Proturbo  Autodiagnoosi

2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?

  • 25 Vastauksia
  • 9500 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #15 : 26.01.2012, 10:00:23 »
Niin tuohon ilmastoinnin päällä oloon sen verran tarkennusta kulutukseen,et tarkoitin hetkellisen kulutuksen nousua litran eli keskikulutukseen
vaikutus ilmeisesti kymmenyksiä ;)Testaillut kun ajaa tasavauhtia ja näytöllä hetkellinen kulutus ja laittelee välillä ilmastoinnin päälle tai pois :'(

EVO8

  • Vieras
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #16 : 26.01.2012, 13:12:34 »
Meinasitko pitää pedaalin pohjassa 2500 rpm kohdalla ja toivoa että välitykset ovat kohdillaan. Kulutus ei välttämättä ole kokonaisuuteen nähden pienin tuolla alueella.

Älä yhtään huolehdi pedaalin asennosta tai välityksistä. Manuaalivaihteisissa valitaan aina sopivin vaihde jolla kierrosalue saadaan pysymään lähimpänä valmistajan ilmoittamaa moottorin parasta vääntöaluetta. Nykyaikaiset automaatit  taas huolehtivat tästä puolestasi  ;)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #17 : 26.01.2012, 13:17:23 »
Niin tuohon ilmastoinnin päällä oloon sen verran tarkennusta kulutukseen,et tarkoitin hetkellisen kulutuksen nousua litran eli keskikulutukseen vaikutus ilmeisesti kymmenyksiä ;)Testaillut kun ajaa tasavauhtia ja näytöllä hetkellinen kulutus ja laittelee välillä ilmastoinnin päälle tai pois :'(

Ok, nyt kuulostaa paremmalta... ;)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa qazu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #18 : 31.01.2012, 20:33:59 »
Onkohan näissä vehkeissä erilaisia perä/vaihteiston välityksiä? Omassa kolmekymppisessä ('08, 2.0d, 6-v, 205/55R16) 85km/h taittuu nätisti kutosella, mittarissa 1600rpm toisin kuin mitä aloittaja ilmoittaa. Vai onko tässä kyseessä todellinen/mittarinopeus?

Onkos sulla facelift malli?


Niin paras vääntö taitaa olla siellä 2000 rpm paikkeilla. 1400 rpm kohdalla taitaa olla jo 270 Nm, 1500 rpm 290 Nm, 1700 rpm yli 300 Nm. Tuntuu vahvasti että kulutus nousee jos pitää kierrokset maksimivääntöalueella, kyllähän myös niillä kierroksilla suuttimiinkin menee enemmän polttonestettä. Kuopion Volvolla huoltoneuvoja sano, että vaihdelaatikko vikoja ei olisi ollut - sellaisia missä laatikko ois menny rikki väännätyksen takia.


Mitä itse ajellut nyt muutaman viikon lisää, niin kyllä mä laitan matka-ajossa jo kuutosta 1400 rpm kohdalla, ellei ole todella mäkistä maastoa. Sitten jos on käytännössä täysin tasaista (esim. Kallan siltojen remontti Kuopiossa 60 km/h @ 68~), niin silloin saatan ajaa kans kuutosella. Lisäksi tuntuu että ajotietokoneen kulutus menee muutaman desin alemmaksi jos ajelee 80 km/h alueet kutosella kuin että ajaisi ne vitosella. Tankkaus.com:iin tulee kirjailtua nuo tankkaukset, nyt näyttää sivusto vaan tökkivän niin ei pääse päivittämään.

Lämpimällä autolla pikkupakkasella kun on nollannut keskikulutuksen ja lähtenyt ajamaan täydellä tankilla on ajotietokoneen keskikulutus matka-ajossa asettunut parhaimmillaan 4.3 L / 100 km paikkeille, jos ajelee 80 km/h alueella. Eberi-lähtölämmityksillä ajotietokone näyttänyt esim. 4.5L / 100 km kun sitten todellinen kulutus on ollut 5.2 - 5.4 L / 100 km. Nyt kovalla pakkasella on tietty kulutus noussut, viimasuojaa käynyt parista paikasta kyselemässä. Netissä tais olla parissa verkkokaupassa niitä. Melkein koko ajan taitaa eberi pyöriä näillä -30 pakkasilla. Tänään kävin tankkaamassa niin tais olla kulutus 6.8L, vaikka ajotietokoneen lukema oli vielä matalaa viittä.

Onkos teillä nuo ajotietokoneet pitäneet miten paikkaansa silloin kun ei ole lisälämmitin pyörinyt? Entä miten olette ratkaisseet maskiongelman? Itse en ole muistanut katsoa onko sinne mitään mahollisuuksia laitaa pahvia konetilan puolelle, mutta jotenkin olettanut että ei sinne mitään mahdu.


« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 21:12:59 kirjoittanut qazu »

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #19 : 01.02.2012, 00:54:27 »
1.6d vaihtoilmaisin kehoittaa vaihtamaan 6.vaihteelle karvan alle 80km/h nopeudessa kunhan vauhti on saavutettu. Kyllä 2-litranen on alueella jo siinä vauhdissa. nm sellainenkin ollut..
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 00:56:23 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #20 : 01.02.2012, 21:39:21 »
Onkos sulla facelift malli?


Niin paras vääntö taitaa olla siellä 2000 rpm paikkeilla. 1400 rpm kohdalla taitaa olla jo 270 Nm, 1500 rpm 290 Nm, 1700 rpm yli 300 Nm. Tuntuu vahvasti että kulutus nousee jos pitää kierrokset maksimivääntöalueella, kyllähän myös niillä kierroksilla suuttimiinkin menee enemmän polttonestettä. Kuopion Volvolla huoltoneuvoja sano, että vaihdelaatikko vikoja ei olisi ollut - sellaisia missä laatikko ois menny rikki väännätyksen takia.



Mitäs eroa faceliftillä on sitä edeltävään malliin? Tää on rekisteröity tammikuussa 08.

Ylämaskin saa peittoon kun muotoilee tummasta solumuovista maskin muotoisen palan ja laittaa sen nippusiteillä säleikköön, siis maskin ulkopuolelle. Niin paljoa en ole jaksanut ruuvata että olisi päässyt maskin taakse..

Ei se laatikko välttämättä hajoa vaan kaksoismassakytkin.
C30 2.0D R-design

Poissa qazu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #21 : 17.02.2012, 10:07:32 »
Mitäs eroa faceliftillä on sitä edeltävään malliin? Tää on rekisteröity tammikuussa 08.

Ylämaskin saa peittoon kun muotoilee tummasta solumuovista maskin muotoisen palan ja laittaa sen nippusiteillä säleikköön, siis maskin ulkopuolelle. Niin paljoa en ole jaksanut ruuvata että olisi päässyt maskin taakse..

En itse asiassa tiedä kaikkia muutoksia mitä faceliftiin on tullut, mutta ajattelin olisiko välitykset muuttuneet nimenomaan facelift -mallissa. Ellei sitten C30:ssa olisi eri välitykset.

Telttapatjasta meinasin tehdä juurikin vastaavalla nippusidetaktiikalla maskisuojan.

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #22 : 25.02.2012, 18:48:34 »
No niin nyt tullut harjoiteltua tuota pihi ajoa ja täytyy sanat pyörtää tuon 6:vaihteen käytöstä
kyllä sen näköjään voi heittää pesään 80 kympissä,kun vain ensin ottaa "luiston eston" pois näyttää minulla olevan vain sutimisen esto,eli ei luiston kans missään tekemisissä. :'( Tämäkin tuli konkreettisesti koettua,jo tuossa uudenvuoden jälkeen.Lunta tuprutteli aika reippaasti
ja ajelin 70:kymppiä ja yhtä-äkkiä auto pokittain ja toiselle kaistalle ,onneksi ei tullut ketään vastaan :o.Siitä sitten tietysti vaistomaisesti kääntö omalle kaistalle,josta lähti toiseen päin
sivu luistoon tolppa alkoi lähestyyn uhkaavasti,mut onneksi kokemus/abs jarrut pelasti ja sain kärryn oikeneen ;).
Sen verran ,et palasin parin päivän päästä paikalle ja tiestä oli asvalttia irti siitä varmaan lähti
liiruamaan.Soitto tielaitokselle ,niin korjasivat paikan välittömästi,eli kannatta kolot ilmoittaa heti.
 :)
Niin tuon eston päältä otto parantaa moottorin vääntö-aluetta eli turbo on mukana kuvioissa
ei mee vejättämällä,joten voi ajaa isommalla vaihteella pienemissä nopeuksissa 8)

Ennen testiä keskikulutus 5,6L kun taas estot pois niin 4,5L.ET täällä tämmösiä kokemuksia.

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #23 : 26.02.2012, 12:08:14 »
Parhaalla vääntöalueella on pienin kulutus. niin se vain on.
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa qazu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #24 : 26.02.2012, 13:20:50 »
Hmmh. Tuo luistoneston pudottaminen kiinnostaa, mutta niin. Lähteekö siinä myös ajonvakautus samalla pois päältä jos sellainen on. Mulla tais olla DTSC tai jotain eli käsittääkseni pitäis olla luistonesto ja vakautus.

Mulla vaikutti nuo pakkaset hirmusesti kulutukseen. Tietty kun en saanu aikaseksi laitettua sitä viimasuojaa. Nyt kun pakkanen on -5 niin kulutus on taas hyvällä tolalla. Tällä viikolla ajot 5.2L, kun kovilla pakkasilla ne oli 6L ja jopa silloin kun oli -30 kokonaisen viikon ajan niin 6.8L. Tietty omaa hölmöyttä ku ei se viimasuoja oo ja eeberi huutaa hoosiannaa.

Parhaalla vääntöalueella on pienin kulutus. niin se vain on.

Olen vahvasti eri mieltä. Jos kierroksia on enemmän niin myöskin polttonestettä on pakko mennä enemmän suuttimiin. Ajotietokoneen hetkellistä kulutusta seuraamalla pystyy jo suoraan sanomaan että mitä vaihdetta kannattaa käyttää, silloin kun auto jaksaa vetää ja kiihdyttäessä ei jyrisytä. Lisäksi isommalla vaihteella ajaessa tasaisella sekä moottorijarrutuksissa kulutus tippuu alemmas kuin pienemmällä vaihteella ajaessa. Kannattaa ajaa tasavertaiset testit ajo-olosuhteiden osalta täysin lämpimällä moottorilla, samalla ajoreitillä seuraten sitä keskikulutusta, toinen testi sillä kutosella ja toinen vitosella. Varmaan vielä tarkemman tuloksen saa jos ajaa täysin saman lenkin nollaamalla ajotietokoneen. Vaikka ajotietokoneeseen ei täysin luottaisikaan niin kyllä se osaa sanoa kummalla tavalla polttonestettä menee enemmän.

Omissa ajoissa koneen ollessa lämmin, ei matka-ajoissa ainakaan talvirajoituksilla nouse kierrokset juurikaan yli 1800 rpm eikä ongelmia ole ollut. Ainoastaan omasta mielestä vitosella ajamista puoltaa mahtavat voimavarat ja vääntö, jotka tuo jonkin verran ajomukavuutta ja kokemusta. Jos kierrokset on liian alhaiset niin sillon varmasti viekin enemmän tai saman verran kuin ajaessa parhaalla vääntöalueella.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2012, 13:34:22 kirjoittanut qazu »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #25 : 26.02.2012, 15:47:15 »
Hmmh. Tuo luistoneston pudottaminen kiinnostaa, mutta niin. Lähteekö siinä myös ajonvakautus samalla pois päältä jos sellainen on. Mulla tais olla DTSC tai jotain eli käsittääkseni pitäis olla luistonesto ja vakautus.

Sutimisenesto lähtee pois mutta ajonvakautus jää päälle...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy