Futurez  Kulkukoira

2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?

  • 25 Vastauksia
  • 9499 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa qazu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« : 18.01.2012, 12:13:43 »
Neljä viikkoa sitten vaihdoin S40 2.0i -96:n S40 2.0D -07:aan (rek. 12/06). Auto on kuusivaihteinen malli. Olen koittanut selvittää miten matka-ajossa auto vie vähiten polttoainetta. Työmatka-ajoa kertyy arkipäivänä ~160 km + muut ajot, Pääasiassa 80 km /h tietä, Kuopio - Iisalmi. Rengastus talvella 205/55/16, rengaspaineiksi laitoin 2.8, pitäisi tarkistaa mitkä ne on nyt -10 kelillä. Mitä paineita te olette käyttäneet? Eber-käynnistyksien kanssa keskikulutus on ollut 5.2 ... 5.4 ... 5.6 l / 100 km. Joidenkin mielestä tälläinen pohdistelu varmasti on tarpeetonta - "kaiken ne vie mitä tankkiin laittaa", mutta itseäni ainakin kiinnostaa paljon mitkä on edellytykset että kulutus olisi pieni.

Miten olette päässeet pienimpiin kulutuslukemiin? Millä kierroksilla vaihdatte isompaan ja mitkä kierrokset riittää kullekin vaihteelle? Olisiko 1400 rpm riittävä alue kullekin vaihteelle? Milloin kutosvaihdetta 100 km/h, 90 km/h vai jo 80 km/h. Hirmu matalat kierrokset ei varmastikaan ole hyväksi väännättää, mutta tuntuu että auto jaksaa mennä matka-ajossa sieltä 70 km/h paikkeilta jo kuutosvaihteella. Tietty viitosvaihteella ajaessa esim 80 km/h alueella maksimivääntö on miltei käytössä. O

1800 rpm / 6 = 105 km/h
1500 rpm / 6 = 88 km/h
1800 rpm / 5 = 85 km/h




Kuva vääntökäyrästä. Oma autoani ei ole lastutettu.

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #1 : 18.01.2012, 16:32:34 »
Rengaspaineina käyttäisin 2,6 ... 2,8 baria talvipyörissä.

Omani on samanmoinen Powershift automaattilaatikolla joten heitän tähän vähän vertailukohtaa. Automaatti vaihtaa normaalisti kiihdyttäessä isommalle noin 2200 r/min ja kutoselle 80...85 km/h vauhdissa tasasella maalla. Satasen vauhti vastaa noin 1800 r/min... :)

E. Korjailin hieman aiempaa.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2012, 22:20:39 kirjoittanut VäLKKy »
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #2 : 19.01.2012, 11:36:40 »
6.vaihe on turha talvella.
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #3 : 19.01.2012, 15:10:18 »
6.vaihe on turha talvella.

Saisiko perusteluja... :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa tepa_kla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #4 : 19.01.2012, 18:53:23 »
Kulutus on aikalailla sama kun ajaa 80km/h vitosella ja kutosella, ja matalat kierrokset ei tunnetusti tee hyvää laatikolle. Ite ainaki pysyn vitosella talvisin.
V50 2.0D -04

Ex. S60 T5 -01

Poissa Lurppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #5 : 19.01.2012, 21:47:44 »
Mulla kanssa kutonen vaihtuu vasta satasen alueella. Käsikypän alueella viitonen + vakkari ei "jyristä" isommassakaan mäessä (saati tarvitse muutenkaan keppiä hämmentää) ja kulutuksessa ei käytännössä eroa ole.  8)

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #6 : 20.01.2012, 20:32:05 »
Alle 1500 ringin ei kannata vedättää, ei oo terveellistä. Kovapintaisella tiellä pääsee todella pienillä lukemilla kutosvaihteella kun nopeus on 82-85.

