Autodiagnoosi  Carcom Oy

D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys

  • 23 Vastauksia
  • 3648 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Larssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« : 31.10.2024, 11:35:19 »
Hei,

Miten otsikon diesel-moottorien erot näkyvät käytännössä? Kulutusero taitaa olla hyvin marginaalinen, onko tuo "mild hybrid" B4 miten riskialtis monimutkaisemman rakenteensa vuoksi?  Olen katsellut V90-malleja molemmilla voimalinjoilla, ostaisitteko samalla rahalla ennemmin vähän ajetun D4 vai enemmän ajetun B4?

Toinen huoleni liittyy DPF-asioihin. Jos ajo sisältää paljon lyhyttä matkaa, onko iso riski että tulee ongelmia vai toimiiko hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto kuin se kuuluisa junan vessa?

Kolmas asia on erilaiset "kolmannen osapuolen takuut"  Fintakuu, SAKA-turva etc. Miten suhtautuvat näihin kuuluisiin Volvo-tyyppivikoihin; ajovaloumpiot, ovien lukot etc. Korvaako vai joutuuko taistelemaan?

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #1 : 31.10.2024, 11:40:43 »
Saka on korvannut mulle hyvin kustannuksia ekan vuoden ajalta vaikka en ottanut mitään turvia. Edellisen XC60sen 4-veto rempasta 1.600e maksoi puolet ja oven lukon vaihdon 400e kokonaan.

Eniten olisin huolissani urea asioista dieselissä. Kato jotain V90:stä vm 2017-2018 jossa ei ole vielä ureaa/adblueta.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa Larssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #2 : 31.10.2024, 12:12:50 »
Kiitos tiedoista. Onko noille ureavehkeille (adblue) pahinta kova pakkanen vai lämpötilan vaihtelu?
Voiko siis ajatella että jos auto on talvella yöt lämpimässä tallissa niin ongelmilta voisi välttyä?

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #3 : 31.10.2024, 12:43:00 »
Lämmin talli oikein hyvä lisä
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #4 : 31.10.2024, 13:41:45 »
Juttelin omamekaanikon kanssa diesel kevythybrideistä ja hän ei suosittele niitä kenellekään. Hänellä on käynyt tällainen auto huollossa ja kuusi kertaa siitä on ollut kattila lattialla, kun ei ole tilaa tehdä yhtään mitään ylimääräistä. EGR ongelmia ollut kuumalla ja kylmällä puolella. Kaikki EGR:ään liittyvät osat täynnä paksua nokea.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Larssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #5 : 31.10.2024, 15:33:27 »
Näin kai se on että vanhempi D4 ilman mitään ureavehkeitä ja hybridiominaisuuksia on se turvallisin vaihtoehto. Alkaa vaan olla kilsoja aika runsaasti noissa 2017-2018 yksilöissä, toki nyt Volvo niitä tunnetusti aika hyvin kestää.

Toinen vaihtoehto tietysti olisi T6/T8 mutta onko niissäkin taas omat heikkoutensa? Neliveto ei taida vetää vertoja dieselin AWD:lle ja ainakin TM kyllä vähän lyttäsi juuri plugareita. Suotta vai syystä? Ja bensahybridillä pitäisi luopua CC-mallin haaveista kokonaan. Perus V90 on omaan makuun ja käyttöön maavaraltaan ja istuma-asennoltaan aika matala. Vai mitä olette kokeneemmat mieltä?

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #6 : 31.10.2024, 16:03:24 »
Tähän kun lisätään että pitää vetää 2 hevosen traileria niin olipahan todella ongelma päättää mikä on seuraava Volvo.

Valinta oli sitten V60 t6 2021.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #7 : 31.10.2024, 16:31:39 »
Meillä oli 2019 V60 D3 AdBluella pari vuotta ja lähti 220 tkm ajettuna. Tuona aikana meni yksi NOx-anturi, muuten toimi todella hyvin sen puolesta.

Työkaveri vasta osti +200 tkm ajetun V90 CC:n ja on kuulemma hyvä auto. Siinäkään ei ole kusivehkeitä, niin ei tule niitä murheita.

Mulla lähtee vasta ensimmäinen talvi T8:lla, niin en nelivedon toimivuudesta osaa sanoa juuta enkä jaata. Joku muu osannee vastata siihen paremmin. Jos hybridiin päätyy, on syytä etsiä sellainen auto, johon ERAD:in öljyt olisi vaihdettu, tai sitten mahdollisimman vähän ajettu auto. Koeajolla tarkasti kuunneltava takapäätä, ettei sieltä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja liikkeellelähtö ja suunnanvaihto tapahtuu tasaisesti. On kallis paukku, jos itse pitää maksaa, mutta toisaalta, siihen nähden mitä näitä autoja on tehty, niin ei näitä ERAD-vikoja niin hirveästi ole ollut.

