Ok. Hmmm… villi veikkaus. ECM ilmoittaa ehkä jonkun koodin, mutta sitä koodia ei ole siinä lukijassa?
Mut tietty se laite vois kyllä näyttää sen koodin, niinkuin numero/kirjainsarjana…
Tosiaan nelimerkkinen koodi näkyy todellisten virheiden kohdalla yläreunassa.
Tämän "
No DTCS set" kanssa näkyy "
111", siis kolme ykköstä. En tiedä mistä on kyse, mutta ei tunnu haittaavan menoa.
Pienen viiveen jälkeen päivitys tilanteeseen:
Kaikki toimi hyvin monta viikkoa. Sitten tuli vanha tuttu "
SRS turvatyyny, huolla heti" ilmoitus ja myös täsmälleen samat vikakoodit kuin aiemmin.
Tällä kertaa pystyin nollaamaan koodit ja ne pysyivät pois ainakin yhden reissun. Myöhemmin tulivat takaisin.
Lauantaina 2.11. otin mittariston taas irti ja juottelin huolellisesti. Otin irti myös jäähdytyslevyn, mitä en viimeksi tehnyt. Isoihin komponentteihin lisäsin tinaa kun ne liikkuvat tärinässä. Kiinalaisen puhaltimen kanssa kävin läpi pienetkin komponentit. Sain jopa yhden pienen pintaliitoskonkan irtoamaan. Olipa hankala saada takaisin paikalleen. Ei ollut 1980-luvulla noin pieniä komponentteja.
Olisi kiva tietää, missä kohdissa piirilevyä viat ovat. Silmällä ei näy mitään murtumia tai huonoja juotoksia. Umpimähkään joutuu juottelemaan ympäriinsä.
Mittaristo paikalleen ja koodien nollaus. Koodit pysyivät pois. Hyvä! Matkamittarin näyttö oli kuitenkin pimeä. Olinko kuumentanut jotain kohtaa liikaa?
Viisi päivää myöhemmin tapahtui ihme. Matkamittari alkoi toimia vaikken tehnyt sille mitään. Ajo kuoppaisilla hiekkateillä saattoi nyt vaikuttaa positiivisesti. En siis ollutkaan tuhonnut näyttöä.
Lukema on nyt n. 299300 km. Merkkipaalu 300000 km lähestyy.
Koodit ovat nyt pysyneet pois 2 viikkoa. Yksi asia kuitenkin pistää silmään. Kun laittaa virrat päälle, kaikki varoitusvalot syttyvät vähäksi aikaa, mutta turvatyynyn valo (ukko + pallo) palaa n. 2 sekuntia pitempään kuin muut ja sammuu viimeisenä.
Pahus kun en kiinnittänyt noihin huomiota aiemmin, mutta käsitykseni mukaan ne kaikki sammuivat yht'aikaa. Miten muiden Volvoissa?
2 s. viive ei haittaa mitään jos koodit pysyvät pois. Tarkoittaako se kuitenkin, että mittaristossa on edelleen vähän vikaa, vai onko itse turvatyynyssä piilevä vika? Tiedä vaikka laukeaisi silmille joskus. No, se on sen ajan murhe.