Ei ole aivan tuollaisia vaivoja ja noin paljon kerralla Volvo S 40 1.8 -2005 mallissa vaan hieman vähäisempiä.
Vuosi sitten kuumana kesäpäivänä kuskin puolen ovet eivät auenneet lukosta eikä lasit auenneet sillä puolella. Kulku apukuskin penkn kautta.
Arvelin että johtosarjsta maa poikki haitarikumin sisällä.
Sitä korjaamaan seuraavana päivänä silikonijohdon, kolvin ja muiden työkalujen kanssa mutta kaikki toimi taas kuten pitääkin. Mystinen itsekorjautuminen tapahtui kun oli sadepäivä.
Sama tapahtumasarja kuukauden päästä mutta apukuskin puolella. Ihmekorjautuminen tapahtui kun kaikki työkalut oli taas raahattu paikalle.
Selvästikkin Volvot pelkäävät korjaustoimenpiteitä ja korjaavat säikähdyksissään itse itsensä
Sähköinen takaluukku lakkasi toimimasta eli ei enää auennut. Takapenkit nurin ja lukko käteen. Korjasin maajohdon sekä toisenkin jotka olivat pokki haitarikumin sisällä. Teki saman ilmiön muutaman kuukauden päästä ja korjautui itsestään kahden päivän päästä sadepäivän jälkeen.
Tunne on Volvojen sähköissä samanlainen kuin ennenvanhaan italialaisten autojen Lucaksen sähköjen kanssa: Vika on olemassa muttei sitä pysty paikallistamaan saati korjaamaan pysyvästi jos sen löytää.
Usein muttei aina vika korjaantuu itsestään?
Tapauksessasi epäilen apukuskin jalkatilan yläpuolella olevaa sulake/relekoteloa josta lähtee huiman monta johtonippua.
Volvon insinöörit katsoivat viisaaksi laittaa apukuskin potkuista itsestään irtoavat liittimet noinkin kriittiseen paikkaan. ( Yritäppä irrottaa niitä käsin, niin aivan hel**tin lujasti ovat kiinni. Sorkkarautaa tekisi mieli käyttää )
Tutkaile että kaikki liittimet ovat kiinni ja irrota vuorotellen. Jos näkyy messinginkatoa tai vihertävää kuparikorroosion alkua puhdista liitin ja vastakappale hyvin, aseöljyä liittimeen sekä työnnä kiinni.
Toista kaikille liittimille. Voi olla myös että Cem on aika harvinaisesti antautunut totaalisesti.