Elekma  Autoracing

Hihnankiristin

  • 3 Vastauksia
  • 735 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ErnoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Hihnankiristin
« : 20.08.2024, 13:17:46 »
V70 -08 B 5254 T6 koneella, siellä on ilmeisesti omat hihnat laturille ja ilm.kompressorille? Onko kumpaankin oma kiristin vai kuinka nuo kulkevat? Hihnanpituudet? Alkoi kiristämään kun ei nää konehuoneesta eikä löytynyt tietoa. >:(

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: Hihnankiristin
« Vastaus #1 : 21.08.2024, 19:09:56 »

2007 B5254t6, tehostin pyörittää ilmastointia omalla hihnallaan. Hihna on venyvää mallia, eli ei kiristintä, se on 5pk 628

Kampiakseli-tehostin-laturi-kiristin-kampiakseli.  (Vasemmalta oikealle kuvassa) On tuo pitempi 5pk 1095 hihna

EDIT:           hieno itetehty.  ::)
« Viimeksi muokattu: 21.08.2024, 21:06:27 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa ErnoP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Hihnankiristin
« Vastaus #2 : 21.08.2024, 20:12:07 »

Suurkiitos! Tämä ohje laitetaan nyt talteen!

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: Hihnankiristin
« Vastaus #3 : 22.08.2024, 19:47:24 »
Sivutaanpa tätä aihetta vielä omilla kokemuksilla, vaihdoin siis laturin ja apulaitehihnan sekä kiristimen, kyseessä 2007 B5254T6

Laturin vasen alaetupultti lähtee varmaan helpoiten 10mm räikkälenkillä lokasuojan kautta, kun kiristimen irrottaa ensin. pultin edessä on metallinen ohjaustehostimen putki (ainakin 2007 mallissa, sähköisellä tehostimella oleva varmaan helpompi? ) jolloin hylsy ei käy.

Tuo hihnankiristinhän on sitten todella jämäkällä jousella varustettu, kiristimessä on T50 avaimenkolo, ja käännettäessä kiristintä kannattaa pitää avain suorassa kohteeseen nähden.. nimittäin tuo torxikolo halkeaa aika helposti. ::) (kyllä onnistuin rikkomaan ensimmäisen uuden kiristimen, ja niin oli tuo autossa paikallaan ollutkin haljennut joltain asentajalta joskus)

Uusi kiristin motonetistä, tälläkertaa irrotin suosiolla moottorin kannakkeen vasemmalta ylhäältä, jolloin kiristintä pääsi kääntämään paljon enemmän. tähänhän on oma työkalunsakin, eli pitkällä varrella oleva lattarauta T50 päällä. Itse toteutin tämän pitkällä L-muotoisella T50 kahvalla ja jatkoputkella.
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron