KL-varaosat  MS-Tuonti

Volvo on Call vaatii huollon

• 500 Vastauksia
  • 58690 Lukukerrat

sinettimies ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa janmert

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo on Call vaatii huollon
« Vastaus #495 : 19.02.2026, 13:25:29 »
Vikakoodi U107604  löyty kun vihdoin pääsi SAHille. Ei ollut tietoa et ois päivitys ohjelmaa vielä tulossa .1700€ ois boksi vaihdettuna

Poissa Tuopp!

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #496 : 19.02.2026, 18:08:16 »
Tänään soitin määräaikashuoltoon liittyvissä asioissa omamekaanikolle niin sanoi ettei kannata voc korjausta omista tässä vaiheessa maksaa.
Volvolla tiedossa ongelma ja selvittelevät asiaa, yhteen autoon oli uusi softa jo kokeiltu huonolla menestyksellä.

Poissa milkkis

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #497 : tänään kello 10:50:16 »
Tänään soitin määräaikashuoltoon liittyvissä asioissa omamekaanikolle niin sanoi ettei kannata voc korjausta omista tässä vaiheessa maksaa.
Volvolla tiedossa ongelma ja selvittelevät asiaa, yhteen autoon oli uusi softa jo kokeiltu huonolla menestyksellä.

Kannattaakohan tuo sit perua ens kuulle varattu aika boksin vaihdolle..

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2026
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #498 : tänään kello 11:12:56 »
Kannattaakohan tuo sit perua ens kuulle varattu aika boksin vaihdolle..

Jos ei ole hätä, niin ehkä odottaisin nyt vähän, mihin näiden tilanne menee. Ja eritoten, jos on omasta pussista menossa vaihto.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa KalleOH

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #499 : tänään kello 12:48:04 »
No niin, tänään auto kävi määräaikaishuollossa ja VCM-boksistakin keskusteltiin. Ei oikein omamekaanikko lähtenyt avaamaan asiaa, mutta kun kuvailin ongelman hän vahingossa lipsautti tämän: ”joo, sieltä on ohjelmisto hävinnyt”. Eli heillä oli tiedossa tilanne ja jopa seuraus, mutta mitään muuta ei ainakaan minun suuntaan ohjeistettu. Asiasta ei myöskään haluttu puhua, mistä kertoo sekin, että edellisellä viikolla lähettämiini sähköposteihin ei koskaan vastattu.

No kotiin ajaessa pohdin tätä tapausta. Työssäni sulautettujen järjestelmien kehittäjänä olen törmännyt ohjelmistovikoihin. Se on kuitenkin selvää, etteivät ohjelmistot  häviä itsekseen mistään laitteesta ilman virheellistä toimintoa. En tiedä mitä ja miten auto pitää yhteyttä verkon yli, mutta huomioiden sen, että kotimatkalla noin 8 km matkalla tuli viisiVOC ilmoitusta näytölle, auto selkeästi yrittää koko ajan ottaa yhteyttä jonnekin. Minulla ei myöskään ole tiedossa, onko tietoliikenne normaalitilanteessa kaksisuuntaista, eli tuleeko palveluntarjoajan suunnasta ohjausdataa autolle vai kertooko vain auto jotain palveluntarjoajalle.
Joka tapauksessa jokin data on pyyhkinyt VCM-boksin ohjelmiston pois. Minun tapauksessa 1.1.26 klo 4.19, kun sammutin auton. Ainakin sen jälkeen yhteys on viimeisen kerran katkennut. Oletukseni on, että juuri auton sammuttaminen on oleellista. En tiedä oliko tuolloin vuoden vaihteessa tullut minun autooni jokin päivityspaketti, joka ei lopulta asentunutkaan kunnolla ennen kuin sammutin auton. Tätä voi verrata tietokoneen päivittämiseen, jota ei myöskään saa hallitsemattomasti sammuttaa asennusvaiheessa lennosta, vaan se täytyy tehdä hallitusti. Voi myös olla, että tuolloin asennettu ohjelma oli virheellinen, eikä sitä suoritettu loppuun ja sammuttaminen pyyhki sen olemattomiin. En tiedä.

Joka tapauksessa se, että ”ohjelmisto on hävinnyt” on vika, johon en ole itse kyennyt vaikuttamaan eikä kyseessä ole missään tapauksessa ulkoisen fyysisen tekijän aiheuttama vika. Tämän todistaminen on toki haasteellista, koska pitäisi päästä kiinni itse boksiin ja sen ohjelmistoon käsiksi, erityisesti logeihin, joita kyseisessä purkissa takuuvarmasti vielä on.

Minä aion nyt laittaa viestin sekä maahantuojalle että kuluttaja-asiamiehelle ja odottelen mitä tapahtuu. En kuitenkaan omalla kustannuksella aio vaihtaa boksia. Sen sijaan auto kyllä vaihtuu ja seuraava ei ole Volvo, vaikka sellaisella haluaisinkin ajella.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 15:57:53 kirjoittanut KalleOH »

Poissa Säppo

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #500 : tänään kello 18:22:40 »
Kiinnostaisi kuulla, mitä Volvo tässä vaiheessa vastaa. On nyt täysin selvää, että tietävät VCM-bokseissa olleen jotain hämärää eivätkä voi sitä enää kiistää. Jos vieläkin sanovat, että vanhuuttaan ovat vaan hajonneet, olisi se pelkkää valehtelua ja alkaa olla lähelle rikoslaissa tarkoitettua toimintaa.

Jos Volvo saakin nuo rikkinäiset boksit yllättäen kuntoon jollain ohjelmistopäivityksellä, täytyisi heidän hyvittää jo vaihdettujen boksien arvo. Siinä kun on kysymys 100% siitä että Volvo on alun perinkin itse rikkonut boksit ohjelmistollaan tms. ja autoilijoille on aiheutunut vahinkoa. Vien asian kuluttajaviranomaiselle varmasti siinä tilanteessa ja maahantuojan puolelta viranomaisille valehteleminen on ainakin vähän riskialttiimpaa kuin tavalliselle asiakkaalle valehteleminen.

Silleen tosi harmi tämä juttu, että on monta Volvoa ollut peräkkäin omistuksessa ja olisin pysynyt mielelläni volvokuskina itsekin. Seuraavan autoni oli tarkoitus olla uutena ostettava sähköauto, mutta kyllä auton valinta suuntautuu muiden valmistajien tarjontaan ja ainakin mikäli maahantuojan toiminnasta ei ala löytyä suoraselkäisyyttä näiden VCM-ongelmien kuntoon hoitamisessa.

Autodiagnoosi  Carcom Oy