RallyBaron  Samppasport

V50 vaihdelaatikon kolahdus

• 15 Vastauksia
  • 972 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CVRL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V50 vaihdelaatikon kolahdus
« : 22.07.2024, 13:47:12 »
Hei, mulla on V50 vm. 2006 automaattilaatikolla.

Auto piti n. 1kk ajan pienen kolahduksen, kun vaihtoi "kylmänä" P:ltä esim. R:lle. Kun oli ajanut vähän matkaa, niin ei tehnyt sitä.

Siihen vaihdettiin n. viikko sitten uudet vetoakselit, sen jälkeen ääni voimistui ja nyt loppuviikolla alkoi pitämään ääntä myös "lämpimänä"  :'(

Koko moottori heilahtaa, kun vaihtaa P:ltä vaihteelle  :o

Vaihdelaatikko vaihtaa vaihteen nätisti, eikä ajaessa kuulu mitään kummallisia ääniä...

Onko kenelläkään ajatusta mikä voisi olla, vaihdelaatikko paskana vai jokin muu? Huomenna olisi aika korjaamolle...

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
Vs: V50 vaihdelaatikon kolahdus
« Vastaus #1 : 22.07.2024, 13:53:16 »
Käytäthän käsijarrua? Jos olet pysäköinyt mäkeen pelkän P-vaihteen varaan, niin voimansiirto on aikamoisessa rasituksessa ja kun vaihdat P-vaihteelta sitten pois, niin voimansiirto pamahtaa melkoisesti, kun se kaikki vääntö häviää sieltä. Onko mitään oireita jos vaihdat N-vaihteelta D:lle tai R:lle? Jos N-vaihteelta vaihteen kytkeminen ei aiheuta mitään outouksia, niin uskaltaisin väittää että itse vaihteisto lienee kunnossa.

Poissa CVRL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 22.07.2024, 14:10:24 »
Täällä on vaan tasaista aluetta, ettei ole tullut kauheasti käytettyä käsijarrua. Silloin jos mäessä, niin silloin olen käyttänyt. On ollut ikäviä kokemuksia pakkasella, kun jäätynyt. Auto on ollut mulla 6v, eikä ennen ole kolautellut.

Nyt kylmänä ei ollut sitä kamalaa kolahdusta, joka kuului aikaisemmin silloin pahemmin. Ulkoilutin Volvoa sitten vähän aikaa ja palasin kotiin ja kokeilin uudestaan vaihtaa P:ltä R:lle, jolloin kuului tuo kolahdus taas.

Auto ollut joka päiväisessä käytössä, mutta nyt viikonloppuna seissyt, kun sain naapurilta auton lainaan, et pääsin yövuoroihin. Kyllä tuntuu nyt niin oudolta.

Kokeilin vaihtaa N:ltä R:lle ja D:lle. Ehkä pakille vaihtaessa tuli hieman isompi nykähdys kuin D:lle vaihtaessa, mutta ei sellaista kolahdusta. D:lle vaihtaessa ei mitään erikoista.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2024, 14:38:39 kirjoittanut CVRL »

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #3 : 22.07.2024, 14:37:38 »
Äkkiseltään kuulostaa siltä, että kyseessä on vain väsyneet moottorin ja vaihteiston tukikumit, jotka sitten päästävät kaikki voimansiirtoon kohdistuvat voimat tuntuvasti myös kuljettajan takamukselle asti. Onhan siellä mahdollisuus, että jokin vaihteiston sisäinen tiiviste vuotaa ja aiheuttaisi näin väkivaltaisen vaihteen kytkeytymisen, mutta yleensä ne oireilee ainakin aluksi vain kuumana. Toisekseen, jos N:ltä vaihteelle vaihtaessa ei tunnu isompaa väkivaltaa takamuksessa, niin ajaisin melko surutta eteenpäin. N-vaihde on vaihteiston kannalta lähes sama kuin P-vaihde, poislukien vaihteiston mekaaninen lukitus.

Poissa CVRL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 22.07.2024, 14:43:17 »
Mä niin toivon, että olisi joku pikkujuttu. Järkyttävää ajatellakin, et mitä vaihdelaatikko remontti maksaa ja auton ikäkin huomioiden, et onko siinä edes mitään järkeä. Eikä ole mikään harvinainen mallikaan...

Pystyykö niitä tukikumeja tarkastamaan jotenkin?

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #5 : 22.07.2024, 14:45:01 »
Mikä kone?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa CVRL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 22.07.2024, 14:45:40 »
Bensa 2.4

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 22.07.2024, 19:50:11 »
Mulla on kanssa kolahtanut pari kertaa viimeisen 2.000-3.000 km:n aikana. Auto on V70 D3 vm. 2011 ja ajettu 307 tkm.

Moottorin öljyt + suodatin vaihdettu aina 10-11 tkm:n välein ja automaatin öljyt olen vaihdattanut kaksi kertaa viimeisen 95 tkm:n aikana, jonka ajan olen auton omistanut.

Kolahdus ei ole kova ja se tulee satunnaisesti. Mikä lie? Nykyisillä laatikkoöljyillä on ajettu noin 43 tkm ja kohta vaihdatan ne.

Sulle CVRL suosittelisin aluksi automaattiöljyjen vaihtoa. Elleivät sitten öljyt ole kovin tuoreet.

Poissa CVRL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 24.07.2024, 10:46:51 »
Kävin eilen korjaamolla, siellä yritettiin tutkia asiaa, mutta ei katsottu vaihdelaatikon öljytikkua, jonka nyt sitten tänään itse nostin ylös, kun otin sen muovikotelon pois edestä. Itse en aikaisemmin ole edes nähnyt koko tikkua, oli sen verran hyvin piilossa, mutta eilen näyttivät sen  ::)

Katsotaanko siitä samaan tyyliin öljyt kuin vanhoissa Amerikan autoissa, eli auto käyntiin, vaihteet läpi muutaman kerran ja puhdistettu tikku sisään ja pois, sitten näkee mitä on öljyä.

Tuon kuvan perusteella öljyä on liian vähän, mutta tuleeko öljy tuohon kohtaan missä lukee hot vai missä menee raja-alue? Amerikan tikussa lukee vain hot ja on min-max rajat  :D

Poissa CVRL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 24.07.2024, 20:18:45 »
Mitähän öljyä tuonne voi lisätä?

Automaattilaatikko, jossa myös manuaali mahdollisuus...

Korjaamolta kyselin vaihdolle hintaa, enkä saanut siihen vielä vastausta...

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #11 : 24.07.2024, 22:57:47 »
Ei tuo pahan väristä öljyä ole. Jos laatikko on ollut melko kylmä ja näyttää tuota niin öljy on melkeen alarajassa.
Vetele semmonen puol tuntia menemään ja kato sitten kuumana. Jos tuo on kuumana on öljyä reilusti liian vähän.
Pitäis olla tuolla viivotetulla alueella. Kylmä tai kuuma.

Joku 2-3 desillä on hyvä alottaa, menee helposti liikaa. Mulla oli yhdessä autossa litran verran liikaa kun katoin ja silti se toimi ok. Päästin vaan liiat pois.

Tuolla on menty, vähän halvempaa kuin tuo aiempi.
5l kannu ei paha hinta, tuossa nyt litranen. https://www.motonet.fi/tuote/comma-mvatf-1-l-automaattivaihteistooljy?product=59-0330
« Viimeksi muokattu: 24.07.2024, 23:03:03 kirjoittanut laatikkovika »
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #12 : 24.07.2024, 23:28:42 »
Tuo Laatikkovian linkkaama öljy toki täyttää vaadittavat luokitukset, mutta itse hiukan vieroksun noita öljyjä, jotka täyttävät paperilla miljoonat eri luokitukset. Sen takia itse linkkasin tuon, joka on enemmän kallellaan vain tuohon yhteen luokitukseen. Tämä ei ole siis mitään faktaa, vain omaa pohdintaa.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #13 : 24.07.2024, 23:39:30 »
Joo, hinta ratkasee ja mitään ongelmia ei ole muutamassa vuodessa ollut eikä ole mitään hissuttelua ollut mun ajelu. Geartronicista on otettu kaikki ja vähän enemmän...
Veikkaan että monessa pajassakin laitetaan tätä.
Ps. Se on ihan vaan laatikkovika, pienellä. Vaatimattomuus kaunistaa ja mulla on varaa siihen. :D
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa CVRL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 25.07.2024, 21:35:55 »
Kiitoksia, kun vastailette  :)

Tulin äsken töistä kotiin ja katsoin öljyt laatikosta, tältä ne nyt näytti n. 30min ajon jälkeen, eli mun silmääni saattaa olla jopa hieman liilaa, kun on "hot" tekstin kohdallakin  ???

KL-varaosat  Race.fi