Carcom Oy  Elekma

S80 MK2 2,5t käy hetken epätasaisesti käynnistäessä (veikkauksia syylle)

  • 11 Vastauksia
  • 715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa martinkaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • Ajattele millä ajat
Hellurei Foorumin väki!

Alkoipa tuossa muutama päivä sitten hankittu 2007vm S80 2,5t tekemään otsikonmukaista ja intterin nettiä selatessa vaihtoehtoja syille oli niin monia, että lähestynpä muita heimoveljiä asian tiimoilta.

Ohessa video mitä auto tekee lämpimänä käynnistäessä -> https://www.youtube.com/watch?v=yFmHNfN-OHk

Lämpimänä käynnistäessä kone käy noin 5-10 sekuntia epätasaisesti ja tuprauttaa pienen savupilven jostain tuolta koneen perältä. Haisee ihan rehdille pakokaasulle. Vaikuttaa siltä, että kylmällä koneella ei tätä tee. Hirveästi en ole jaksanut aikaa käyttää tämän tutkimiseen, kun auto menee ensi viikolla huoltamolle tarkastukseen, kun myyjäliike jopa osallistuu huollon kuluihin. Myös liikennevaloissa seistessä haisee hieman pakokaasu hyttiin, en tiedä johtuuko sekin tuosta vai onko muualla vuotoa putkessa. Tämänkään tutkimiseen en ylläolevasta syystä ole itse jaksanut aikaa käyttää. Konepellin alla näyttää kaikinpuolin siistiltä ja rähmimättömältä, moottorinsuojan alla ei näkynyt myöskään rähmää.

Laitanpa tämän langan pystyyn, että voin ilmoitella mitä huoltamosta löysivät viaksi... jos jollain muulla tulee vastaavaa vikaa tulevaisuudessa. Toki villejä veikkauksia olisi ilo kuulla jo tässä vaiheessa. Huoltokirjaa katselin, että tulpat ovat ainakin vaihtoa vailla.. 8 vuotta ja 100tkm sitten vaihdettu viimeksi  :D

Omalle veikkauslistalleni kuuluu vuoto pakosarjassa, kulahtaneet tulpat, PCV-venttiilin viat - joku näistä tai kaikki näistä. Kauhukuvissa ensimmäisenä kävi toki mielessä että kansipahvi on särki, mutta mielestäni tuo ei syö jäähdytysnestettä. Pikkaisen ehkä elää paisuntasäiliössä jäähdytysnesteen pinta, mutta minimin ja maksimin väliin näyttäisi samaan kohtaan asettuvan.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2024, 10:27:57 kirjoittanut martinkaine »
Käyttis: V70 MK3 D5 / 2010
Hupilaite: S80 MK2 2,5T / 2007

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10039
  • Teiden tukko
Pakosarjan tiiviste, haljennut pakosarja tai pakosarjan pinnapultti/-pultteja poikki/löysällä. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Siinähän noi tärkeimmät. Selittäis myös epätasaisen käynnin.
Tai sitten turbo halki. *taavih->

PCV se ei varmaan oo kun on etupuolella. Tee imutesti öljyn täyttöaukkoon. Imeekö vai tuleeko painetta.
Paa vaikka gummihanska siihen ja käynnistä, vikaa on jos se alkaa morjestamaan. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa martinkaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • Ajattele millä ajat
Kiitän veikkauksista!

Sen verran ehdin tässä vauva-arjen ja niskapaska-konsertin keskellä käydä tekemässä, että lukijan tökkäsin kiinni, löin auton käyntiin ja tsekkasin koodit röpötyksen aikana.

Bilteman Volvo-dedikoitu laitos sanoi seuraavaa:
P030192 Cylinder 1 Misfire detected. Component failures. Performance Or Incorrect Operation.

Indikoisi vähän ykköspytyn tulpasta. Voi olla toki muustakin, kun eikös tuo aika geneerinen vikakoodi ole. Tulpat ei tietty selittäne tuota pössyttelyä pellin alta startin aikana.

Innolla odotan ensi keskiviikkoa, mikä tuomio tulee olemaan ja mitä tällaisesta 270K ajetusta, 18 vuotta vanhasta autosta myyjäliike suostuu tulemaan huolloissa vastaan. Siinä on äkkiä puolet auton hinnasta puhallettu, jos jotain isompaa korkannut pellin alta alle 24 tuntia ajoneuvon hankinnasta  :D
« Viimeksi muokattu: 26.10.2024, 21:12:36 kirjoittanut martinkaine »
Käyttis: V70 MK3 D5 / 2010
Hupilaite: S80 MK2 2,5T / 2007

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5523
  • Volvo V70
Puolavikaa, eli uusi puola poistaa tuon vikakoodin..
Onkos tietoa missä kunnossa tulpat on?
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa martinkaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • Ajattele millä ajat
En ole vielä tulppien kuntoa kurkannut, mutta huoltokirjan mukaan 8 vuotta / 100tkm sitten vaihdettu. Eli ikää ja kilsoja on liikaa näillä reilusti. Vaihdettava ne on, oli vika sitten niissä tai ei.
Käyttis: V70 MK3 D5 / 2010
Hupilaite: S80 MK2 2,5T / 2007

Poissa therealdeal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Ittellä kanssa samalla moottorilla kylmänä kuulu tollasta rätinää toissavuonna ja hais pakokaasu. Oli ainakin 1 pakosarjan pinnapultti poikki.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Puolavikaa kans veikkaan ykköseen.
Jos jatkuu tai pääsee pahemmaks niin käy aika äkkiä katalysaattorin päälle kun sinne pääsee palamatonta bensaa.

