KL-varaosat  Race.fi

Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus

  • 19 Vastauksia
  • 1829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« : 12.10.2024, 10:37:43 »
Moikka,

Omaan xc90 vm. 2004 volvoon olisi turbon uusinta edessä, koska menee kovaa kiihdyttäessä vikatilaan, eikä alipainetyynyille menevän letkun tulppaus auta, ja ahtoletkutkin näyttää ehjiltä. Vika poistuikin, kun vedin isoa matkailuvaunua kesän helteillä perässä, mutta uusiutui taas. Tämän johdosta oma epäilys kohdistuu ahtimeen.


Kysymys kuuluukin, onko täällä kokemusta kenelläkään turbotukun ahtimista, onko ne ihan asennuskelpoista tavaraa? Menin tilaamaan heiltä turboahtimen, ja jälkikäteen rupesin katselemaan paikasta arvosteluita, mitkä ei anna tuosta lafkasta kovin hyvää kuvaa. En jaksais ruveta useampaan kertaan repimään turboa irti, joten ois kiva kuulla, jos ne kuitenkin näissä volvoissa toimisi moitteetta.

Kiitos etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 14.10.2024, 22:07:54 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbotukun GGTurbo ahtimesta kokemuksia
« Vastaus #1 : 12.10.2024, 11:19:04 »
Siis onko ahdin jo asennettu? Jos on, niin kai sen toiminta selviää ajan mittaan.
Minä vaihdoin alkuperäisen garrett vaihtoahtimen pari vuotta sitten. Turbotekniikka Valuraudantie 4. Se on toiminut hyvin. Samassa yhteydessä kannattaa tarkistaa kaikki ahtoputket ja harkita välijäähdyttimen vaihtoa. Oma intercooler vm.-02 vuoti kuin seula. Voi vaihtaa ilman nosturia - kuten itse turbonkin. Vanha vaihdossa, muu kuin alkuperäinen ei kelpaa. Vajaa 700€ tuli kustannuksia.

Poissa Paron1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbotukun GGTurbo ahtimesta kokemuksia
« Vastaus #2 : 12.10.2024, 11:28:25 »
Hyvin on on pelannut vm2005 xc90ssä turbotukun ahdin jo reilu 4vuotta.
XC70 D5 AWD Aut. Business Summum MY14.2

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbotukun GGTurbo ahtimesta kokemuksia
« Vastaus #3 : 12.10.2024, 12:02:14 »
Siis onko ahdin jo asennettu? Jos on, niin kai sen toiminta selviää ajan mittaan.
Minä vaihdoin alkuperäisen garrett vaihtoahtimen pari vuotta sitten. Turbotekniikka Valuraudantie 4. Se on toiminut hyvin. Samassa yhteydessä kannattaa tarkistaa kaikki ahtoputket ja harkita välijäähdyttimen vaihtoa. Oma intercooler vm.-02 vuoti kuin seula. Voi vaihtaa ilman nosturia - kuten itse turbonkin. Vanha vaihdossa, muu kuin alkuperäinen ei kelpaa. Vajaa 700€ tuli kustannuksia.

Aivan, unohdin mainita että välijäähy on vaihdettu vuosi takaperin, eli sekin on hyvin todennäköisesti poissuljettu, ainakaan auton alta katsottuna ei ole enää öljysotkua. Vanha välijäähdytin oli sotkenut öljyä sinne tänne, mitä epäiltiin aikoinaan ison öljyvuodon lähteeksi. Mutta tosiaan itsellä on se tilanne, että ggturbo on edelleen paketissa, ja 14vrk palautusoikeutta on jäljellä vielä tarpeen vaatiessa  8)

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbotukun GGTurbo ahtimesta kokemuksia
« Vastaus #4 : 12.10.2024, 12:04:12 »
Hyvin on on pelannut vm2005 xc90ssä turbotukun ahdin jo reilu 4vuotta.

Okei, tämä on helpottava tieto. Kiitos tästä sinulle! Eli ei ole ihan toivoton tapaus kuitenkaan. Sitä ggturbon runkoa kun katselin, se ainakin on rakennettu volvon garretin runkoon. Että sikäli ihan hyvä sen kannalta.

E: jos jollain muulla on tästä ggturbosta kokemusta, hyvää tai huonoa, kirjottakaa vaan rohkeesti, että saadaan monesta suunnasta omat kokemukset esiin.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2024, 12:17:29 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #5 : 14.10.2024, 22:11:27 »
Vaihdoin topicin aiheen, koska ongelmakin vaihtui toiseen. Olen tosiaan turboa vaihtamassa tohon xc90 volvoon d5 moottoriin. Turbo on nyt irti kokonaisuudessaan, mutta kysymys kuuluu, miten sen saa moottorin ja rungon välistä pois? Saako sen näissä yläkautta, itse koen sen melko mahdottomaksi tapeltuani tovin sen kanssa. Vai onko se vaan irroitettavissa alakautta, kulmavaihde irrotettuna?

Nimimerkillä motti rungon ja moottorin välissä.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2024, 22:13:04 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #6 : 14.10.2024, 22:38:35 »
Se tulee sopivassa asennossa yläkautta pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #7 : 14.10.2024, 23:11:37 »
Se tulee sopivassa asennossa yläkautta pois.

Kiitos tiedosta, huomenna jatkuu touhu.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #8 : 15.10.2024, 09:57:42 »
Kiitos tiedosta, huomenna jatkuu touhu.

Joo, ainakin S60 mahtui tulemaan yläkautta. Moottorin poikittaistuki pitää poistaa. Muista laittaa turbon mukana tullut öljy turbon öljyputken aukosta sisään ennen putken asennusta ja pyöritä turboa käsin imuputken aukosta niin saa paremman voitelun ensimmäisellä käynnistyksellä. Ellei öljyruuttaa tullut turbon laatikossa, sitten puoli desiä moottoriöljyä.

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #9 : 15.10.2024, 10:42:40 »
Öljyä ei tullut mukana, mutta ostin minitippakannunn sitä varten, niin lisään juu sinne moottoriöljyä, kun on ahdin paikallaan. Tosi piukalta se väli koneen ja rungon välillä kyllä eilen vaikutti, sisätilaan menevät putket on tiellä ilkeästi. Kait se sit jossain kulmassa sieltä pois on tultava. Uskon että uuden laitto takasin onkin jo helpompi, suurinta ”pelkoa” herättää ahtimen pois saanti, ja öljyn paluuputken kiinnitys turboon kun kulmavaihde on pahasti edessä. Tietty vaihtoehtona on myös kulmavaihteen irrotus, mutta en haluaisi siihen ryhtyä ilman pakonomaista tarvetta.

Poikittaistuenkin otin jo eilen irti, ja ahtimesta pinnapultit irti. Pakosarjassa on pinnapultit vielä paikallaan, en tiedä arvaako niitä edes pakosarjaan vaihtaa, ettei napsada poikki.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2024, 10:56:37 kirjoittanut Miikka70 »

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #10 : 16.10.2024, 09:37:56 »
Pieni tilannepäivitys asiaan. Koitettiin ottaa eilen turboa yläkautta toista tuntia, lopputulos on että ranteet mustelmilla, kun korkeasta autosta kurottelet ja koitat saada mahdotonta mahdolliseksi. Tulimme siihen johtopäätökseen, että yläkautta turboa ei saa pois, ilman että jostain tehdään ylimääräistä tilaa. Ainoa järkevin vaihtoehto on omasta mielestä irrottaa jakolaatikko, ja ottaa turbo pois alakautta. Samassa saa lisätilaa laittaa turbon alempi öljyputki kiinni kunnolla, saatika alipaineletku. Ehkä v70 ja s60 turbon saa ylhäältä pois, mutta vertasin oman auton tilaa yhden youtubevideon näyttämään tilaan, erona on että tuossa lisäämässäni kuvassa tuo lämpöpelti ja kori on ilkeästi koholla yhdestä kohdasta, mitä siinä videon autossa ei taas ole.

Onko jakolaatikon irrotuksessa mitään erityistä, lähteekö vetoakseli jakolaatikosta irti, kun ottaa vaa sen vetoakselin tukilaakerin pukin irti, ja lähteekö jakolaatikko vetoakselin, kardaanin irroituksen jälkeen hyvin, kun irroittaa ne kiinnityspultit, millä se on kiinni laatikon kyljessä? Katsoin samassa että automaattiloota vuotaa öljyä, luultavasti juuri jakolaatikon ja automaattilootan välistä. Onko siellä jotain stefaa, yms mitkä kannattaisi vaihtaa samassa? Booriholkki tuohon onkin jokunen vuosi sitten uusittu. Että semmonen parin tunnin työ tälläkertaa  :D


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #11 : 16.10.2024, 11:21:21 »
Ei ole tarvinnut koskea jakolaatikkoon yhdessäkään turbonvaihdossa. Edellisestä vaihdosta on jo pari vuotta joten tarkkaa muistikuvaa ei ole tuliko se pois esim. jarrutehostimenvierustaa pitkin kun ottaa lämppärinletkut irti rintapellin läpiviennistä ja ylätuen kannakkeen kannesta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa CDV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #12 : 16.10.2024, 13:34:44 »
Sama projekti meneillään juuri ja alakautta se tuli pois ilman jakolootan irroitusta. Purkaa sai kyllä tavaraa pois edestä.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #13 : 16.10.2024, 15:13:08 »
Vaihteiston puolen stefat siellä vuotaa jos vuotava öljy on vaihteisto öljyä. Samalla vaihtaa ne jos perän irroitukseen ryhtyy, ei sekään kummoinen homma ole, vetoakseli tulee nätisti ulos kun irroitat tukilaakerin.

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #14 : 16.10.2024, 15:27:37 »
Kyllä päädyn irrottamaan sen jakolaatikon, nyt on tapeltu tarpeeksi sen yläpuolen kanssa. Ellei sitten tule alhaalta ennenkun jakolaatikko on irti, sikäli tila olisi tosi hyvä kun ottais sen irti, ja vaihtais sen stefan sinne laatikon puolelle samassa, ja miksei vaikka jakolaatikkoon vaihtaisi myös öljyt.

E:Punasta atf:ää siellä vaihteiston pohjassa on, että selkeästi sieltä lootaöljyä pukkaa, eniten sitä on juuri jakolaatikon ja vaihteiston liitoksessa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2024, 15:32:01 kirjoittanut Miikka70 »

 

Futurez  Kulkukoira