Siis ymmärsinkö oikein että jarrusatulan päässä olevan vivun (johon käsijarrun vaijeri kiinnittyy) liikematkassa on huomattava ero oikean ja vasemman puolen välillä jarrun "tarttumis kohdalla"?
Lisäksi mikäli seuraavat ehdot täyttyy on vika satulassa:
- Molemmat vivut palautuu täysin stoppariin asti kun kahva vapautetaan ja molempiin vaijereihin jää pieni välys
- Molemmat vaijerit on ehjät ja säädetty kahvan päästä suht identtiseen pituuteen eikä säädöllä ole yritetty korjata mitään satulan ongelmaa
- Levyt ja palat jotakuinkin yhtä kuluneet
Oireen perusteella sanoisin, että joko huonommin ottavan puolen mäntä jumittaa (pölysuoja rikki ja vesi päässyt väliin) tai sitten männän sisässä oleva kulumisvälyksen automaatti kompensointisäätö ei toimi oikein (ruuvi/mutteri kulunut tai jäässä)
Itsellä oli vuosia sitten saman tyyppinen ongelma, että riittävän kylmässä kelissä käsijarrun kahva nousi ihan ylös asti ja käsijarru otti kiinni vain vänkärin puolelta. kahvan liikuttelu muutamia kertoja edes takas korjasi vian aina joksikin aikaa Jalkajarru toimi normaalista koko ajan. Vian syyksi paljastui satulan ja männän sisään automaattisäädön osiin päässyt vesi joka jäätyi. Purin ja puhdistin satulat ja vaihdoin täydet korjaussarjat sisältäen kaikki tiivisteet + uudet männät ja niillä tuli jarrut kuntoon. Automaattisäädön ruuvi/mutteri olivat täysin ehjät
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf