No niin, sytkä katottu kohdalleen, tyhjäkäynnillä 10°BTC. Kierroksilla menee aika nopeasti yli 30° mihin asteikko loppuu.
Mutta mittasinpa samalla jousilautasesta noston, vakionokkahan siellä on 
Sain tönärillä mitattu n. 8,3mm. Ei ihme ettei DHLA45 ole oikein säädöissä ja on nuhanen..
Nyt sitten K, F tai R nokkaa etsimään. Oon enemmän ropannut prätkien kanssa, täytyisi saada "for dummies" ohjeet tuon nokan vaihtoon ja kannen irroittamiseen. Periaatteet selvillä mutta aina noissa on jotain omia jippojaan..
Kannen irrotus yksinkertanen operaatio,kannattaa ensimmäisenä päästää alavesiletkusta nesteet pihalle ja ottaa sitten vielä termarikotelon irti niin ei ihan niin paljoo lorise nesteet sylintereihin kuin muuten.
Ja ottaa syyläri pois että saa nokka-akselin ulos asti.
Imu/pakosarjat irti,lämppärin letkut irti,laturin tukirauta ja vaikka koko laturi irti. Sitten venakoppa pois,keinuvipu härdelli 4:llä pultilla irti ja sit noukkii tönärit talteen.
Sit kannenpultit auki ja kansi nostaa pois.
Sen jälkeen onkia vanhat nostajat pois,virranjakaja ja käyttöakseli pois sekä mekaaninen benepumppu pois jos on.
Vispilä pois niin saa paremmin tilaa.
Sitten kampuran alahihnapyörä irti.
Jakopäänkopan pultit irti ja öljypohjan pulteista pari etummaista myös pois kun ne on jakopäänkopassa kiinni.
Sitten koppa pois paikaltaan ja nokan mutteri auki. Sitten kokeillaan neekerimallin ulosvetäjällä irrottaa fiiberinen nokan ratas ja saadaan se mureneen mutta tästä ei lannistuta vaan kiroillen hakataan ja riivitään ja revitään se irti koska tilalle tulee alumiini tai teräsjakopää jokatapauksessa.

Sen jälkeen otetaan kahdella pienellä pultilla kiinni oleva laippa irti niin sitten saadaan nokka-akseli ujutettua ulos.
Sitten otetaan kampuran päästä holkki pois ja ulosvetäjällä/diy työkalulla otetaan kampuran hammaspyörä irti.
Jos kaikki menis kuten youtuben "How to" videoilla niin sitten vaan kasattas uudet osat takaisin mutta harvemmin siinä sillain käy.

Ja uuden nokan jos laittaa niin tarvii myös uudet nostajat. Sekä mieluusti sen alumiini tai teräsjakopään.
On vaan niisäkin hinnat noussu sillain että jos uuden nokan,nostajat ja alu tai teräsjakopään laittaa niin 500e ei piisaa edes niihin.

Niin ja vetää nokan mutterin vaan johki 90nm ja liimalla kiinni.
Ja uusii sen laipan mikä toimii nokan päittäislaakerina jos/kun se on kulunu.
Ja kaikkeen pikkusälään menee kans rahaa kun tarvii/kannattaa samalla laittaa uudet vesipumpun ja kannen väliset tiivisteet,imupakosarjan tiivisteet,tuplille Misabbilevyt tai Lotus tyylisiin O-renkaat,venakopan tiiviste jne ja erittäi vahvasti suosittelen uusimaan myös kannenpultit samalla,nimittäin kun vaihdoin itelle R-nokqn,kannen ja tuplat paikalleen niin meni jälkikiristyksessä yks kannenpultti lohkoon poikki kun ajattelin säästää ja pistää vanhat. Säästin pulteissa 50e niin sen jälkeen sai ostaa uuden kansipahvin,imupakosarjan tiivisteen ja uudet öljyt ja ne uudet pultit. Ja sitä vitutuksen määrää kun sai taas repiä kannen irti....

Paljon tuli tarinaa mutta aika vähän asiaa

Koko viestin vois tiivistää siihen että jos alunpitäen luulee selviävänsä vaikka 250e remontista niin saa ainakin tuplata tai triplata budjetin.

Itellä ainakin välillä helppo ja nopee homma eskaloituu kriisin asteelle mutta voi olla tekijästäkin kiinni.

E: Niin ja nokan laakerit oon itte vaihtanu jos moottori irrallaan kun ei maksa kun 40e ja helppo vaihtaa jos saa jonkun sorvaan tai sorvaa ite sopivat tuurnat. Jos nokan vaihtaa moottori autosa paikallaan niin ei kannata niitä sen paremmin tiirailla kun itselle ainakin tullu aina vaan paha mieli kun niitä kattonu liian tarkasti.

E2: Niin youtubesta kylä löytyy videoita aiheesta niin kannattaa tutkia ennen alotusta kun tosta mun sepustuksesta tuli sen verran pitkäpiimänen ja pää ei ihan täysillä käy tälläin kipeenä(kään).
