Hei
Minulla on 1989 740 mallinen USA:ta vuosia sitten tuotu Volvo.
Se on 16 venttiilinen, ei turbo, ajettu noin 250000
Viime kesänä siihen vaihdettiin jakohihna. Huolto ilmoitti, että jotain rullaa ei vaihdettu. Moottorista kuului huollon jälkeen vinkuva ääni. Huolto ilmoitti, että se kuuluu laturista. Hoidin laturin vaihdin talven aikana, mutta ääni ei poistunut. menin uudelleen keväällä huoltoon, jossa äänen lähdettä ei paikallistettu. He kuitenkin tarkistivat, että se ei tule vesipumpusta, ilmastoinnin kompressorista eikä jakohihnasta. Lopuksi he totesivat, että tämä on näiden Volvojen tyypillinen ääni.
Olen käynyt näyttämässä moottoria parissa muussa huollossa. Molemmat pitivät jakohihnaa syyllisenä. Toisessa oletettiin, että jonkin rullien laakeri aiheutti äänen ja toisessa oletettiin, että ääni tuli hihnasta, joka oli joko löysällä tai kireellä. Onko tällainen ongelma jollekin muulle tuttu. Toinen huolto piti ääntä huolestuttavana, mutta toinen ei.
Olen itse kuunnellut metallitangolla moottorin ääniä. Muovisesta jakohihnan kopasta se ei kuulu, mutta moottorista aivan selvästi. Mitä lähempää nokkahihnaa moottorin lohkosta kuunnellaan sitä selvemmin myös ääni kuuluu.
Mitä pitäisi tehdä. Olen suunnitellut museokatsastaa auton, mutta tämä ääni on hidastanut intoani. Auto on ruosteeton ja varustettu kaikilla sen ajan herkuilla.
Yritin lähettää videon äänen kanssa, mutta se ei valitettavasti onnistu.
Terv. Kari
Ilmastointi ei ole toiminut vuosiin. Missä Turun seudulla se kannattaisi korjauttaa.