Autoracing  KL-varaosat

S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä

  • 8 Vastauksia
  • 501 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MaunoPetteri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« : 29.09.2024, 14:41:55 »
Elikkäs ongelma on seuraavanlainen:
Aamulla kun laittaa moottorin käymään ja jättää sen tyhjäkäyntiä pyörimään vaikka kymmeneksi minuutiksi niin sillä aikaa on lämpömittari hypännyt kerralla tappiin asti ja näytössä on tekstit että Moottorilämmöt korkealla, pysähdy varoen tjsp ja flekti huutaa.
Oikeasti lämmöissä ei ole mitään vikaa, ne on just niin kuin pitääkin mutta mittari vain näyttää näin.
Olen vaihtanut termarikotelossa olevan anturin uuteen ja niin näytti edellinenkin omistaja tehneen useasti huoltokirjan mukaan, mutta vika on ei häviä. Ja sillä ei ole merkitystä vaikka käyttää vian päällä ollessa johtoliitintä anturilta irti, neula sojottaa silti maximissa.
Eli tämä vika tulee vain kun autoa pyörittää pitkään tyhjäkäynnillä paikoillaan ja mittarin saa toimimaan taas normaalisti kun antaa maakaapelin olla pois akulta paikoiltaan esimerkiksi tunnin.
Joskus on tehnyt ajaessakin (talvella) sen, mutta yleensä vain kun pyöritetään paikoillaan.
Mistä lähteä vikaa etsimään?
Tähän jos saisin faktoihin perustuvaa tietoa niin olisin kiitollinen.
Ja kyseinen kampe sijaitsee Iisalmessa jos joku haluaa tutkailla sitä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« Vastaus #1 : 29.09.2024, 15:17:46 »
Kiinnostavaa, nouseeko se neula tasaisesti kohti maksimia? Vaikuttaako anturin johdon heiluttelu mitään. En kyllä tiedä mistä muualta tuo lämpötieto tulisi niin odottelen viisaampia. Nesteen lämmöt on tarkistettu infrapunamittarilla, obd:stä vai miten että ei ole korkeat?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« Vastaus #2 : 29.09.2024, 16:06:47 »
Miten tämä nesteiden "oikea" lämpötila on tosiaan tarkistettu? Jos ajon aikana ei ole ongelmaa juurikaan, vaan ongelma tulee vain paikallaan ollessa, niin kyllä se kielisi mielestäni hiukan siihen suuntaan että ne lämmöt voivat oikeasti olla korkealla. Onko vesipumppu tarkistettu, ettei ole mikään muovisiipinen, josta on puolet siiveistä lähtenyt karkuun?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« Vastaus #3 : 29.09.2024, 16:47:40 »
Jos liitin irtikin mittari pohjissa niin johdoissa vika. Vetää maihin jostain.
Sinällään ikävä vika että ecukin saa kuuman tiedon vaikka moottori olisi vielä huomattavan viileä.
Voi vetää laihalle.

Kannattaa tutkia johdot siitä anturin liittimestä lähtien, myös sen liittimen kunto.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa MaunoPetteri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« Vastaus #4 : 01.10.2024, 07:09:06 »
Kiinnostavaa, nouseeko se neula tasaisesti kohti maksimia? Vaikuttaako anturin johdon heiluttelu mitään. En kyllä tiedä mistä muualta tuo lämpötieto tulisi niin odottelen viisaampia. Nesteen lämmöt on tarkistettu infrapunamittarilla, obd:stä vai miten että ei ole korkeat?


Kuten alustekstissä kerroin, lämmöt hyppäävät kerrasta eli sekunnissa tappiin. Ja lämmöt ei ole liian korkealla, senhän jokainen osaa (pitäisi ainakin)päätellä omasta ajoneuvosta ilman infrapunalämpömittareitakin. Ja jos se neula laskee itsekseen, se tekee sen samalla vauhdilla oikean moottorilämmön kohdalle. Eli nyt pitää unohtaa oikeesti se ettei syy ole liian korkealle nousseissa moottorilämmöissä.
Niitä ongelmia kerkesin aikoinaan 13 vuoden ajan tutkia korjaamolla maataistelukoneista ihan palkkatyössäkin, joten tiedän milloin syy on on sillä puolella.
Siksi kysyn täällä että onko jollekkin sattunut vastaavaa tai kuullut jollekkin käyneen näin, koska vaikka Volvo melko traktori onkin niin silti se muistuttaa enemmän autoa.
Mutta itse kallistun kans sinne tietoloota/johtosarja puolelle, mutta jos olisi tietoa jostain ongelma kohdasta mistä lähteä suoraan etsimään niin se ois hieno vinkki. Itsellä ei ole testilaitteita vian etsintään, muuta kuin yleismittari.
Ja se kysytty pistokkeen heiluttelu ei auttanut eikä johtojen heiluttelu niiltä osin minne käsi mahtu.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« Vastaus #5 : 01.10.2024, 07:46:50 »
Moottorin lämpötila anturi (voi mitata vastuksen, arvoja en muista ulkoa mutta vidasta nekin saadaan ) tai flektin ohjain laite / piuha vika.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« Vastaus #6 : 02.10.2024, 15:28:31 »
Samaa teki joskus eukon v70. Anturin vaihdolla korjaantui.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« Vastaus #7 : 02.10.2024, 16:05:06 »
Tässähän nyt on anturia vaihdettu ja mittari näyttää vaikka ottais liittimen irti. >:(
Edelleen siis olen johtovian kannalla.
Pitäis olla vaan kaavio mistä näkee ecun pinnit ja sit mittaamaan anturilta eculle johtoja.
Vaikka sitten uus johto rinnalle jos johdoissa häikkää lämpösenä.

Pitää mitata ecu paikallaan käydessä ihan läheltä ecua kun lämpimänä temppuaa. Ecun liittimen tarkistus myös kun se on irti.

Flektin ohjainlaitteitahan näissä on myös mennyt niinkuin todettu mutta en tiedä tekeekö se tuon mittarihärön. ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -02 2,4 herjaa moottorilämpöjä
« Vastaus #8 : 02.10.2024, 21:25:41 »
Onko näistä helpotuksia


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo