Kiitos kaikille vastauksista. Motarilla laitan sähkön aina holdiin ja käytän vain pienemmillä nopeuksilla taajamassa. Mutta joo, mielenkiintoista että jo tehdas lupaus on tuo yli 50 km ja vaikka se onkin labra-arvo, niin luulisi akun ottavan edes vastaan tuon luvatun kilometrimäärän ja sen jälkeen kulutus tietenkin on itsestä kiinni, tätä lähinnä hain.
Moro! Meillä on parisen vuotta vanhempi 2020 XC60 T8 kans 11,6kWh akustolla ja maksimi mitä olen päässyt on 41-42km. Yleensä näyttää maksimirangea nyt syyskylmilläkin 36km ja sen kyllä menee, joskus kesällä näyttänyt 38-39km ja nätillä ajolla sekä jarrutuksen B sähkön talteenotolla tuon voi saavuttaa. Kannattaa harkita jossain vaiheessa "aviloo" akkutestiä (SOH arvo % ja pisteytys 0-100), jos vähänkään epäilee akun kuntoa. Maksaa muistaakseni jotain vähän yli 100€ (oliko jossain liikkeessä 129€) ja toki merkkihuollossa saa pyydettäessä myös ilmaiseksi SOC käppyrät eli kyllä siitäkin suuntaa-antavasti näkee missä kunnossa akut sekä yksittäiset moduulit (6kpl) ovat. Ite olen havainnut, että välillä on hyvä ajella ja herkistellä akut ihan tyhjiksi sekä käyttää myös "charge" tilaa jolloin se polttomoottoriavusteinen lataus pääsee myös työskentelemään joten ei kaikki palikat siellä ihan toimeettomana konehuoneessa ole...
Tuossa viime viikonloppuna kävin Kajjjjaanisa mutkan n. 185km suuntaansa ja mennessä oli akut täynnä, ajelin "hold" päällä välillä sekä ennen Kajjjjaania jopa latasin lisää akkua ajon aikana n. 50%:iin, kulutus oli n. 6,48L mennessä ja tullessa ajelin 20-30km ensin pääasiassa akulla ja muuten polttiksella (välillä jopa ohituksia power-modella ja latasikin pari kilsaa lisää...) -> kulutus oli tosi kohtuullinen 5,8L. Eli jos plugarilla opiskelee ajamaan, niin melko pieniä kohtuullisia kulutuksia kyllä saa. Meillä nyt kaikki ajot 4,35L/100km ja edellinen tankki meni 2,02L ja 2424km tuli matkaa. T6 varmaan vieläkin taloudellisempi ja long rangeissa etuna se, että sähköä riittää vähän pidempään, mutta aika samoissa ne pitkällä matkalla varmaan menevät vähän ajotyylistä riippuen ja esim. käyttääkö ilmastointia koko ajan päällä, sehän lisää polttomoottorikäytössä kulutusta aika reilustikin

Pikku pätkillä kaupungissa varmaan se ja sama onko long range vai ei, kun koko ajan vaan latailee. Käsittääkseni se uudempi tehokas takasähkömoottori on kuitenkin varsin taloudellinen, mutta nissä sähkönkulutusta lisää se sähkötoiminen lämmitin (ja moottorille ei mitään lämmitystä!

), vanhemmissa taas bensankulutusta lisää webasto. Ojasta allikkoon, se ja sama varmaan... Tässä alla pari käppyrää oman auton hybridiakustosta, sain sen merkkihuollosta kai "ilmaiseksi" tai en laskusta huomannut kyllä, että olisi maksanut maltaita. Omasta mielestä ainakin tasaiset arvot eli vaikuttaisi laadukkaalta tuo akusto, mutta väkisinhän ne ajan kanssa sitten menettävät latauskykyä jne :