Itellä noi puolat on aina poksahtanu kerrasta, siks on varapuola aina mukana.
Kun yksi puola menee niin loput sitten varmaan vuoden sisällä että säästää vaivaa jos vaihtaa kaikki kerralla.
On sitten vanha puola varallakin. ;)

Tulppiin voin omalta osalta antaa suosituksen denson iridium tulppiin. On kestäneet ja toimineet hienosti ohjelmoidussa T5 mallissa.
Puolia olen testannut myös. Kaikki on toimineet, bosch, hella, ngk ja delphi.
Delpheillä nyt ajellu kun saa aeromotorsilta aika sopivaan hintaan eikä oo mitään kuraa. Tulpatkaan ei siellä paljoo maksa. :o

Ainii, jos tulpilla on ajettu 100 000km niin mites on jakopään laita?
« Viimeksi muokattu: 26.10.2024, 23:11:51 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa martinkaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • Ajattele millä ajat
Puolavikaa kans veikkaan ykköseen.
Jos jatkuu tai pääsee pahemmaks niin käy aika äkkiä katalysaattorin päälle kun sinne pääsee palamatonta bensaa.

Itellä noi puolat on aina poksahtanu kerrasta, siks on varapuola aina mukana.
Kun yksi puola menee niin loput sitten varmaan vuoden sisällä että säästää vaivaa jos vaihtaa kaikki kerralla.
On sitten vanha puola varallakin. ;)

Tulppiin voin omalta osalta antaa suosituksen denson iridium tulppiin. On kestäneet ja toimineet hienosti ohjelmoidussa T5 mallissa.
Puolia olen testannut myös. Kaikki on toimineet, bosch, hella, ngk ja delphi.
Delpheillä nyt ajellu kun saa aeromotorsilta aika sopivaan hintaan eikä oo mitään kuraa. Tulpatkaan ei siellä paljoo maksa. :o

Ainii, jos tulpilla on ajettu 100 000km niin mites on jakopään laita?

Kiitti vinkeistä! Huoltokirjan mukaan jakopäätä on rempattu enemmän, mitä aiemmissa olen nähnyt. 3 vuoden sisään jopa kahteen otteeseen. 2021 / 235K kohdalla ja näemmä tammikuussa 2024 toistamiseen kun kuiteista tulkiten oli vesipumppu poksahtanut.

Nyt kun tuolloin tammikuussa tehtyä huoltoa tutkin niin täällä on tällaisia merkintöjä, jotka voisi indikoida nykyistä auton olotilaa.
- Pakosarjan tiivisteen vaihto
- Katkenneiden pinnapulttien irroitus
- Turbossa väljää -> turbo kunnostettu
- Vesipumppu vuotaa -> uusi vesipumppu + jakopääsarja

Salapolisiityöllä tässä pisteitä yhdistellen, olisikohan tuossa huollossa joku voinut mennä vihkoon ja oireisto uusii nyt  ???
Käyttis: V70 MK3 D5 / 2010
Hupilaite: S80 MK2 2,5T / 2007

Poissa martinkaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • Ajattele millä ajat
Noniin hellurei.

Alkoihan se sitten jäähytysnestettä syömään ja tuprutteli paisuntasäiliöstä pakokaasun hajua. Käytin huoltamolla tarkastuksessa ja oli vähän se mitä pelkäsinkin, eli kansipahvi oli mennyt paskaksi ja hieman isompi päänvaivahan siitä tuli.

Noh onpahan nyt vaihdeltu kansipahvi, kera moottoriöljyjen, muiden tiivisteiden, jäähdytysnesteiden, tulppien, ynnä vesipumpun ja jakopään. Haitariputkenkin huudeilta ruuvattu pakoputkea, ettei sieltäkään tupruta kaasukammioksi ajoneuvoa. Sellainen pommi tuli hankittua tällä kertaa :D

Huvit on halpoja ja Volvokuskeilla on aina hauskempaa!  :2funny:  Onneksi myyjäliike tuli edes puolet vastaan tässä huvissa.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2024, 20:43:37 kirjoittanut martinkaine »
Käyttis: V70 MK3 D5 / 2010
Hupilaite: S80 MK2 2,5T / 2007

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Niin, vika ei sitten ollut siellä veikatuissa puolissa päinkään, ei noita vikoja yleensä veikkaamalla löydy  ::)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Niin, se on kyllä totta ja kun ei veikkaa mitään niin ei voi mennä pieleenkään.
Alkutilanteessahan ei nesteen kanssa ollut mitään ongelmaa, toim. huom. :D
Jos olisi ollut mainittuja ongelmia niin ehkä se ei olisi puolan vaihdolla korjaantunut, en tiedä. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy