Carcom Oy  Elekma

Volvo 264 GLE 1979 öky

  • 12 Vastauksia
  • 1674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
Volvo 264 GLE 1979 öky
« : 21.06.2024, 17:38:07 »
Pitkästä aikaa takaveto volvojen pariin, koko lapsuus tuli istuttua 240:sen kyydissä ja ajokortin kynnyksellä näitä tuli haettua monta kuukautta, sopivaa ei vaan tullut vastaan silloiseen budjettiin joten päädyin Mazdaan ja sitäkautta 740->V70 mutta 240 jäi kokematta, nyt vihdoin 10v myöhemmin tämä kaunokainen tuli myyntiin kohtuullisella hinnalla joten kaupoillehan se oli lähdettävä, kyseessä siis 79 vuoden 264.

Tiedot:
Auto: Volvo 264 2.7
Vuosimalli: 1979
Moottori: 2,7l PRV
Mittarilukema: 61388

Varusteet:
Ruskea plyysisusta
Sähkölasit edessä
Sähköpeilit
Hattuhyllyn koristetyynyt

Historia:
1979 ostettu keskusautohallilta Turusta ja aktiivisessa käytössä ollut vuoteen 83, sen jälkeen moottori&vaihdelaatikko vaihdettu, rekisterinumero muutettu NLZ-543 -> TNH-264 ja mittaristo nollattu. Vuoteen 96 asti ollut käytössä jonka jälkeen seissyt kuivassa Joensuussa ja 2021 vaihtanut omistajaa jolta tämän ostin, hän remontoi jarrut, sytytyspuolen ja katsasti. Ostin tämän häneltä viimekesänä.

Viat:
Pyöränkaarissa siellä täällä ruostetta
Käynnistyy huonosti lämpimänä
Sulakerasiassa hapettumaa/korroosiota
Tyhjäkänti vähän hakee
Mittaristo toimii välillä, matkamittari ei toimi
Takavalot huonossa kunnossa
Takapää roikkuu, jouset vaihtokunnossa?
Turvavöiden varoitusvalo ei toimi

Huollot yms.:



TO DO lista:
Takavalojen uusinta
Mittariston korjaus
Oik. peilin vaihto "normaaliin" optiikkaan
Vaihteiston öljyvuodon korjaus
Käynnistysongelman ja tyhjäkäynnin korjaus
Ruosteet pois
Kuskin penkin korjaus
Muiden vikojen korjaus
Museokilpiin?


Ja nyt niitä kuvia:





























« Viimeksi muokattu: 22.06.2024, 11:16:55 kirjoittanut Elek »
264
V70XC
Ex: 740 B230F, 740 B200E, 850 T5, 940 B230FB, 740 ruumari B200F, 940 B230F, V70 Mk1 TDI, 740 D6, V70 Mk2 TDI, 343 1,8,

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 264 GLE 1979
« Vastaus #1 : 21.06.2024, 19:23:16 »
 O0 Ai että, kyllä on viimeisen päälle hieno.
On se jälleen todettava että räpeltämättöminä nämä ovat ihan parhaita.
Ja väri on todella maukas, arvokkaan näköinen.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 264 GLE 1979
« Vastaus #2 : 21.06.2024, 23:02:15 »
On se kaunis :)tuo väriyhdistelmä auringonlasussa vain paranee

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
Vs: Volvo 264 GLE 1979
« Vastaus #3 : 22.06.2024, 11:21:10 »
O0 Ai että, kyllä on viimeisen päälle hieno.
On se jälleen todettava että räpeltämättöminä nämä ovat ihan parhaita.
Ja väri on todella maukas, arvokkaan näköinen.
Räpellettyjä on tullu nähtyä ihan tarpeeks joten pidetään tämä orkkiksena, harvemmin näitä räpeltämättömiä enää tulee vastaan, väri on kyllä omaankin mieleen, vielä kun saa ruvet piiloon ja maalipinnan kiiltämään niin kelpaa.

On se kaunis :)tuo väriyhdistelmä auringonlasussa vain paranee
Tätä väriä ei taida uudemmista malleista edes löytyä, seiskaa sain kyllä kultasena mutta tais olla vähän haaleampi.

Mutta laitetaan vielä auton hausta vähän juttua, myyjältä kyselin uskaltaako tällä taittaa Joensuusta Järvenpäähän ja varovaisen lupauksen antoi joten ilman traileria lähdettiin hakemaan, auton mukana tuli alkuperäinen kone+laatikko jotka meni näppärästi touranin konttiin, myös orkkis talvirenkaat peltivanteilla kuului kauppaan.