Täällä todellinen keskikulutus seka-ajossa pyörii kesää talvea 6l/100km. Kulutusta nostaa talvella eberi ja kesällä korkeammat nopeudet.
C30 2.0D R-design

Poissa popmka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #7 : 21.01.2012, 21:32:00 »
Itekki pannu merkille,kun seuraan hetkellistä kulutusta,niin 60 km tunnissa kannattaa ajaa
4:sella ja taas 80km vitosella, kutonen tosiaan on sitten satasessa.Ilmastointi jos päällä nostaa
kulutusta noin litran sataselle.Nyt mitä kokemusta ,niin seka-ajossa kulutus pyörinyt 5,2 ja 5,6 välillä siis keskikulutus!!.Miten muuten tää ilmastointi laite kestää nykysin  ,jos pitää sitä pakkasella päällä.Vanhemmassa pirsissä joka oli s-80 ja 99:malli kehotettiin olla käyttämättä ilmastointia pakkasen puolella.Kerää kuuraa lauhutimeen rikkoen ilmastoinnin!!.Nykynen s-40 ja 2005 mallia.Sen oon pannunna merkille,ettei kannata ajaa niin sanotusti vejättämällä liian isolla vaihteella nostaa kulutusta roimasti.Reipas kiihdytys ,matka vauhtiin pykäliä sopivasti vaihtaen
pääset pieneen kulutukseen ;)

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #8 : 22.01.2012, 11:39:48 »
Itekki pannu merkille,kun seuraan hetkellistä kulutusta,niin 60 km tunnissa kannattaa ajaa
4:sella ja taas 80km vitosella, kutonen tosiaan on sitten satasessa.Ilmastointi jos päällä nostaa
kulutusta noin litran sataselle.Nyt mitä kokemusta ,niin seka-ajossa kulutus pyörinyt 5,2 ja 5,6 välillä siis keskikulutus!!.Miten muuten tää ilmastointi laite kestää nykysin  ,jos pitää sitä pakkasella päällä.Vanhemmassa pirsissä joka oli s-80 ja 99:malli kehotettiin olla käyttämättä ilmastointia pakkasen puolella.Kerää kuuraa lauhutimeen rikkoen ilmastoinnin!!.Nykynen s-40 ja 2005 mallia.Sen oon pannunna merkille,ettei kannata ajaa niin sanotusti vejättämällä liian isolla vaihteella nostaa kulutusta roimasti.Reipas kiihdytys ,matka vauhtiin pykäliä sopivasti vaihtaen
pääset pieneen kulutukseen ;)

Aika paljon jos litran nostaa satasella...? ???

Ja itse ainakin pitänyt ilmastoinnin päällä kesät talvet, ei se pakkasella kuitenkaan päälle mene.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #9 : 22.01.2012, 12:08:07 »
Johtuisikohan kulutuksen nousu kutosella siitä ettei kaasun vaste ole niin herkkä. eli poljet enempi kuin tarpeen että saa kiihtymisen tunteen. ajotapa ja ajonopeus vaikuttaa eniten kulutukseen.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

sorsastaja

  • Vieras
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #10 : 23.01.2012, 15:48:11 »
miks ilmastointi ei menis päälle talvella? on siin aika vissii ero onks se päällä vai ei, huomaa ainakii pitemmillä matkoilla siint miten se kuivaa auton kosteudesta.

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #11 : 23.01.2012, 22:48:51 »
miks ilmastointi ei menis päälle talvella? on siin aika vissii ero onks se päällä vai ei, huomaa ainakii pitemmillä matkoilla siint miten se kuivaa auton kosteudesta.

Taitais vetää paikat suht hyvin jäähän jos päälle menis...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

EVO8

  • Vieras
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #12 : 24.01.2012, 09:45:52 »
Moottorin hyötysuhde on paras suurimman väännön kohdalla.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #13 : 24.01.2012, 15:45:02 »
Meinasitko pitää pedaalin pohjassa 2500 rpm kohdalla ja toivoa että välitykset ovat kohdillaan. Kulutus ei välttämättä ole kokonaisuuteen nähden pienin tuolla alueella.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
« Vastaus #14 : 25.01.2012, 21:50:46 »
Onkohan näissä vehkeissä erilaisia perä/vaihteiston välityksiä? Omassa kolmekymppisessä ('08, 2.0d, 6-v, 205/55R16) 85km/h taittuu nätisti kutosella, mittarissa 1600rpm toisin kuin mitä aloittaja ilmoittaa. Vai onko tässä kyseessä todellinen/mittarinopeus?
C30 2.0D R-design

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy