Tämäkin on jo hyvän aikaa ollu landiassa, mut kelataas vähä taaksepäin...
Ostin auton kesällä 2007 Oulunseutuvilta mikäli joku tunnistaa.
Kyseessä on siis ihan perus karvalakki 242, alunperin b19k-moottorilla ja m47-vaihteistolla. Laatikko piti ostohetkellä melkosta mekkalaa, joten se menikin myöhemmin vaihtoon.
Muutama kuva ostokunnossa:
kuva1 kuva2 ja
sisustaaAluks tuli ruuvailtua kiinni pakollisia lisävarusteita:
- cd-soitin ja kaiuttimet hattuhyllyyn
-
940 sähköflekti-
Ohjaustehostin - keskuslukko

Kesän lopuillla tuli hommattua
"b200et"-kone 740 turbosta. Asennukseen ja vaadittaviin muutoksiin sain erittäin hyviä ohjeita landian kautta.
Loppukesästä tuli vielä ruuvailtua:
- turbomallin
mustat valolistat ja maski.
- vaihdoin kojelaudan halkeamattomaan.
- uudemmanmalliset peilit
Huhtikuussa
2008 tuli sit alotettua tuo moottoriswappi
kaasarikoneesta ->
ruiskuturboks.
Samalla vaihdettiin jollottava laatikko (toiseen rallattavaan).
Sähköjen kans oli pirunmoista pähkäilyä kun ei hirveämmin ollu kokemusta moisista. Lopuks kuitenki kuitenki päästiin vääntään avaimesta ja kone lähti käyntiin, muttei käyny tyhjäkäyntiä. Vika löyty ilmamäärämittarista, jonka vaihdettua kaikki toimi hienosti. Tuommonenhan siitä
tuli.
Tekniikanvaihdon yhteydes tuli kiinnitettyä huomiota
pohjan kuntoon.
Keulaan tuli
lesjön madallusjouset ja
turbon vakaaja.
Penkissä käytiin ja paperille tuli lukemat 123kw/268Nm. Koneessa oli v-nokka, joka ei mielestäni sopinu alkuunkaan tuohon setuppiin. Pikkuhiljaa rupes heräilemään virityshaluja ja ajatuksena oli hommata lastu,ft-pakosarja + mitsun 15g aluks.
Heinäkuussa ajelin taas auton kaverin tallille, tällä kertaa edessä oli ruostesavotta.
Takalattiat ja
helmat oli aika surullisessa kunnossa. Vaihtoon meni myös molemmat
takakaaret sisäkaarineen ja etupään
lukko-/valo/-hiekkapeltihässäkkä. Varapyöräkotelot
korvattiin suoralla pellillä, etulattioihin joutu kans hitsata
paikat. Molemmat takapyöräkotelot oli huonossa kunnossa peräluukusta löyty pieniä
ylläreitä.
Siinä tuli meikäläisen ekat kokemukset mig-hitsailuun ja peltihommiin. Välillä meinas vastustaa ja motivaatiota joutukin hakemaan landiasta. Sen verran sai otti kuitenki kipinää että tuli käytyä levyseppähitsaajaks myöhemmin.

Joskus vuodenvaihteen
2009 jälkeen rupesin sit
huoltamaan hankkimaani mitsun td04-15g turboa. Huoltosarja ja bypassi löytyivät parilta landian kautta sopivaan hintaan.
Valmis paketti.
Kesän korvilla ruuvailin mitsun kiinni[/url] ja ajelin 242 taas tallille maalausta varten. Ite toimin apu/oppipoikana kun kaveri teki pohjat ja maalauksen. Ovien saranat korjasin koulussa poraamalla reiät isommiks ja laitoin isommat tapit, tuli taas tiukat.
Kuvia maalauksesta:
http://s575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/242/maalaus/Kaikkiin koteloihin vedettiin reilusti kotelosuojaa ja pohjan massasin. Siinä kasailun ohessa tuli asenneltua JTn 3" putkisto.
Muuta 2009:
- Sisustaan tuli
850 penkit- tuulilasi uusittiin
- tehostimen vaihto ZF-malliseen
-
konehuoneen uudelleenjärjestelyä:
putsari ja sille vielä
suojapelti- taakse lesjöt ja
turbon vakaajaSitte katsastamaan, jossa pomppas takatukivarsien puslista.
Puslat vaihtoon ja
tukivarret tuli samalla puhallettua/maalattua/massattua.
Jonkulainen
seosmittarikin tuli noihin aikoihin laitettua.
Nokka tuli vaihdettua A:n ja sitte oltiinkin jo talviunille menossa...
syksyTuskin oli auto saatu säilytykseen niin tuli hommattua 740 peräisin oleva
b230f kone uudeks aihioks.
2010:Konetta tuli rakenneltua kevään mittaan rauhalliseen tahtiin...
Puristusta laskettiin sorvaamalla
männissä olevaa kuoppaa 1.2mm syvemmäksi, näinollen puristus pitäs asettua n.9,3 tienoille. Kansi plaanattiin, venttiilit läpättiin ja vinguttelin kanavista purseet pois. Lohko pestiin ja maalattiin, vehkeet niputettiin uusin osin. Mitsuun jouduin vaihtamaan pakopesän, koska vanha oli ollut alunperinkin halki. Lopuks koko kakku nosteltiin keulille ehjän vaihteiston kans. Samalla tuli asenneltua omatekoinen "vaihdevälinlyhennin" eli jatkoin keppiä alapäästä n.15mm.
Kuvia:
http://s575.photobucket.com/albums/ss191/242tic84/242/b230f%20rakennus/Pientä säätöä oli aluks lastujen kanssa, mut heti kävi selväks että Lukin "turbo" kytkin ei kestä edes 0,3 barin paineita luistamatta. Paikalle ruuvattiin Sachsin 215mm SRE-asetelma turbon massalevyn kera. Seuraavaks hommasin PLX:n laajakaistalambdan seosten tarkempaan seurantaan, jonka jälkeen tohti jo nostella paineitakin. 450x300x76 kiinacoolerikin löysi tiensä konehuoneeseen. Loppukesä tuli vaan ajeltua, mitä nyt paineensäätimien kans oli vähän murhetta. Konehuoneesta tuli
tämmönen.
Auton look kesällä 2010:

Seuraavana ois suunnitelmissa megaruutan asennus, saa nähä tuleeko ens kesäks vielä.

Lisää kuvia löytyy:
http://www.garaget.org/?car=201272