Kulkukoira  Proturbo

V70 2010 2.4d 175hv jäähdytinnestevuoto

  • 5 Vastauksia
  • 711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teeviis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
V70 2010 2.4d 175hv jäähdytinnestevuoto
« : 17.06.2024, 06:55:32 »
Heipä hei! Otsikonmukainen Volvo alkoi yllättäen hävittämään jäähdytinnestettä melko rutkasti. Ehkä noin 60km matkalla hävitti suurinpiirtein 2litraa. Itse huoltanut lähinnä vanhempia vehkeitä joten tämän rassaamisen olen jättänyt ammattilaisille, joten vuoto kohta löytyi kyllä tarkasteltaessa (tai valuttanut jostain ylempää?) niin ajattelin tänne laitta kuvien kera kysymyksen olisiko jollain tietoa mistä voisi vuotaa? Muuten veisin korjaamolle suoraan mutta auto ollut työkulkineena minulla jo noin 6 vuotta, melko karussa kunnossa ulkoisestikkin alkaa olla ja mittariin olisi juuri tulossa täyteen 600tkm joten monen tonnin remontteja en viitsisi enään tähän laittaa kun rahallinen arvo ei enään ole kummoinen (jos vaikka kansiremonttia joutuu tekemään)

Jäähdytinneste normaalin väristä, öljykorkissa ei mitään mössöä yms. mutta öljykorkin avatessa puskee pakokaasua sieltä rutkasti. Pakoputkenpäästä ei kuitenkaan tule näkyvästi kaasua/höyryä.

Ja tosissaan itse en ole mekaanikko joten näiden "uudempien" vehkeiden laittelu jäänyt melko vähälle pois lukien muutama projekti ja enemmän tuttuja on vanhat jenkit joissa konehuoneeseen mahtuu vaikka koko ukko eli tilaa riittää ja kaikki on yksinkertaista  ;D






« Viimeksi muokattu: 17.06.2024, 18:39:10 kirjoittanut Teeviis »
Exät: STW 850 2.5 20V, 240 -87 B200K+M47, 240 -87 B200K+M45, 240 D24tic
V70 -00 2.4 "Bassovolvo II"
Nykyiset: V70 2.4D -10, V70 2.5TDI -98

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2010 2.4d 175hv jäähdytinnestevuoto
« Vastaus #1 : 17.06.2024, 11:16:32 »
Mikäli nestevuoto on laatikon päällä, yleisin kohta on EGR:n jäähdytyskierron letku. Korjaukseen tarvitsee 90 kulmalla olevan pätkän 16mm letkua. Putsarikotelon poistolla näkee paikan.
Toinen on samalla kohdalla oleva vuotopaikka on paisarin muovinen ylivuotoletku joka kulkee kuvassa ilmaputken vierustaa ja kääntyy sen ali konetta kohti.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2024, 11:18:47 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2010 2.4d 175hv jäähdytinnestevuoto
« Vastaus #2 : 17.06.2024, 12:57:16 »
Omassa V70 2011 D3:ssa alipainepumpulta lähtenyt kumiletku oli hiertänyt paisuntasäiliölle menevän muoviputken puhki. Uusi muoviputki Volvolta n. 50 €. Jotta vuotokohdan pääsi näkemään ja korjaamaan, piti irrottaa ilmansuodatinkotelo ja akkukotelo.

Poissa Teeviis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: V70 2010 2.4d 175hv jäähdytinnestevuoto
« Vastaus #3 : 19.06.2024, 09:27:34 »
Kiitos vastauksista! Näiden innoittamana aloitin pienet purkutyöt. Useampi potentiaalinen vuotokohde löytyi mutta mistään näistä en silti halkemaa, nirhaumaa yms. löytänyt, mutta pakko kai sen on joku niistä oltava. Vaihteiston päälle on tuommoisen kivan lammikon tehnyt. Nyt kun autoa ei voi oikein löydä käyntiin jos ei virittelle akkua ja imm jotenkin tuohon niin onko muuten mahdollista saada neste tulemaan ulos vuotokohdasta? Letkuja puristelin niin ei ainakaan silloin mistään tullut mitään tai kuulunut mitään ylimääräistä ääntä








Exät: STW 850 2.5 20V, 240 -87 B200K+M47, 240 -87 B200K+M45, 240 D24tic
V70 -00 2.4 "Bassovolvo II"
Nykyiset: V70 2.4D -10, V70 2.5TDI -98

Poissa Teeviis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: V70 2010 2.4d 175hv jäähdytinnestevuoto
« Vastaus #4 : 24.06.2024, 18:08:34 »
Mikäli nestevuoto on laatikon päällä, yleisin kohta on EGR:n jäähdytyskierron letku. Korjaukseen tarvitsee 90 kulmalla olevan pätkän 16mm letkua. Putsarikotelon poistolla näkee paikan.
Toinen on samalla kohdalla oleva vuotopaikka on paisarin muovinen ylivuotoletku joka kulkee kuvassa ilmaputken vierustaa ja kääntyy sen ali konetta kohti.

Tänään pääsin taas tutkimaan niin vuoto löytyi. Oli ilmeisesti juurikin tuo paisarin ylivuotoletku. Itse letku ei ilmeisesti ollut haljennut vaan oli liukunut letkulähdöstä juurikin sieltä vaihdelaatikon puolelta noin 5mm alas ja vuoti siitä välistä. Kuumeisesti kun etsi vaan haljennutta letkua niin ei tullut mielenkään tuommoinen vaihtoehto varsinkin kun muovinen lähtö oli vähän piilossa. Laitoin uuden klemmarin kun ilmeisesti vanha oli jo parhaat päivänsä nähnyt kun oli päästänyt letkun liukumaan pois ja lähipäivinä kunhan taas löytää tunnin vapaata voi lyödä kasaan ja kokeilla pitääkö  ;D Ja jos ei pidä niin tietääpähän mitä letkua alkaa vaihtamaan. Letkun toisen pään saa ilmeisesti näkymään kun poistaa ilmaputken kokonaan?
Exät: STW 850 2.5 20V, 240 -87 B200K+M47, 240 -87 B200K+M45, 240 D24tic
V70 -00 2.4 "Bassovolvo II"
Nykyiset: V70 2.4D -10, V70 2.5TDI -98

Poissa Teeviis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: V70 2010 2.4d 175hv jäähdytinnestevuoto
« Vastaus #5 : 27.06.2024, 06:49:52 »
Auto kasassa -> Koeajo -> Vuotaa edelleen -> Purku.
Selvisi myös syy miksi se letku oli alun perinpäässyt luiskahtamaan. Eli se koko muovinen lähtö on haljennut minkä takia letkua ei saa tarpeeksi kireälle siihen tai kun kiristää se luultavasti hajoaa enemmän. Onkohan minkälainen homma vaihtaa se koko muovinen osa ja millä nimellä se löytyy? Kuvasta en tiedä saako selvää kun tuolta kuvapalvelun kautta pyöräyttäessä näkökään laatu huononee

Klemmari siksi kuvassa niin ylhäällä jos tarvitsee siirtää autoa niin vuoto olisi mahdollisimman minimaalista



Edit. Ilmesesti ?EGR jäähdytin? mistä tuo lähtee? Ja tuota pelkkää muovilähtöä ei pysty vaihtamaan vaan koko systeemi kerralla? Vai onko jollain ideaa miten saisi jotenkin korjattua?  :D
« Viimeksi muokattu: 27.06.2024, 07:26:20 kirjoittanut Teeviis »
Exät: STW 850 2.5 20V, 240 -87 B200K+M47, 240 -87 B200K+M45, 240 D24tic
V70 -00 2.4 "Bassovolvo II"
Nykyiset: V70 2.4D -10, V70 2.5TDI -98

 

Kulkukoira  Proturbo