S80 kohtaloksi oli koitunut jakoremmin katkeaminen, joten noin 300tkm ajettuna pumppu olis kuvitteellisesti hyvä. Ensimmäiseks tuli huomattua että toi uus pumppu oli paljon "jäykempi" pyörittää käsineen kun pätkän oma. Nyt jo varmoilla liikkeillä vanha pumppu irti, uus paikalleen ja heittokellon kanssa 0,275 ennakkoa. Koko raato kasaan ja ilmaaamaan. Toisena huomiona uuden pumpun kanssa ilmautu epäilyttävän helposti.

No, sehän pärähti käyntiin ihan uskomattoman helposti, tuntuu ettei startti edes ehti pyöräyttää niin se käy jo. Auto sammuksiin ja kateltiin ettei vuoda mitään, kaikki on kiinni jne. Lähti tän jälkeen usemman kerran käyntiin ihan laakista.


Vanhan pumpun laitoin ruuvipenkkiin kiinni tutkimista varten ja kokeilin pyöräyttää hihnapyörästä... Sehän pyöriin kun onnenpyörä  :2funny: Eli mitä ilmeisemmin se ongelma oli nyt sitte siinä pumpussa. Joku kaunis päivä taidan avata sen vanhan pumpun ja katella mitä se on syönnyt.

Jos ei muuta, niin nyt on ainakin tehty aika hyvästi remonttia kohtuu hyytyneen näköseen tdi volvoon niin kauan että sitä ei tarvi tehdä tai se toimii :DD


En olis kyllä yllättyny että aamulla se ei enää heräis, mutta näillä näkymin se toimii  :o


Edit: kyllähän se nyt vaan toimii kun kello.

Edit edit: Nyt se tosiaan toimii, seisoo useemman päivän tai kaupassakäynnin jälkeen niin ihan vaan avainta kääntämällä käyntiin  S*

Edit edit edit: Sehän vaan toimii ja toimii nyt. Vanhan pumpun purkasin ja nestepään jousista toinen oli kahdessa ja toinen kolmessa osassa. Muuta silminnähden näkyvää vikaa ei löytyny.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2024, 01:48:22 kirjoittanut OmOhNoAnOoJ »
Volvo 740 1988 2.0 16v

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy