Futurez  Kulkukoira

Vapina & tutina (vedossa)

  • 29 Vastauksia
  • 3076 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #15 : 10.10.2024, 12:07:11 »
Keskustelussa oli puhe Vpartsista.
”Samoissa hintaluokissa saanee muualtakin euroopasta, jos osaa haarukoida tarjonnasta sopivat.”
 :)

Poissa make 245

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #16 : 05.11.2024, 01:31:46 »

Kirjoittelin muutama kuukausi tästä samasta omassa autossa. Vaihdoin alatukivarret, katsastuksessa kaksi insinööriä syynäsi välykset, ei löytynyt mitään. Autossa oli uudehkot vetarit. Lopulta vaihdoin vetarit uudestaan, yksi kerrallaan. Magneti Marellin (oikeanpuolinen) vaihto SKF ei muuttanut mitään. Kuskinpuolen motonetista ostettu BGA (myyty alkuperäislaatuisena) vaihtui SKF:ksi ja samalla pyöränlaakeri FAG:ksi jonka jälkeen ongelma katosi. Itse veikkaan pyöränlaakeria vialliseksi, katsuri ei löytänyt siitä vikaa, mutta vetarin poisto ja takaisin asennus oli vaikeaa, booreissa oli jotain vikaa.

Ajattelin aloittaa pyöränlaakereista selvittelyn ja nyt vaihdettu molemmat etupyörien laakerit(FAG) ja tutina jatkuu! Korjaantui aavistuksen paremmaksi mutta vetarit varmaan seuraavaksi vaihtoon.

Poissa Visakoivu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #17 : 07.11.2024, 17:57:06 »
XC90 -05 aut. 370tkm.
Ajaessa alkoi yhtäkkiä täristämään ohjauspyörää vain vedossa (40-85kmh kokeilin nopeuksia ja täristi) aika kovasti ja loppui sitten 10km ajon jälkeen yhtäkkiä. Ei ole sen jälkeen tuntunut. Pyörän pultit ovat kireällä ja vetoakseiden suojakumit ovat ehjät.
Joskus on vaihdettu eteen pyörän laakerit, vetoakseleita ei tietääkseni koskaan.

Edit:
Pesin autoa, niin vanteissa (20") oli paljon likakokkareita. Varmaan siitä hetkellinen ratin tärinä oli.
Sain parkkipaikalla pyörittäessä kuulumaan hienoista napinaa oikealta edestä. Ilmeisesti vetarissa jotain...
Onko tuo yleensä vaarallista, meniskö vielä pitkään? Ilmeisesti kannattaa korjaamolla vaihdattaa koko vetari, jos vikaa.
Mitkä ovat hyviä merkkejä ja onko millasta kokemusta halvemmista? (K27, LPr, Point Gear, GSP, Euro, Ridex, NTY, Max Gear, SKF...)
« Viimeksi muokattu: 09.11.2024, 17:36:11 kirjoittanut Visakoivu »

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #18 : 30.11.2024, 17:11:40 »
Vertailun perusteella oikeanpuoleinen vetoakseli voisi olla sama kaikissa AWD S60/V70/S80 (978mm), mutta olisiko vasemmanpuoleinen hieman pidempi S80 (538mm), kuin S60/V70 (527mm), vai onko sekin sama kaikissa, osaako tuota joku vahvistaa...? Suluissa olevat mitat Löbron osista kaiveltuja, Vpartsin tarjonnan osat näköjään ilmoitettu parisen milliä lyhyemmiksi.
Spidan 36370 ilmoitetulla 538mm kokonaismitalla oli sopiva. Löbron 306549 on sama tuote. Sitä en tiedä olisiko se n.10mm lyhyempi S60/V70 tarjolla oleva tuote ollut myös soveltuva, kun siitä en hoksannut pajalla haastella.

GKN Automotive ei toimita tällä hetkellä oikeanpuoleisia vetoakseleita, joten se jäi vielä toistaiseksi saamatta ja vaihtamatta. Tulee kenties saataville 2025, tai ainakin tämä oli osatoimittajalta toistaiseksi saatu viimeinen tieto. Tuo vasemmanpuoleisen vaihto ei tässä tapauksessa ongelmaa korjannut.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #19 : 02.12.2024, 14:37:13 »
Mitkä ovat hyviä merkkejä ja onko millasta kokemusta halvemmista? (K27, LPr, Point Gear, GSP, Euro, Ridex, NTY, Max Gear, SKF...)
Ite laitoin GSP:n oikenpuoleisen vetoakselin ja toistaiseksi on toiminut niin kuin pitääkin (V70 -05 automaatti). Hintahan oli ihan hävyttömän halpa, 42,50 e, joten oli pakko kokeilla. Nythän tuokin maksaa jo 90 e Virossa (ak24.fi), eli liekö silloin keväällä joku hinnoitteluvirhe (GSP 262017). No ei se 90 e paha hinta ole, jos vaan kestää.

Poissa nkm1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #20 : 25.01.2025, 21:32:34 »
Moi,

Itsellä samaa ongelmaa ja 18" kesävanteilla ja matalaprofiilirenkailla tärinän ja tutinan huomasi selkeästi 80+ vauhdissa ja lakkasi, kun otti jalan pois kaasulta. Nyt auto ollut muutenkin vähän remontissa ja vaihdoin talvivanteet alle ja nyt tärinä on lievempää (toki ei varmaan tunnu niin pahasti 17" normi renkailla, kuin mitä kesärenkailla), mutta täristää myös vaikka ei olisi veto päällä - tätä se ei kesärenkailla tehnyt. Omana veikkauksena myös vetoakseli. Vaihdoin öljyt ja siinä pisti silmään laatikon pohjassa oleva musta "lieju?" eli siis siinä vetarin paikan kohdilla. Lähinnä mietin, että eihän vaihdelaatikon stefa oo vuotanut vai mistä tämä lieju on voinut ilmestyä vetoakselin vaihdelaatikon puoliseen päätyyn?

Ipartsilta sais SKF:n akselin n. 180€ onko sieltä kellään mitään kokemuksia? Trodolla jo päälle 200e eli melkeen sama hakea siinä vaiheessa jo motonetistä.
Volvo s60 2.4T AWD vm.2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6399
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #21 : 25.01.2025, 21:36:23 »
Voiko se olla rasvaa vetarin suojakumin alta? Laatikon öljyjen pitäis olla punaista. Oman auton vetotutinan korjasi vetoakseleiden ja moottorin hydraulitukikumien vaihto. Uudet vetarit oli transmaxia. Oireet oli just noin vaan 80 vauhdista ylöspäin ja loppui kaasun päästämällä, täyskiihdytyksessä tuntui 80-100 välillä selkeä tutina polkimeen mut hämäävästi ei muualla
« Viimeksi muokattu: 25.01.2025, 21:37:56 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa nkm1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #22 : 25.01.2025, 21:40:01 »
Voiko se olla rasvaa vetarin suojakumin alta? Laatikon öljyjen pitäis olla punaista. Oman auton vetotutinan korjasi vetoakseleiden ja moottorin hydraulitukikumien vaihto. Uudet vetarit oli transmaxia. Oireet oli just noin vaan 80 vauhdista ylöspäin ja loppui kaasun päästämällä, täyskiihdytyksessä tuntui 80-100 välillä selkeä tutina polkimeen mut hämäävästi ei muualla

En usko, koska onhan tuo oikean puolen akseli aika pitkä ennen sisempää vetoniveltä  ???
Kuva : https://www.trodo.fi/vetoakseli-skf-vkjc-4942
Volvo s60 2.4T AWD vm.2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6399
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #23 : 25.01.2025, 22:35:23 »
Jaa se oli oikea puoli, mites moottorin öljykorkin tiiviste, puhaltaako sieltä? Tai jostain turbon putken välistä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa nkm1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #24 : 26.01.2025, 10:06:28 »
Jaa se oli oikea puoli, mites moottorin öljykorkin tiiviste, puhaltaako sieltä? Tai jostain turbon putken välistä

Täytyy tsekkailla kunhan vaan saan auton taas pukkien päälle ja päivittelen sitten kuvan kera.
Volvo s60 2.4T AWD vm.2002

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #25 : 30.03.2025, 14:04:46 »
GKN Automotive ei toimita tällä hetkellä oikeanpuoleisia vetoakseleita, joten se jäi vielä toistaiseksi saamatta ja vaihtamatta. Tulee kenties saataville 2025, tai ainakin tämä oli osatoimittajalta toistaiseksi saatu viimeinen tieto. Tuo vasemmanpuoleisen vaihto ei tässä tapauksessa ongelmaa korjannut.
Harmillisesti tilanne on edelleen sama, viimeisimmän tiedon mukaan saatavuutta voi olla toukokuussa 2025. Tämäkin voi kuitenkin hyvinkin siirtyä vielä eteenpäin...

Koska asiassa oli jotenkin edettävä, tilasin (väliaikaisratkaisuksi) edullisemman vaihtoehdon, GSP 262140 ilmoitetulla 977mm kokonaismitalla oli sopiva. Sisempi nivel olikin varsin väljä, joten siitä se syy alkuperäiseen ongelmaan löytyi. Nyt muutaman kymmenen kilometrin koeajojen perusteella vapinoita ei enää esiintynyt missään ajotilanteessa. Sopivuus tuollakin tuotteella OK, mutta yleinen laadun tuntu, suojakumien ja klemmarien olemus yms. seikat eivät kyllä vakuuta.

Laitetaan tähän vielä lisätiedot, jos joku muu vastaavan välineen omistaja joskus täältä sopivien varaosien tietoja kaivelee:

Vasen etuvetoakseli, 538mm: Spidan 36370 / Löbro 306549
Oikea etuvetoakseli, 987mm: Spidan 25343 / Löbro 305566 / GSP 262140

Poissa Roope92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #26 : 31.03.2025, 19:37:55 »
Oireena vapinaa & tutinaa 80-90kmh ympäristössä ja lisääntymässä myös 30-40kmh ympäristössä. Vedon määrä pitkälti suoraan verrannollinen oireisiin, ilman kuormitusta vähäisempää tai olematonta hieman tilanteesta riippuen. Oire on ailahteleva, mutta selkeä.

Ongelma lienee vetonivelissä...? Kardaani tähän on ulkonäön perusteella ehkä joskus vaihdettu, eikä tutinat tuntemuksien perusteella tule takapäästä. 2005 S80 2.5T (B5254T2) AWD (n.260tkm).

Sinisellä tiskillä ei tämän ikäisiin ole enää vetoakseleita saatavilla. Osanumerot kyllä sain matkaan omaa varaosavertailua varten, joten palvelu oli oikein kelpoa. Vpartsilta sain haarukoitua tällaiset, jotka voisivat olla sopivat:
https://vparts.se/fi/volvo-s80/s80-98-05/reservdelar/drivlina/drivaxel/drivaxel-till-volvo-s60-s80-v70-hoger-automat-awd-turbo-18013001.html
https://vparts.se/fi/drivaxel-till-volvo-s60-s80-v70-automat-med-turbo-vanster.html (tässä ei kylläkään osanumerot täsmää, joten vaatii tarkempaa tutkimista)

Onko kokemuksia laadusta, vertautuuko lähimainkaan OEM osiin? Samoissa hintaluokissa saanee muualtakin euroopasta, jos osaa haarukoida tarjonnasta sopivat.

Entäpä sitten alkuperäisten restaurointi uusilla ulkonivelillä ja sisänivelien sisäosilla, onko yleisesti järkevää / kustannustehokasta? Tässä taitaa olla riskinä että ongelmasta ei pääse eroon, jos sisempien nivelien kulhoissa on kulumaa, jolloin pelkkä sisäosien vaihto ei ongelmaa korjaa...?

Itsellä samaa vikaa oli ja ensin vaihdatin kuskin puoleisien vetoakselin.Ei tullu kuntoon, Sitten yksi asiantuntija sanoi, että johtuu yleensä aina apukuskin puoleisesta vetoakselista.Laakerit yms eivät aiheuta ainakaan hänelle kuvailemaani tärinää.Vaihdatin siis myös oikeianpuoleisen vetoakselin Motonetin osaan ja tärinät loppu siihen !

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #27 : 01.04.2025, 07:42:56 »
Ratin tärinään voi vaikuttaa minun mielestä:
- vetarit
- pyörän laakerit
- kökköä vanteiden sisäpinnoilla
- puuttuvat keskiörenkaat tarvikevanteilla
- viallinen renkaan rakenne
- - listaa saa jatkaa/korjata
« Viimeksi muokattu: 01.04.2025, 10:57:30 kirjoittanut Jorma »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6399
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #28 : 19.04.2025, 13:58:47 »
Jumivat/kierot etujarrut
Pudonneet etupyörän tasapainot
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapina & tutina (vedossa)
« Vastaus #29 : 05.05.2025, 18:40:08 »
listaan:
-kökköä jarrulevyn ja vanteen välissä, esim vanteissa epätasaisesti hapettumaa/likaa laipassa.
-kökköä jarrulevyn ja navan välissä (ravistaa jarruttaessa enemmän)
-aurauskulmat pielessä, etuvedolla vedossa tärinä voimistuu = auraa liikaa, moottorijarrulla tärinä voimistuu = harittaa liikaa
-alapallo/alatukivarsi väljä
-raidetangon nivel väljä
« Viimeksi muokattu: 05.05.2025, 18:42:07 kirjoittanut tomaattifarmari »

 

Futurez  Kulkukoira