Futurez  Kulkukoira

XC90 -05 hifistys

  • 2 Vastauksia
  • 936 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Visakoivu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
XC90 -05 hifistys
« : 29.08.2024, 14:09:36 »
Suunnittelua.

Nyt tuli tutkittua mitä mahdollisuuksia olisi laittaa musiikkipuolta kuntoon.

Ensin on otettava irti meisselillä vääntäämällä myös diskanttikaiuttimen kuori peilikolmiosta.
Kas, siellä ei ole ollenkaan diskanttikaiutinta,
mutta ohut kaiutinkaapeli tulee. Tilaa ei ole kovin laadukkaalle ja suurelle disulle.
Aukaisin ovipahvin ja katselin tilannetta. Irrotus on helppo, ovikahvan vääntää
irti meisselillä ja sieltä alta löytyy kaksi helposti irrotettavaa Torx25 ruvia.
Meisselillä vääntää ovipahvia, jotta sormi mahtuu alle ja kiskaisee irti alanurkasta lähtien ovipahvin.
Avaajan kahvan vaijeri  lähtee vetämällä irti, katso miten se on kiinnoitetty, niin osaa laittaa takaisin.
Pistokkeet (harmaa ja vihreä)lähtevät helposti irti kiinnikkeitä liikuttamalla ja vetämällä.
Oven sisäpelti on tiivis, järeää peltiä, ilman reikiä. Hyvä. Kaiuttimen suojaverkko on liian
tiheää. Mietittäväksi mitä sille tekisi. Ainakin siitä lähtee tiivis kangas pois sisäpuolelta.

Etuovessa on siisti kaksoiskartiokaiutin, jonka äänentoisto on surkea.
Sen ympärillä on kumitiiviste, joka lähtee kampeamalla ja vetämällä irti.
Itse kaiutinelementti on liimattu ja pienillä kynsillä kiinni. Alhaalla on liitin, joka täytyy irrottaa
elementin vierestä. Reunassa on pistoke, josta lähtee johdot elementiille. Muovinen elementin kaulus
on tukeva ja siinä on pintaa,  johon saattaisi saada korvaavan elementin ruuvattua.
Voisihan sitä tukevoittaa lasikuidulla vielä?

Nyt huomaan, että oveen tulee vain yksi ohkainen kaiutinkaapeli - harmaa ja harmaa punaisella viivalla.
Diskantille lähtevät johdot lähtevät  16cm halkaisijaltaan olevan midbasson liittimessä yhdistettyina.
Diskanteille ei mene omia kaiutinkaapeleita siis oveen - ensimmäinen takaisku.
Tutkin, että ovessa olevassa haitarikumissa on liitin oven puolen päässä. Siitä ei siis saane kaiutinkaapelia
vedettyä oveen. Alkuperäinen menisi diskantille ja uudeksi paksummaksi olin jo ajatellut järeämpää
ja ladukasta midbassolle.

Nyt jäi mietittäväksi, alkaako tekemään reikiä haitarikumille oveen ja ovipilariin vai menisikö jotenkin
liittimen vierestä alkuperäistä haitarikumia pitkin. Täytyisikö peräti ovi irroittaa poraamista varten vai laittaisiko
ovitiivisteen sisäpuolelle ihan näkösälle haitarikumin.  Netistä löytyvän kumin esitteessä kerrotaan reiän suuruudeksi
15mm. Miten sitten olemassaolevaan ovipaneeliin saisi johdon. Purin suojan vänkärin puolelta ja tutkin, että
siinä menee kumin läpi johtonippu ja kaiutinkaapelikin siinä. Osuisikohan siihen jotenkin.

Irrotin jo hanskalokeron alta muovin (2kpl Torx25 ruuvia) ja yritin tutkailla miten onnistuisi reiän teko tuulilasin
viereen kojelaudan päälle, johon voisi olla helpompi vetää diskantille uusi kaapeli. Ääni heijastuisi siten
tuulilasista kuulijoille. Onkohan siinä jotain metallitukea alla, joka estäisi riittävän syvän reiän teon. 
Vaatisi vielä  hanskalokeron irrottamisen...siihen en vielä ryhtynyt ajan puutteen vuoksi.
Keskikaiuttimen verkonkin kampesin myös irti ja katsoin mitä sieltä näkyisi.. ei paljon mitään helpotusta.
Vaikea oli saada takaisin verkko.

Alkoi jo tuntumaan helpoimmaksi jakosuotimellisen erillissrjan asennus oven kaiutinpaikoille. Jää sitten
hieman turhan monipuoliseksi olemassaoleva pressorivahvistin.




Poissa Visakoivu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 -05 hifistys
« Vastaus #1 : 29.08.2024, 18:17:37 »
Seuraava mietinnän aihe on, käyttäisikö auton alkuperäistä CD-soitin/radiota äänilähteenä vai olisiko
jotain muuta mahdollisuutta. OEM-soitin ei ole laadullisesti kovin hyvä, jos ajattelee parasta ääntä.
Tutkin netistä mahdollisuutta vaihtaa soitin toisenlaiseen nykyaikaiseen. Ei houkutele kovinkaan, sillä
vänkärin penkin alla on 4x70W vahvistin ja sitä ei näyttäisi saavan ohitettua, kun se on  auton systeemissä mukana
niin kiinteästi. Netistä löytyvien sähköpiirustusten mukaan systeemissä on joku valokaapelikin mukana.
Oma työnsä olisi vaihtaa soitin. Netin videoiden mukaan se onnistuisi, mutta en siihen ryhdy.

Signaaalin sitä saisi vahvistimen etukaiuttimille lähtevistä kaapeleista kaapistani löytyvällä Helix AAC3 HF-
tasomuuntajalla Mikään muu muunnin ei kestäisi vahvistimen suurta tehoa. Siitä sitten takakontin prossuvahvistimelle
Audisonin hyväksi havaittu RCA-kaapeli ja heräte. Sijoitus joko vahvistimen luona tai veisi takakonttiin kaiutinkaapelilla
ja ottaisi virran tasomuuntajaan siellä tässä autossa takana sijaitsevasta 100Ah akusta sulakkeen kautta ja
miinuksen suunnitellusta maapisteestä. Uudet kaiutinkaapelit vahvistimilta  kynnyskoteloista oviin tms.
Kokeilin kynnyksen muovipeitteen irrottamista etuovesta samalla. Näyttäisi irtoavan. Takana lukee SIPS,
eli siellä lienee kynnyskotelossa turvatyyny ja en vielä uskaltanut repiä suojaa irti.

Mielenkiintoinen vaihtoehto olisi jättää alkuperäissoitin pois ja käyttää uudenaikaista Android-kännykkääni
ohjelmalähteenä. Siihen voi tallentaa FLAC-tiedostoja, jotka ovat lähes häviöttömiä. Siitä löytyy myös LDAC-bluetooth
kodekki, joka on 32-bit/96kH. Siitä tulisi RCA-kaapeli prossuvahvistimelle. Tulisi vain yksi digital/analog-muunnos,
jotka huonontavat yleensä äänenlaatua. Audisonilta löytyy sopiva palikka Audison B-Con, jossa on LDAC bt
kodekin vastaanottomahdollisuus ja löytyy RCA-lähdöt sekä myös heräte.  Äänenlaatu olisi ilmeisesti parempi
tällä tavoin. 
CD/radio jäisi silloin  takaovien kaiuttimille käyttöön ja voisi asentaa kojelaudan päällä olevaan keskaripaikkaan
tuon kaapissa olevan Peerless 3,5" laajakaistan, jos tuota alkuperäissoitinta joskus haluaisi käyttää.

Tässäpä miettimistä lisää... Löytyisikö lukijoilta jotain muuta systeemiä  tai hyviä vinkkejä?




Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 -05 hifistys
« Vastaus #2 : 30.08.2024, 23:57:38 »
Mulla on vähän uudempi möhkö ja siinä on USB-liitin hanskalokerossa. Sieltä tulee mp3:ia soiteltua, äänenlaatu nyt ei ole maksimaalisen hyvä mutta menettelee autokäytössä. Mutta orggis-soittimeen on kai saatavilla niitä sovittimia mitkä emuloivat CD-vaihtajaa eli sillä saisi analogisen signaalin sisään.
SIPS tarkoittaa side impact protectionia eli se on rakenteellinen vahvistus kyljessä ja auton pohjassa. Sen puolesta siellä ei pitäisi olla mitään paukkuja. Mutta turvavöiden keloissa voi toki jotain olla eli niitä kannattaa varoa kun kynnyksen kautta vetää piuhoja.
Audiosignaali kulkee alkuperäisessä systeemissä valokuitua pitkin, joten vaikea on vaihtaa vain yhtä osaa. Jos heität mäkeen orggis-soittimen niin menetät myös vahvistimen.
Mulla kun auto on välillä perhekuljetin ja välillä pitää kuljettaa isompaa tavaraa, en ole mitään kiinteää subbaria asentanut. Takadiskanttien piuhoista olen ennen suodatinkondensaattoreita ottanut signaalit Bilteman tasomuuntajaan ja siitä subbarivahvarille linjatasoisena. Vahvari on autossa aina mukana ja subbaria varten on piuha Motonetin Four Connect-liittimellä. Subbari, sellainen ehkä 40 litran karvanoppa 10" elementillä, on mulla silloin mukana kun mahtuu. Laitoin sen kylkeen kiinnityslenkit pieniä kuormaliinoja varten, ettei kolaritilanteessa tule kenenkään päälle. Koskaan ei ole signaalitaso ollut niin korkea, että Bilteman tasomuuntaja olisi säröytynyt. Auton omista kajareista kun kannattaa säätää bassot melko niukaksi muutenkin ja antaa erillisen subbarin hoitaa suuremmat äänenpaineet. Karvanoppa on mulle riittänyt hyvin mutta se auton rakenteisiin piilotettu Volvon oma subbari olisi varmaan jäänyt pieneksi.
Niin mun auto on 7-paikkainen. Tavaratilan pohjan alta ei löytynyt tilaa suljetulle subbarikotelolle. Jos sulla on 5-paikkainen niin ehkä sinne voisi saada pysyvän subbarin mahtumaan.

 

Futurez  Kulkukoira