Mataliahan nämä ovat, mutta itse en ainakaan XC60:stä halua, kun ei tahdo pöly pysyä auton ulkopuolella johtuen takaovien ja pyöränkaarien toteutuksesta.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #8 : 31.10.2024, 23:04:38 »
Meillä oli kans perus D4 moottori awd ja ilman ureaa, oli valmistettu 06/2017 V90 CC. Ajeltiin 71tkm sillä 3,5v aikana ja autossa ei ollut kerta kaikkiaan yhtään mitään ongelmia.
Oli kyllä periaatteessa toistaiseksi paras auto mitä ikinä ollut. Vaikutti erittäin luotettavalta tuo perus D4. Oli siinä vähän enemmän jerkkua, mutta hyvin kesti siltikin ::)
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #9 : 01.11.2024, 09:30:28 »
Omani on 2020 puolessävälissä käyttöönotettu V60 D4. Mitään murheita ei ole ollut ADBlue järjestelmän kanssa.

ADBlue-säiliön ajan aina lähes tyhjäksi, jotta vanhaa liuosta ei jää sekaan kiteytymään.

Jotkut kertovat pitävänsä ADBlue-säiliön aina mahdollisimman täynnä, mutta se on mielestäni huono juttu, koska ei se uusi neste uudista sitä vanhaa nestettä, vaan seassa oleva vanha neste alkaa kiteytymään keskimäärin 18 kk kuluttua (toki tämä riippuu lämpötilasta eli viileämmässä kiteytyminen on hitaampaa).


Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #10 : 01.11.2024, 09:34:02 »
Meillä oli 2019 V60 D3 AdBluella pari vuotta ja lähti 220 tkm ajettuna. Tuona aikana meni yksi NOx-anturi, muuten toimi todella hyvin sen puolesta.

Työkaveri vasta osti +200 tkm ajetun V90 CC:n ja on kuulemma hyvä auto. Siinäkään ei ole kusivehkeitä, niin ei tule niitä murheita.

Mulla lähtee vasta ensimmäinen talvi T8:lla, niin en nelivedon toimivuudesta osaa sanoa juuta enkä jaata. Joku muu osannee vastata siihen paremmin. Jos hybridiin päätyy, on syytä etsiä sellainen auto, johon ERAD:in öljyt olisi vaihdettu, tai sitten mahdollisimman vähän ajettu auto. Koeajolla tarkasti kuunneltava takapäätä, ettei sieltä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja liikkeellelähtö ja suunnanvaihto tapahtuu tasaisesti. On kallis paukku, jos itse pitää maksaa, mutta toisaalta, siihen nähden mitä näitä autoja on tehty, niin ei näitä ERAD-vikoja niin hirveästi ole ollut.

Mataliahan nämä ovat, mutta itse en ainakaan XC60:stä halua, kun ei tahdo pöly pysyä auton ulkopuolella johtuen takaovien ja pyöränkaarien toteutuksesta.

Onko sulla ollut XC60 ennen vai kaveriko on kertonut että pölyt ei pysy ulkona? Itselläni on tuo xc60 vm. 2022 ja pölyt pysyy kyllä hyvin ulkona ja mölyt mahassa.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10039
  • Teiden tukko
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #11 : 01.11.2024, 09:57:13 »
Onko sulla ollut XC60 ennen vai kaveriko on kertonut että pölyt ei pysy ulkona? Itselläni on tuo xc60 vm. 2022 ja pölyt pysyy kyllä hyvin ulkona ja mölyt mahassa.

SPA-alustaisista ei kauheasti ole kokemusta, mutta jo edeltävässä P3-alustassa pöly kertyy oven ja kynnyskotelon väliin. Ei se sisälle tule mutta sotkee sen leveän kynnyskotelon. Ovessa on kaksi tiivistettä mutta se ulompi ei onnistu pitämään pölyjä korin ulkopuolella.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #12 : 01.11.2024, 10:58:48 »
Ei ole ollut XC60:stä eikä sellaista tule juuri tuon ongelman takia. Jos auto maksaa vajaan 69 000€, niin luulisi siihen rahaan saavan auton, joka pitää pölyt auton ulkopuolella, vai mitä? ;)

Onhan tätä ongelmaa yritetty korjata muovilipareella siinä onnistumatta. Hansin tallilla on tästä hyvä video Youtube-kanavallaan. :)
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1002
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #13 : 01.11.2024, 13:13:02 »
Onko sulla ollut XC60 ennen vai kaveriko on kertonut että pölyt ei pysy ulkona? Itselläni on tuo xc60 vm. 2022 ja pölyt pysyy kyllä hyvin ulkona ja mölyt mahassa.
Tuota pölyongelmaa on ratkottu ihan kuluttajariitalautakuntaa myöten, kun uusi auto vuotaa pölyt matkustamoon. Sinulle on sattunut hyvä yksilö, kun muilla eivät edes lisälipareet ole poistaneet ongelmaa.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 ja B4 moottorien erot ja kestävyys
« Vastaus #14 : 01.11.2024, 14:53:38 »
Tuota pölyongelmaa on ratkottu ihan kuluttajariitalautakuntaa myöten, kun uusi auto vuotaa pölyt matkustamoon. Sinulle on sattunut hyvä yksilö, kun muilla eivät edes lisälipareet ole poistaneet ongelmaa.

No näin on näköjään sitten käynyt.

 

Carcom Oy  Elekma