Volvo toimi hienosti alkumatkan mutta moottoritiellä laatikon etustefa antoi periksi ja kolmonen hävis joten Joroisten jari-pekalle tutkimaan, vaihteistoöljyn se puski suoraan ulos joten auton jäi siihen ja hinurilla Mikkelin Volvolle, siitä se haettiin trailerilla seuraavalla viikolla.












Tällä viikolla hain auton kaverin pajalta stefan vaihdosta, nyt pelittää mutta vähän vuotaa edelleen, taitaa tulla anturista, täytyy tutkia tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2024, 11:28:23 kirjoittanut Elek »
264
V70XC
Ex: 740 B230F, 740 B200E, 850 T5, 940 B230FB, 740 ruumari B200F, 940 B230F, V70 Mk1 TDI, 740 D6, V70 Mk2 TDI, 343 1,8,

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #4 : 22.06.2024, 14:49:40 »
Tais olla mun kommentti taas jollekin liikaa kun peukutin ja kehuin ökymalliksi.
Ja komee sellanen.

Ottakaa nyt taas tämäkin pois niin on hommia.
En tajua mitä epäsopivaa siinäkin nyt oli.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #5 : 22.06.2024, 16:06:52 »
Tais olla mun kommentti taas jollekin liikaa kun peukutin ja kehuin ökymalliksi.
Ja komee sellanen.

Ottakaa nyt taas tämäkin pois niin on hommia.
En tajua mitä epäsopivaa siinäkin nyt oli.

Tästä inspiroituneena lisäsin otsikkoon tuon  8) vaikka eihän tässä muuta ökyä ole kun mallinimi, ilmastointi ja kattoluukku puuttuu  :-\
« Viimeksi muokattu: 22.06.2024, 16:08:40 kirjoittanut Elek »
264
V70XC
Ex: 740 B230F, 740 B200E, 850 T5, 940 B230FB, 740 ruumari B200F, 940 B230F, V70 Mk1 TDI, 740 D6, V70 Mk2 TDI, 343 1,8,

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #6 : 22.06.2024, 17:09:41 »
Pois turha vaatimattomuus. 264 jos mikä on aikansa ökymalli.
Rahamiehen touhuja vielä tänäkin päivänä tuolla 2,7V6 automaattiyhdistelmällä ;)
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #7 : 23.06.2024, 07:50:36 »
Hieno on.
Tiedätkö miksi alkuperäinen moottori on vaihdettu varsin lyhyen käytön jälkeen?
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #8 : 23.06.2024, 13:01:13 »
Pois turha vaatimattomuus. 264 jos mikä on aikansa ökymalli.
Rahamiehen touhuja vielä tänäkin päivänä tuolla 2,7V6 automaattiyhdistelmällä ;)
Rahamiesten touhujahan nämä kaikki takatuupparit on pl. vapari deeku mutta ei niistä sen enempää..

Hieno on.
Tiedätkö miksi alkuperäinen moottori on vaihdettu varsin lyhyen käytön jälkeen?
Ei tietoa eikä mitään kuitteja vaihdosta löydy, ainoastaan tieto edellisen omistajan suusta ja mukana tullut vaihtomoottori+laatikko viittaisi tähän, näkeekö näistä jostain moottorin vuosimallin ja tehon, internetin mukaanhan näitä löytyy muutamaa eri versiota, kiinnostaisi onko tässä tuo uudempi imusarja+nokka-akseli

Autowiki:
Lainaus
Volvo 264:n voimanlähteenä toimi Peugeotin, Renaultin ja Volvon yhteistyönä kehittämä OHC V6-moottori, joka oli aluksi iskutilavuudeltaan 2,7-litrainen ja teholtaan 103 kW (149 hv). Tämä PRV-moottorina tunnettu laitos oli tarjolla sekä kaasuttimella- (B27A) että polttoaineen suihkutuksella (B27E) varustettuna versiona. Ensimmäisen mallivuoden kaasutinmoottorin teho on 92 kW (125 hv) ja ruiskuversion 103 kW (140 hv). Mallivuoden 1980 autot ovat viimeiset kaasutinmoottorilla varustetut. B27E-moottori sai mallivuodelle 1979 uuden imusarjan ja nokka-akselin ja näiden myötä sen teho nousi 109 kW:iin (148 hv). Mallivuoden 1980 alussa moottorin iskutilavuutta kasvatettiin 2,8 litraan (B28E) ja sen teho nousi 114 kW:iin (155 hv).

Kyseessä siis jompikumpi näistä?
Lainaus
2.7i GL B27E (2664 cm3) - 103 kW (140 hv) @ 6000 r/min, 204 Nm @ 3000 r/min, vm. 1975–1979
2.7i GL B27E (2664 cm3) - 109 kW (148 hv) @ 5700 r/min, 218 Nm @ 3000 r/min, vm. 1979–1982

Eilen tuli tosiaan pestyä konetila ja lopputuloksesta tuli ihan ok ilman purkamista, pientä käyntihäiriötä tuli pesun jälkeen mutta hetken käynnin jälkeen poistui.

Ennen

Jälkeen



Yksi hihna myös katkesi aamulla, täytyy hake uudet tänään




Snowcapin kiinnitysklipsu oli rikki joka korjaantui parilla magneetilla ensihätään, nyt ei vapise.



Mites muilla PRV:n omistajilla, onko normaalia lämpötilan pyöriä tuolla punarajan läheisyydessä, laskee siitä kyllä hieman kun laittaa sisälämmöt ja puhalluksen täysille, syyläri entinen vai termarissa häikkää?

« Viimeksi muokattu: 23.06.2024, 14:10:08 kirjoittanut Elek »
264
V70XC
Ex: 740 B230F, 740 B200E, 850 T5, 940 B230FB, 740 ruumari B200F, 940 B230F, V70 Mk1 TDI, 740 D6, V70 Mk2 TDI, 343 1,8,

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #9 : 23.06.2024, 15:18:31 »
Öljysuodattimen vierestä löytyy moottorin varaosanumero ja järjestysnumero.



Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #10 : 23.06.2024, 15:50:40 »
Napsin vanhasta esitteestä hieman kuvia ja tietoja.
Muistaakseni tämän kauniin kuparinsävyn nimi joka sinun autossasi on, oli Nougat Metallic.
Volvon 264 malli osui juuri mielenkiintoiseen aikaan kun 700 -sarja oli vasta suunnitteilla mutta ei vielä muutamaan vuoteen markkinoilla.
264 ja 262C olivat Volvon huippumallit siihen saakka.







Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #11 : 24.06.2024, 23:10:14 »
Vaihtokoneessa lienee 700-sarjan anturi lämpömittarille. Ja ensimmäinen kone lie vaihdettu samasta syystä kun kaikki muutkin PRV:t, eli se on hajonnut.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
Vs: Volvo 264 GLE 1979 öky
« Vastaus #12 : 25.06.2024, 21:35:58 »
Öljysuodattimen vierestä löytyy moottorin varaosanumero ja järjestysnumero.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Täytyypä katsoa mitä se kertoo, kiitos tästä.

Napsin vanhasta esitteestä hieman kuvia ja tietoja.
Muistaakseni tämän kauniin kuparinsävyn nimi joka sinun autossasi on, oli Nougat Metallic.
Volvon 264 malli osui juuri mielenkiintoiseen aikaan kun 700 -sarja oli vasta suunnitteilla mutta ei vielä muutamaan vuoteen markkinoilla.
264 ja 262C olivat Volvon huippumallit siihen saakka.


Upeat graffitit, osuivat varmasti 260:sten kohderyhmälle  :D

Vaihtokoneessa lienee 700-sarjan anturi lämpömittarille. Ja ensimmäinen kone lie vaihdettu samasta syystä kun kaikki muutkin PRV:t, eli se on hajonnut.
Eli väärä anturi.. täytyy tutkia auton mukana tullutta moottoria/varaosa laatikkoa löytyiskö siitä alkuperäistä anturia, tuo taitaa sijaita siinä edessä viskon yläpuolella.

Pientä kenttähuoltoa tuli tehtyä viikonloppuna ja vaihdoin kaikki hihnat, olihan siinä ähräämistä nurmikolla mutta mitäs sitä muutakaan.. Samalla tilasin skruvatista tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja takavalot, oisko siinä ens viikolle puuhaa.



264
V70XC
Ex: 740 B230F, 740 B200E, 850 T5, 940 B230FB, 740 ruumari B200F, 940 B230F, V70 Mk1 TDI, 740 D6, V70 Mk2 TDI, 343 1,8,

 

KL-varaosat  Race.fi