Autoracing  KL-varaosat

Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus

  • 19 Vastauksia
  • 1814 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #15 : 17.10.2024, 07:14:34 »
Olen kans tällaseen XC90 D5:seen pari vuotta sitten vaihtanut turbon ja mitään isompaa ei tosiaan tarvinnut purkaa pois. Sen verran muistan että paluuputken asentaminen oli kaikkein v*ttumaisin koko hommassa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #16 : 17.10.2024, 08:19:06 »
Oisko tässä joku moottorin tuki lässähtänyt ja motti ei ole enää oikeassa asennossa?
Tunkilla koittais vähän kallistaa pohjasta...
Ihan villi heitto vaan. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #17 : 17.10.2024, 17:27:57 »
Se on hyvinkin mahdollista, että kone on eri asennossa. Meillä on kuitenkin jo kardaani irti, ja etupyörää purettu, niin kyllä se jakolaatikko repästään nyt irti.

Vaatiiko automaattilootan ulomman stefan vaihto booriholkin irrotuksen?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #18 : 17.10.2024, 17:47:45 »
Vaatiiko automaattilootan ulomman stefan vaihto booriholkin irrotuksen?
Ei vaadi, mutta helpottaa paljon. Tämän ikäisessä automaatissa holkki on tosin yleensä ollut aika tiukassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
« Vastaus #19 : 19.10.2024, 14:13:28 »
Ei vaadi, mutta helpottaa paljon. Tämän ikäisessä automaatissa holkki on tosin yleensä ollut aika tiukassa.

Kiitos tiedosta, ja yleisestikin avusta. Turbo tuli pois alakautta, kun vetoakseli, pakoputken moottorilohkoon menevä kannatin, ja jakolaatikkoon kiinnittyvä värinäkumi, tms oli irti. Tila oli sen verran hyvä, että turboon menevää pakoputkea siirtämällä sivumpaan mahtui helposti alas. Lisäksi öljyn paluuputken kiinnitys oli suht helppo, kun oikealta puolelta sai vähän kättä väliin avuksi, kun vetoakseli ja kumppanit oli irti, ja öljyn paluuputken paikalleenlaitto lohkon päähänkin meni suht kivuttomasti. Uusin lohkon päähän myös o-renkaan, maksoi sinisellä vajaa vitosen. Se on hyvä uusia samassa, ettei tule yllättävää öljyvuotoa, koska paluuputki on syytä myös irrottaa projektin ajaksi, ja ehkä myös tarkastaa, että se ei ole tukossa. Siinä tosiaan oli oltava tarkka takaisinasennusvaiheessa, että paluuputki menee turboon kivuitta pohjaan saakka.

Katson jakolaatikon vuodon toisella kertaa, saattaa olla jopa viisasta uusia koko booriholkkisarja samalla kertaa, jos sen booriholkin joutuu ottamaan vaikka irti. Nyt parin tunnin työ kuitenkin venähti muutaman ehtoon hommaksi, on auto pakko saada välillä ajoon. Vuoto ei ole mahdoton, pitänee tarkastaa vaihteiston öljytaso tänään, kun koeajolta olen suoriutunut. Tänään vielä edessä vetoakselin kiinnitys, oikean etupyörän hilppeet kasaan, turbon öljyäminen, koekäyttö, ja sitten loppukasaus.

Kiitos avusta kaikille, on hienoa että täältä saa apua. Mutta jos joku miettii xc90 turbon vaihtoa, varaa siihen aikaa reilusti, koska yllätyksiä voi tulla matkaan. Voi olla esim ahtoputkia rikki, kuten itselläni oli viiltoja downpipeen kiinnittyvässä ahtoputkessa kummallakin puolen lähellä klemmareita. Maksoi tarvikkeena 67 euroa. Sinisellä ois maksanut 177 euroa, olin lentää perseelleni kun kuulin hinnan  :D

E 24.10.2024:
Vajaa viikon nyt ajeltu ahtimen ja ahtoputken vaihdon jälkeen, hyvin toimii ja vikatilat on poissa. Ahtoputken halkeamat oli sen verran korkealla, liitoskohtien päällä mahdollisesti, joten uskon että todellinen syypää oli autoni vikaan edelleen ahdin ja sen karstoittuminen. Tulihan autoni kesällä paremmaksi (vikatilat oli melkein kuukauden tiessään), kun vedin 1600kg vaunua kovilla helteillä pakkovaihteella. Mutta en silti sulje pois, että se ahtoputkikin olisi sen tehnyt, kuntoon tuli jokatapauksessa, ja ahtoputki olisi takuulla siinä kunnossa alkanut viimeistään myöhemmin oikuttelemaan.

Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseeni, ainakin toistaiseksi ggturbon ahdin on toiminut moitteetta vajaa viikon omassa autossa. Eli tällä puheella pidän hyvänä vaihtoehtona turbotukkua, jos etsii edukasta vaihtoehtoa turbon hankintaan. Tiedä sitten, mistä kaikki tuo negatiivisuus yritystä kohtaan netissä kumpuaa - olisiko asialla osittain katkerat turbokauppiaat? Toki en sano, etteikö turbotukun ahtimiin voi tulla vikaa, tai että miten heidän 36kk takuu käytännössä toimii, mutta ainakin vielä toimii hyvin. Ja alkuperäisen ahtimen runkoonhan nämä ggturbon ahtimet rakennetaan.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2024, 09:21:44 kirjoittanut Miikka70 »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron