Elekma  Autoracing

Kokemuksia: käytetyn volvon tuonti ruotsista yksityishenkilönä

• 9 Vastauksia
  • 2364 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa priiuska

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Mä oon yrittänyt täältä etsiskellä tietoa volvon tuomisesta Ruotsista Suomeen, mutta mitään kovin ajankohtaista ei ole löytynyt. Hakusessa xc60 2018+ malli tai mahdollisesti myös v60cc harkinnassa. Noita näkyy Ruotsissa olevan hyvin varustein sekä pienillä kilometreillä huomattavasti halvempana (myös kurssin ansiosta) verrattuna Suomen tarjontaan.

Oon kahlannut googlen kaikki mahdolliset sivustot löytääkseni tietoa lopullisesta kustannusarviosta jos yksityishenkilönä haluaa tuoda auton. Luonnollisesti tulee kertaluontoinen autovero sekä normaali ajoneuvovero.

Arvonlisäveron suhteen tämä epäselvyys onkin; Olen ymmärtänyt, että arvonlisävero tulee siis käytetyn auton kohdalla maksaa Ruotsiin, mutta Suomeen ei enää tarvitse. Kuitenkin EU:n sivuilla sanotaan seuraavasti tilanteesta jossa olisin yksityishenkilönä ostamassa Alv-rekisteröidyltä yritykseltä käytetyn auton: "Ostaessasi autokauppiaalta käytetyn auton arvonlisävero voidaan periä tai olla perimättä, ja se voidaan mainita erikseen laskussa." Kuulostaa kuitenkin käsittämättömältä, ettei autosta tarvitsisi ollenkaan maksaa arvonlisäveroa.

Eli mitä nyt kaipaisin olisi jokseenkin ajankohtaisia kokemuksia auton tuonnista Ruotsista Suomeen koska uusimmat keskustelut, joita onnistuin löytämään olivat vuodelta 2020 jonka jälkeen verotus- sekä tuontikäytännöt on käsittääkseni hieman muuttuneet. Eli minkälaisen mallin hankit ja kuinka paljon mahdollisesti säästit? Oliko ylipäätään kannattavaa?

XC40 D3 Momentum -20

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Kuulostaa kuitenkin käsittämättömältä, ettei autosta tarvitsisi ollenkaan maksaa arvonlisäveroa.
No juu, eihän se ole mahdollista. Lause tarkoittaa, että suomalaisen tapauksessa voit maksaa vähemmän lähtömaahan tai enemmän Suomeen :).

Auton tuonti Ruotsista on yksinkertaista. Mene kauppaan ja osta auto. Se poistetaan Ruotsin rekisteristä ja saat del1&2 paperit. Rahtaa auto Suomeen ja tee paperihommat: käyttöönottoilmoitus verottajan sivuilla ja siirtokilpianomus. Vakuutus kuntoon, tarrat ikkunaan ja ajoon.

Jos ja kun haluat ajaa autosi kotiin, menee homma hieman hankalammaksi. Ruotsissa saa ajaa tarrakilvillä, mutta FIN-soikio kannattaa varata matkaan :). Ruotsalaiset ovat tarkkoja kilvistään, eli etäisyys satamaan tai rajalle lyhyt tai vaihtoehtoisesti sinulla on tarrakilvet mukanasi noutomatkalla ja autossa siirtovakuutus valmistenumerolle hankittuna. Kilvettömän auton kuljetus lautalla omin pyörin kannattaa varmistaa varustamolta.

Säästää toki voi, mutta apajilla ovat myös ammattiostajat. Tuskin niitä päihität? Osa liikkeistä perii myös muutaman tonnin kuluja vientimyynnistä.

Lyhyt muistilista:
-vero.fi
-traficom.fi
-tulli.fi
-oma pankkisi, kuinka raha liikkuu ja mihin hintaan

Poissa Konepoika

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Traktoripuolella ainakin ostetaan alv0% ostona, alvia ei makseta.
V70 D5 AWD 2010

Poissa gubbe

• Grand Luxe
  • **
Vero.fi sivuilla on hyvinkin selkeät ohjeet mitä tulee ALV:n maksamiseen tuotaessa auto toisesta EU-maasta.

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Yksityishenkilö ostaa autonsa pääsääntöisesti arvonlisäverollisena, verottomuuteen tarvitaan Y-tunnus. Arvonlisäveroa on kuitenkin maksettava uuden auton tuonnin yhteydessä, uusi taas on enintään 6000 km ajettu tai käyttöönotosta on enintään 6 kuukautta.

Suomi on kyllä kyykyttämisen mestari, esimerkiksi varaosakaupassa siirrytään melko pienillä volyymeillä täkäläiseen verokantaan. Siksi meillä on ihan omat hinnat esimerkiksi Skandixissa >:(.

Poissa priiuska

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
No juu, eihän se ole mahdollista.

No näin mä vähän veikkasinkin :D

Lause tarkoittaa, että suomalaisen tapauksessa voit maksaa vähemmän lähtömaahan tai enemmän Suomeen :).

Tarkoitatko tällä, että kun kyseessä on käytetty auto niin alv voidaan maksaa joko Suomeen tai Ruotsiin, mutta ei kahteen kertaan kuten ymmärtääkseni uuden auton kohdalla on? Tämä ei varmaan ole ostajan päätettävissä, että minne se ALV maksetaan, uskoisin että menisi Ruotsiin? Loppujen lopuksi luulisi olevan kuitenkin aika +- peliä rahallisesti.

Säästää toki voi, mutta apajilla ovat myös ammattiostajat. Tuskin niitä päihität? Osa liikkeistä perii myös muutaman tonnin kuluja vientimyynnistä.

Tuskin päihitän heitä jotka tuota ammatikseen tekevät :D. Mun nykysillä tiedoilla voi olla, että mahdollinen säästö tulisi kulutettua jo laivan tax freessä.  ;D.

Ensisijaisesti pohdinnassa vain että onko se kannattavaa katsoa sieltä omaan budjettiin sopivia autoja, olisihan se kiva jos valinnanvaraa olisi tuplasti lisää :D. Riittäisi nimittäin että auton hinta + tuontikulut (paperit, verot yms juoksevat kulut) olisivat yhteensä suunilleen budjetin sisällä.

Tarkempia summia tietämättä ja tämän vastauksen pohjalta käsitin näin: Jos Ruotsista ostaisi vaikka 5 000 € halvemmalla auton kuin mitä Suomessa olisi valmis maksamaan, kattaen erotuksella tuontiin liittyvät kulut voisi silloin saada Ruotsista vähemmän ajetun, uudemman sekä paremmin varustellun menopelin käytännössä alkuperäisellä budjetilla. En tiiä käykö tämä nyt järkeen tai saatteko selvää mitä haen takaa.

Kiitos tuosta muistilistasta, voi olla että jos autokuume tästä sietämättömäksi yltyy niin siihen joutuu palaamaan. ;D
XC40 D3 Momentum -20

Poissa priiuska

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vero.fi sivuilla on hyvinkin selkeät ohjeet mitä tulee ALV:n maksamiseen tuotaessa auto toisesta EU-maasta.

Juu, mä oon niitä kyllä silmäillyt, mikäli oikeasti tulee ajankohtaiseksi nii täytynee tarkemmin vielä katsoa ne sivut!

Yksityishenkilö ostaa autonsa pääsääntöisesti arvonlisäverollisena, verottomuuteen tarvitaan Y-tunnus. Arvonlisäveroa on kuitenkin maksettava uuden auton tuonnin yhteydessä, uusi taas on enintään 6000 km ajettu tai käyttöönotosta on enintään 6 kuukautta.

Ei todennäköisesti budjetti riitä uuteen autoon, joten ei tulisi koskemaan tässä tilanteessa. Tää Suomen verotus kyllä hämmentää kaikin puolin, koska jos mä nyt oon oikein ymmärtänyt niin käytännössä tuon käytetyn auton tuontikulut olisivat pienemmät kuin uuden auton? En ymmärrä mikä järki siinä on jos oletettavasti vanhemmissa autoissa on isommat päästöt kuin uusissa, ehkä se sitten liittyy enemmän kiertotalouteen, että ihmiset ostaisivat mielummin käytettyjä autoja ettei tarvitsisi valmistaa uusia autoja tms.
XC40 D3 Momentum -20

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Tää Suomen verotus kyllä hämmentää kaikin puolin, koska jos mä nyt oon oikein ymmärtänyt niin käytännössä tuon käytetyn auton tuontikulut olisivat pienemmät kuin uuden auton? En ymmärrä mikä järki siinä on jos oletettavasti vanhemmissa autoissa on isommat päästöt kuin uusissa, ehkä se sitten liittyy enemmän kiertotalouteen, että ihmiset ostaisivat mielummin käytettyjä autoja ettei tarvitsisi valmistaa uusia autoja tms.
Heh, sinulta on jäänyt suomalaisen järjestelmän syvin olemus vähän etäiseksi? Tuo ”uuden auton” määritelmä oli hätäratkaisu estämään uusien sähköautojen tuonti, niissähän verotuotto olisi ilman tuota extra-alvia jäänyt olemattomaksi. Eihän sellainen sovi Kuituselle!

Autohan on ollut koko historiansa ajan lypsylehmä, jonkunhan pitää maksaa niin julkisen liikenteen tuet kuin muutkin baanat ja vapaamatkustajien tuet ELK.

Poissa Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
Alv pitää maksaa uudessa autossa suomeen, mutta jos ostamassa käytettyä autoa niin siitä on alv maksettu toiseen maahan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Lapinmies

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Moro,

auton tuonti on varsin näppärää. Alla Traficomin ohjeet:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijalle/ajoneuvon-maahantuonti

Verohallinto
https://vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/autovero/

ALVia ei tarvitse maksaa, jos ajoneuvo on tosiaan käytetty, kuten yllä kirjoitettiin. Siirtolupa on voimassa pohjoismaissa, eli sen voi ottaa myös etukäteen suomesta matkaan. Toki edellyttää, että tiedät mihin autoon siirtoluvan hankkii. Siirtolupa oikeuttaa auton ajamiseen Suomeen.

Tullilla ei nykyisin organisaationa kovinkaan paljon merkitystä, kun autoverotus siirtyi verohallinnolle. Tutustu linkkaamaani ohjeisiin niin hallintokuvio on kyllä tuolla selvä.

Auton osto itsessään toki täytyy vain sopia myyjäliikkeen kanssa.

Futurez  Kulkukoira