Autoracing  KL-varaosat

Vinokoneiden kiristysmomentit

  • 9 Vastauksia
  • 43575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vinokoneiden kiristysmomentit
« : 28.10.2010, 22:45:06 »
Lainaus käyttäjältä: Kisko
Haynesin manuaalista:

Kiristysmomentit

Sylinterikansi: (alempana oleva 16V-kannen kiristysjärjestys on sama kuin 8-venttiilisessä)

 Vanhemmat (kolokantapultit)
  Vaihe 1: Kiristä 60 Nm
  Vaihe 2: Kiristä 110 Nm
  Vaihe 3: Käytä moottori lämpimäksi ja anna jäähtyä 30 minuuttia
  Vaihe 4: Avaa pulttia 1 n. 30o ja kiristä uudestaan vaiheen 2 momenttiin
  Vaihe 5: Toista vaihe 4 järjestyksessä pulteille 2-10

 Uudemmat (kuusiokantapultit)
  Vaihe 1: 20 Nm
  Vaihe 2: 60 Nm
  Vaihe 3: Kiristä 90o

Runkolaakerikansi: 110 Nm

Kiertokangen laakerikansi:

 B19, B21, B23
  Uusi: 70 Nm
  Käytetty: 63 Nm

 B200, B230
  Vaihe 1: 20 Nm
  Vaihe 2: Kiristä 90o

Vauhtipyörä (uudet pultit): 70 Nm

Nokka-akselin hihnapyörä: 50 Nm

Väliakselin hihnapyörä: 50 Nm

Nokka-akselin laakerikansi: 20 Nm

Kampiakselin hihnapyörä:

 B19, B21, B23: 165 Nm

 B200, B230
  Vaihe 1: 60 Nm
  Vaihe 2: Kiristä 60o

Jakohihnan kiristinrulla: 50 Nm

Öljypohja: 11 Nm

Lainaus käyttäjältä: Maukki
Lisätään vielä 16 venttiilisen kannen kiristysmomentit:

Kiristysaste 1: 20 Nm
Kiristysaste 2: 40 Nm
Kiristysaste 3: 115 astetta

Syninterikannen pultit:

Pultit pitäisi uusia jos keskiosa näyttää laajentuneen. Älä käytä uudelleen enemmän kuin 5 kertaa, jos epäilet asennusta uusi pultit.
Käytännössä 2-3 kertaa olisi hyvä max.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lainaus käyttäjältä: harryjo
Kuinkahan tuo 234 16v välikannen kiristys?
Lainaus käyttäjältä: Masa71
Välikansi 20Nm, v-koppa 5Nm
« Viimeksi muokattu: 03.11.2010, 00:36:49 kirjoittanut Lankku »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa hookkan

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneiden kiristysmomentit
« Vastaus #1 : 10.10.2013, 16:24:42 »
Sylinterinkansi vaatii noiden kolmen ensimmäisen vaiheen  lisäksi vielä jälkikiristyksen, jota ei  haynesin kirjoista löydy ,Volvo korjaamon ohje siihen:

Lämmityskäytä moottori normaaliin käyntilämpötilaan n.10min, tiukkaa ruuvit sitten kahdessa vaiheessa

1.90nm
2.Kulmatiukkaa 45astetta

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2607
Vs: Vinokoneiden kiristysmomentit
« Vastaus #2 : 11.10.2013, 19:22:19 »
Sylinterinkansi vaatii noiden kolmen ensimmäisen vaiheen  lisäksi vielä jälkikiristyksen, jota ei  haynesin kirjoista löydy ,Volvo korjaamon ohje siihen:

Lämmityskäytä moottori normaaliin käyntilämpötilaan n.10min, tiukkaa ruuvit sitten kahdessa vaiheessa

1.90nm
2.Kulmatiukkaa 45astetta
Vain vanhanmallisilla pulteilla!
Carpe jugulum

Poissa hookkan

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneiden kiristysmomentit
« Vastaus #3 : 11.10.2013, 22:36:24 »
Tuo minun lisäämä ohje koskee b230fk moottoria jossa on kyllä uudenmalliset pultit.Ohje saatu avainvaunulta.

