Lämmittimen mallihan on Webasto TT EVO, 5 kW, diesel vuosimallia 2018. Ongelma on nyt ratkaistu. Vähän pitää ottaa omia sanoja takaisin, sillä on se W-Bus piuha sittenkin vedetty Webaston ulkopuolelle. Ja keltainen se on niin kuin aina ennenkin. Itse otin nyt vauhtia piirilevyltä saakka, kun en jaksanut uskoa auton väylän toimivan yhdellä piuhalla tai käyttävän samaa piuhaa kuin W-Bus.
Eli lämmittimen lukituksen saa nollattua 5 euron KKL-VAG USB-sovittimella ja Webaston Thermo Test ohjelmistolla, joka löytyy internetistä ilmaiseksi.
Kytkentä piirilevyllä on seuraava: 12 volttia virtapinneihin ja W-Bus ylimpään pinniin, jossa on kuvassa punainen hauenleuka.

Nyt kun tämän tietää, niin saman homman voi tietysti tehdä tuosta keltaisesta johdosta tai vaihtoehtoisesti liittimistä, kun jatkoliitin on varsin sopivalla paikalla lämmittimen etupuolella.

Sitten vaan Thermo Testillä ihmettelemään, että mitä se on syönyt.

Nollasin vikakoodit ja avasin lukituksen lämmittimeltä tällä keinoin ja sitten nollasin autolta vikakoodit vastaavasti Bilteman testerillä, ennen kuin laitoin auton käyntiin. Kun arvelin, että vesi kiertää jo riittävästi lämmittimellä, laitoin lämmittimen päälle ja ekalla yrityksellä se lähti pohisemaan.
Korjaus onnistui nyt 98 prosenttisesti. Jäi pari prosenttia vajaaksi, sillä paloilmapuhallin pitää nyt pientä ylimääristä ääntä. Potkuri meni varmaankin inasen liian syvälle akselilla. Olkoon nyt vähän aikaa noin, niin näkee, että pelaako se muuten. Varsinainen vika oli käsittääkseni sisäisesti likaantunut paloilmapuhaltimen moottori. Siellä oli sellaista ruskeaa jauhoa runsaasti sisällä. Lienee sekoitusta ankkurista ja hiilistä.
Lämmittimessä oli käyttötunteja 788 ja käynnistyskertoja 3686. Onhan tuota siis jo jonkin verran käytetty ennen ensimmäistä vikaantumista.