KL-varaosat  Race.fi

Ylläpitolaturi

  • 9 Vastauksia
  • 970 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Pulmu57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • XC60 D4 AWD Summum 2017
Ylläpitolaturi
« : 19.10.2024, 11:31:43 »
Auto XC60 D4 awd. Ruotsista tuotu muutama vuosi sitten, sen jälkeen oleillut Varsinais-Suomessa. Mites on, pärjänneekö tuolla ilman ylläpitolaturia täällä etelä-lapissa. Syökö tuo polttoainelämppäri akkua kuinka paljon?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #1 : 19.10.2024, 12:15:54 »
Samantapaista mietintää ollut täällä etelässä. Olen kallistumassa Arctic heatin akkulämmittimeen, ABH maksaa n. 120 euroa, tuolta lisätietoa:

https://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet/products/arctic-battery-heater-akkulammitin-agm-akuille?variant=12694013509696

Jotkut on laittaneet ylläpitolaturin ja ton ABH:n, myyvät niitäkin pakettina.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #2 : 19.10.2024, 15:33:56 »
Pärjää ilmankin, jos ajaa pitkiä matkoja lämmittimenkäytön jälkeen. Akkua toki kuluttaa melkoisesti, joutuu vaihtelemaan akkua useimmin, kuin autot ilman lämmitintä.

Itse hommasin vuosia sitten akkulaturin Ctek Polar 5A. Sillä pari kertaa kuussa latailen, ei ole ollut ongelmia. Huonot akkulaturit ei lataa kylmässä, kannattaa ostaa joku kylmiin olosuhteisiin suunniteltu. Tuon on kätevä, kun ei tarvitse asentaa mitään, eikä mene auton mukana autoa vaihtaessa.

Akut näissä kestää 3-5 vuotta, sen voi käydä useimmissa akkuliikkeissä testaamassa ilmaiseksi. Varta tuntuu tekevän Volvon orginaali akut, joten merkkinä lienee varma valinta.

Vartalla on netissä akkuhaku, samoin Exidellä ja Motonetillä, jos arveluttaa mikä akku sopii autoon.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2024, 15:39:29 kirjoittanut Jumu »
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #3 : 19.10.2024, 18:14:30 »
Kyllä ylläpitolaturi kannattaa laittaa jos tarkoitus käyttää polttoainekäyttöistä lämmitintä.
Tänä syksynä oma autoni seisoi ajamatta 1,5 viikkoa jonka jälkeen lyhyttä kaupunkiajoa ja muutama käynnistys niin auto ilmoitti akun matalasta varauksesta.
Muuta kulutusta seisonnan aikana ei ollut kuin hälytin, lieneekö akku finaalissa. Vuorokausi ylläpitolaturissa on pitänyt varaushälytykset poissa.
XC60 D4 AWD -16

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3031
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #4 : 19.10.2024, 18:24:01 »
Itse käytän kyseisellä alueella samanlaista kulkinetta ja webastoa, ylläpitolaturia ei ole mutta muuten latailen talviaikaan akkua silloin tällöin kun itsellä tulee enimmäkseen lyhyttä ajoa. Kyllähän se osaa webaston sammuttaa jos jännitteet tippuu liian alas.

Paikalla Pulmu57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • XC60 D4 AWD Summum 2017
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #5 : 21.10.2024, 09:05:32 »
Tuollaista akunlämmitintä tuskin laitan mutta ylläpitolaturi voisi ilmeisesti olla paikallaan. Tallista löytyy Ctekin laturi, jospa siihen hakisi ylimääräisen johtosarjan jonka voisi laittaa autoon kiinteästi paikalleen niin kohtuu helposti voisi tarvittaessa latailla.
Kiitoksia kaikille vastauksista :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #6 : 21.10.2024, 10:22:37 »
Minä hommasin tarjouksesta virallisen DEFA ylläpitolaturin muutama vuosi sitten. Tämä vanhempi 4A malli oli tarjouksessa Motonetissa. Tässä on speksien mukaan lämpötilan mukaan säätyvä latausjännite.

Pieni tupakka-askin kokoinen kevyt laite oli helppo kiinnittää syylärin tuulettimen korvakkeeseen.
Pistokesarja sitävastoin oli vaikeampi asennettava. Tein itse asennuslevyn pistokkeelle siten että se pistää etugrillistä sopivasti läpi ja on siitä helppo käyttää.

Sähköä meillä tulee lämmitystolppaan vain pari tuntia kerrallaan mutta laturi kerkiää ladata akkua tarpeeksi. Webastohan vie suunnilleen 5 ampeeria joten tuo laturin virta riittää nippanappa. Ja kun laturi lataa akkua parisen tuntia ennen auton starttausta niin akkuhan on siinä ehkä vähän lämmennyt tai ainakin "herännyt" vastaanottamaan auton omaa latausvirtaa ajaessa.

Noin itse päättelin sen ylläpitolaturin hankinnan ja hyvin on toiminut Webaston käyttö näin.
Virallinen kiinteäksi tarkoitettu laturi mielestäni on turvallinen ratkaisu. Ne irtonaisen kotilaturin viritelmät kenties eivät täytä kaikkia vaatimuksia jos kiinnitetään moottoritilaan. Ehkä auton kabiini voisi olla niille "sisätilaan" verrattava paikka jos sinne semmosen virittäisi.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2024, 10:40:52 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #7 : 21.10.2024, 11:56:19 »
Minä hommasin tarjouksesta virallisen DEFA ylläpitolaturin muutama vuosi sitten. Tämä vanhempi 4A malli oli tarjouksessa Motonetissa. Tässä on speksien mukaan lämpötilan mukaan säätyvä latausjännite.



Pieni tupakka-askin kokoinen kevyt laite oli helppo kiinnittää syylärin tuulettimen korvakkeeseen.
Pistokesarja sitävastoin oli vaikeampi asennettava. Tein itse asennuslevyn pistokkeelle siten että se pistää etugrillistä sopivasti läpi ja on siitä helppo käyttää.

Sähköä meillä tulee lämmitystolppaan vain pari tuntia kerrallaan mutta laturi kerkiää ladata akkua tarpeeksi. Webastohan vie suunnilleen 5 ampeeria joten tuo laturin virta riittää nippanappa. Ja kun laturi lataa akkua parisen tuntia ennen auton starttausta niin akkuhan on siinä ehkä vähän lämmennyt tai ainakin "herännyt" vastaanottamaan auton omaa latausvirtaa ajaessa.

Noin itse päättelin sen ylläpitolaturin hankinnan ja hyvin on toiminut Webaston käyttö näin.
Virallinen kiinteäksi tarkoitettu laturi mielestäni on turvallinen ratkaisu. Ne irtonaisen kotilaturin viritelmät kenties eivät täytä kaikkia vaatimuksia jos kiinnitetään moottoritilaan. Ehkä auton kabiini voisi olla niille "sisätilaan" verrattava paikka jos sinne semmosen virittäisi.

Kysyjä tuskin laittaa ctekkiä autoon kiinni, vain piuhat, jotta kytkeminen helpompaa. Eikä sitä sinne toki saakkaan laittaa.

Tuo ledeillä varauksen ilmoittava ctek-jatkokaapeli on itsellä ollut kaikissa autoissa kiinni, tietää milloin on viimeistään aika ladata akkua.
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #8 : 21.10.2024, 18:29:16 »
Omaan XC60 autoon laitoin Ctek MXS 7.0 kiinteästi keskikonsolin oikealle puolelle. Ctek saa virran sisätilan lämmittimen pistorasiasta.

Paikalla Pulmu57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • XC60 D4 AWD Summum 2017
Vs: Ylläpitolaturi
« Vastaus #9 : 21.10.2024, 21:55:46 »
Kysyjä tuskin laittaa ctekkiä autoon kiinni, vain piuhat, jotta kytkeminen helpompaa. Eikä sitä sinne toki saakkaan laittaa.

Tuo ledeillä varauksen ilmoittava ctek-jatkokaapeli on itsellä ollut kaikissa autoissa kiinni, tietää milloin on viimeistään aika ladata akkua.

Juurikin näin. Jos vaikuttaa että joutuu usein latailemaan niin laitellaan sitten tollainen Defan kiinteä systeemi.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.

 

Autoracing  KL-varaosat