Paikalla Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5984
  • Teiden tukko
Vs: Vinokoneiden kiristysmomentit
« Vastaus #4 : 16.10.2013, 23:27:14 »
Tuo minun lisäämä ohje koskee b230fk moottoria jossa on kyllä uudenmalliset pultit.Ohje saatu avainvaunulta.

Asteittain tiukotut venyvät pultit ei taida tykätä hyvää jos niihin menee koskemaan kiristämisen jälkeen.  ??? Omaan ysisatkuun tehtiin aiemman ohjeen mukaan, 20Nm, 60Nm ja 90o. Hyvin on pysyny nipussa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hookkan

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneiden kiristysmomentit
« Vastaus #5 : 17.10.2013, 20:36:12 »
No,kai merkkikorjaamo sitten kiristää väärin nuo pultit,annan palautetta :)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Vinokoneiden kiristysmomentit
« Vastaus #6 : 29.12.2013, 21:38:36 »
Kyselen kaverin puolesta. 8v 530 kansi b2x0 ft tai fk koneesta irti ja laitettu takaisin paikalleen. Kiristetty kiinni siihen asti, että alfamerin oppaassa olis jäljellä tämä ko. lämpimän moottorin jälkikiristys  90 astetta ja 2000 km jälkeinen kylmän koneen kiristys? Kaveri kysyy nyt, että uskaltaako vanhoilla pulteilla (kuusiokanta) tehdä noi jälkikiristykset? Kansi irti olettevasti ensimmäistä kertaa ko. moottorista ja vanhan 530 kannen tilalle tuli toinen plaanattu 530 kansi. Näköjään vähän ristiriitaista käsitystä tästä?  ???
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Vinokoneiden kiristysmomentit
« Vastaus #7 : 25.01.2014, 14:35:37 »
No onko tähän jo saatu yksoikoista sääntöä?   ???
Alkaa olla ajankohtaista, ja funtsin että tarviiko noi uudet Payenin pultit mitään jälkikiristystä?

Tuossa on pulttien mukana tullut ohje, miten tuon nyt tulkitsee?
« Viimeksi muokattu: 26.01.2014, 13:00:22 kirjoittanut tomimikael »

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneiden kiristysmomentit
« Vastaus #8 : 21.12.2014, 16:35:20 »
Uppista aihe taas ylös remontti tehty mites tämä.......

Vanhat (kuusikulma) pultit paikoillaan ja lämpimäksi käyttö.
Uskaltaa kirrata nuo?

Lämmityskäytä moottori normaaliin käyntilämpötilaan n.10min, tiukkaa ruuvit sitten kahdessa vaiheessa
1.90nm
2.Kulmatiukkaa 45astetta
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa Acke

  • Hallituksen jäsen - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3464
  • nyan nyan
Vs: Vinokoneiden ja voimansiirron kiristysmomentit
« Vastaus #9 : 12.02.2017, 20:46:24 »
Lambda 45 Nm

Vaihteisto
Asetelma 25 Nm
Kytkinkoppa 35-50 Nm
Vaihdekepin kehikko 35-50 Nm
Drive flange:
M46 175 Nm
M47 M16 70-90 Nm
M47 M20 90-110 Nm
Ylivaihteen solenoidi 50 Nm
Ylivaihteen koppa laatikkoon 12 Nm

AW70/71/72
Converter housing 48 Nm
Drive flange 45 Nm

ZF
Converter housing
M10 35-50 Nm
M12 55-90 Nm
Drive flange 100 Nm

Perä
Pinjoni
"solid spacer" 200-250 Nm
"collapsable spacer" 180-200 Nm
Nopeusanturi 25-40 Nm
Panhard 85 Nm
Iskunvaimentimen alapultti 85 Nm

 

Proturbo  Autodiagnoosi