Carcom Oy  Elekma

SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.

  • 26 Vastauksia
  • 1603 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« : 02.10.2024, 16:35:57 »
Nyt otti ohraleipä!
Näytössä lukee "SRS turvatyyny, huolla heti". Sama teksti tuli n. puoli vuotta sitten kun testailin lukkoja ja akun jännite laski + muuta sähläystä.
Silloin vikailmoitus oli helppo nollata iCarSoft testerin avulla, mutta nyt se ei onnistu. Siis, yhden kerran se onnistui alussa ja pysyi poissa yhden ajomatkan. Sen jälkeen vikailmoitus on päällä koko ajan vaikka miten nollaisi.

Testeri näyttää punaista näissä kohdissa :

ECM (engine control module)
 - "No DTCS set"
Eikö tuo tarkoita, ettei ole vikaa? Miksi punainen väri?

SRS (Supplemental inflatable restraint system)
 - SRS Lamp, faulty function

CMM (Climate control module)
 - SRS Lamp, faulty function

DIM (Driver information module)
 - SRS-lamp. Faulty circuit

SRS Lamp? Onko turvatyynyssä lamppu jossain?
Onko turvatyyny siis oikeasti hajonnut? Se lienee harvinaista.

Toinen vika, mikä on esiintynyt vasta 2 kertaa, eikä em. vian ollessa päällä.
Kun yrittää startata, kuuluu vain pieni napsahdus jostain mutta startti ei pyöri. Mittarivalot palavat kirkkaina. Toisella yrityksellä sama juttu. Kolmannella sitten starttaa.
Tämä tapahtui ensin pari kuukautta sitten, toisen kerran noin viikko sitten. Molemmilla kerroilla auto oli seissyt ajamatta pari päivää.
Eläkkeellä oleva korjaaja epäili startin solenoidia. Voisiko tämä liittyä yllä olevaan vikaan? Ehkä ei?
« Viimeksi muokattu: 02.10.2024, 17:30:46 kirjoittanut JuhaManninen »
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #1 : 02.10.2024, 16:53:02 »
Mikä vuosimalli? Ettei olisi alkavaa mittaristovikaa? Starttiongelmasta: Alkaisikohan startin solenoidi olemaan väsyneen puoleinen.  :idiot2:

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #2 : 02.10.2024, 17:28:44 »
Auto on S60,  vm. 2002. Unohtui mainita.
Mittaristoa juoteltiin n. 5 v. sitten Elkotron firmassa Tuusulassa. Silloin pitkiin valoihin liittyvä vika korjaantui.
Mitä muuta mittaristosta hajoaa yleensä?
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #3 : 02.10.2024, 18:10:47 »
Mittaristo siis ainakin vuosimallin perusteella kuuluu "riskiryhmään". En tiedä kuinka pysyviä nuo mittaristojen korjaukset on ja onko tekijöissä laatueroja, mutta emännän vastaava mittaristo oli kanssa käytetty jossainpäin korjattavana 5 vuotta sitten, mutta nyt alkoi oireilemaan. Osa taustavaloista oli pimeänä, mittaristo piippaili ja kuvitteli trippinapin olevan kokoajan pohjassa. Käytiin se Elkotronilla korjauttamassa ja nyt toimii kuten kuuluu. Varmaan kannattaa se mittaristo ensiksi varmistaa, mielestäni tuo "DIM (Driver information module)
 - SRS-lamp. Faulty circuit" on aika selvä vihje sinne mittariston tinauksien suuntaan.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #4 : 02.10.2024, 19:10:03 »
Ok, SRS Lamp tarkoittanee mittariston varoitusvaloa turvatyynylle. En ole kiinnittänyt siihen huomiota, mutta ohjekirjan mukaan sellainen siellä on.
Voisiko vika olla niin helppo, että polttimo on palanut?
Viikonloppuna otan mittariston irti ja tutkin. En tiedä minkä näköisiä polttimoita siellä on, mutta varaosakaupasta niitä varmaan saa.
Palaan asiaan...
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #5 : 02.10.2024, 20:50:41 »
Tämä ei ole mitään täyttä faktaa, mutta en muista ainakaan nähneeni että nuo merkkivalojen polttimot olisivat mitenkään helposti ainakaan vaihdettavissa, yksitellen siis.


Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #6 : 02.10.2024, 21:05:54 »
Jos sulla on testeri käytössä millä tehdä mittaristo testi niin sillä sen merkkivalon testaus onnistuu purkamatta mitään, vidalla tuokin onnistuu. Onhan se tuokin vika vastaan tullut merkkivalon osalta.

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #7 : 02.10.2024, 21:50:59 »
Tämä ei ole mitään täyttä faktaa, mutta en muista ainakaan nähneeni että nuo merkkivalojen polttimot olisivat mitenkään helposti ainakaan vaihdettavissa, yksitellen siis.

Merkkivalot on ledejä mutta taustavalot ihan "normi lamppuja". Ledit joutuu juottelemaan.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #8 : 03.10.2024, 18:28:50 »
Päivitys.
Kun virrat kääntää päälle avaimesta, syttyy myös turvatyynyn merkkivalo. Ukko istuu iso pallo edessään. Vain oikean alanurkan 2 valoa eivät syty. Ohjekirjan mukaan ensimmäinen liittyy dieselin hehkuun ja toinen peräkärryn valoihin. Niiden ei vissiin ole tarkoituskaan syttyä bensavehkeessä ilman peräkärryä.
Polttimoviasta ei siis ole kyse.

Viikonloppuna otan mittariston irti. Ajoitus ei ole paras mahdollinen kun juuri huomenna alkaa työt porkkana-farmilla. Porkkanat pestään, lajitellaan ja pakataan. Kolmas talvi siinä hommassa. 1 - 1,5 tonnia porkkanaa menee käsieni läpi / päivä.

Mittariston juottaminen pitäisi onnistua minultakin. Opiskelin nuorena elektroniikka-asentajaksi. Hieno Wellerin juotinkin löytyy. Pitää vaan ymmärtää vika. Mittariston juotokset käytiin läpi 5 v. sitten. Ovatko ne oikeasti menneet huonoksi sen jälkeen?
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #9 : 03.10.2024, 19:02:16 »
Kuten todettu, ainakin täällä meni jo kertaalleen korjatun mittariston juotokset huonoksi viidessä vuodessa. En tosin tiedä, kuinka pitkään mittaristo oli jo edellisellä omistajalla oireillut.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #10 : 04.10.2024, 08:30:57 »
Itse aina korjauttaisin alkavan mirtaristovian nykyhinnoilla, omassa korjattu 13 vuotta sitten Vaasassa ja vielä toimii
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jannek69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #11 : 05.10.2024, 20:16:16 »
Nyt otti ohraleipä!
Näytössä lukee "SRS turvatyyny, huolla heti". Sama teksti tuli n. puoli vuotta sitten kun testailin lukkoja ja akun jännite laski + muuta sähläystä.
Silloin vikailmoitus oli helppo nollata iCarSoft testerin avulla, mutta nyt se ei onnistu. Siis, yhden kerran se onnistui alussa ja pysyi poissa yhden ajomatkan. Sen jälkeen vikailmoitus on päällä koko ajan vaikka miten nollaisi.

Testeri näyttää punaista näissä kohdissa :

ECM (engine control module)
 - "No DTCS set"
Eikö tuo tarkoita, ettei ole vikaa? Miksi punainen väri?

SRS (Supplemental inflatable restraint system)
 - SRS Lamp, faulty function

CMM (Climate control module)
 - SRS Lamp, faulty function

DIM (Driver information module)
 - SRS-lamp. Faulty circuit

SRS Lamp? Onko turvatyynyssä lamppu jossain?
Onko turvatyyny siis oikeasti hajonnut? Se lienee harvinaista.

Toinen vika, mikä on esiintynyt vasta 2 kertaa, eikä em. vian ollessa päällä.
Kun yrittää startata, kuuluu vain pieni napsahdus jostain mutta startti ei pyöri. Mittarivalot palavat kirkkaina. Toisella yrityksellä sama juttu. Kolmannella sitten starttaa.
Tämä tapahtui ensin pari kuukautta sitten, toisen kerran noin viikko sitten. Molemmilla kerroilla auto oli seissyt ajamatta pari päivää.
Eläkkeellä oleva korjaaja epäili startin solenoidia. Voisiko tämä liittyä yllä olevaan vikaan? Ehkä ei?

Eikös tällaiset sekavat virheilmoitukset viittaa CEM-vikaan  ???

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #12 : 05.10.2024, 21:01:04 »
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä tuosaa on "sekavaa" ja viittaa CEM-vikaan? Vikakoodit viittää useamman yksikön toimesta tasan yhteen vikakohteeseen. Mistään tietoyhteyskatkoksistakaan ei ole tietoakaan, mitä yleensä ilmenee CEM-vian yhteydessä.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #13 : 05.10.2024, 22:31:40 »
Se on joka puolella ensimmäinen vika  veikkaus cem vika muotia nykyään. Taitaa tässäkin olla Srs boksin softa solmussa ja se on avattavissa, ei kylläkään esim sinisellä, tämä veikkaus vaan kun ei ole itse autoa ollut tutkimassa.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2024, 22:36:46 kirjoittanut jak900 »

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
« Vastaus #14 : 06.10.2024, 00:51:54 »
Tänään otin mittariston irti ja juotin uudestaan lähes kaikki näkyvät juotokset. Paljon fluxia ja lisää tinaakin joihinkin paikkoihin.
Wellerin juottimen lisäksi käytin kiinalaista kuumailmapuhalinta, mikä on tehty IC-piirien irrottamiseen ja juottamiseen. Pintaliitos-piireihin tulee äkkiä tinasiltoja kolvin kanssa. Vuonna 1983-84 kun opiskelin elektroniikkaa, ei ollut pintaliitos-piirejä käytössä.
Puhaltimen ostin Amazon.de kaupasta vuosia sitten enkä ollut sitä vielä käyttänyt tositoimissa. Nyt käytin.

Mittaristo toimii! SRS turvatyyny varoitus hävisi!
Pidän tätä pienenä ihmeenä, koska yleensä homma menee pieleen jos yritän korjata jotain ymmärtämättä vikaa kunnolla.
Valitettavasti kaikki viat eivät hävinneet. iCarSoft testeri näyttää yhä punaista kohdassa :
 ECM (engine control module)
  - "No DTCS set"
Kaikki muut koodit sai nollattua mutta tätä ei. Mitä tuo DTCS tarkoittaa? Vikakoodi estää vissiin katsastuksen.
Tulee mieleen 3 vaihtoehtoa :
1. Vika on korjattu mutta iCarSoft testeri ei osaa nollata koodia. Pitääkö nollata Vidalla?
2. Mittaristossa on edelleen joku juotosvika vaikka SRS turvatyyny varoitus korjaantuikin.
3. Moottorin ohjauspalikassa (Engine control module) on oikeasti vikaa.

BTW: Elkotron oli 5 v. sitten juotellut niin taitavasti, etten pystynyt sanomaan mikä on jälkeenpäin juotettua.
BTW 2: Kellon säätövipu, mitä kierretään molempiin suuntiin, oli murtunut valkoisesta muovikiinnikkeestään. Aivan liian ohut kaistale muovia pitämässä sitä paikallaan kun sitä väännellään kovakouraisesti. Liimasin sen 2-komponenttiliimalla paikalleen. Annoin kovettua ja laitoin vielä toisen satsin liimaa ympärille. Muita vahvikkeita oli vaikea saada siihen. Saa nähdä miten pysyy.
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo