Kulkukoira  Proturbo

V70 mkIII 2013 sähköinen takaluukku aukeaa vain puoliväliin (ks video)

• 10 Vastauksia
  • 750 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo-Wilho

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Moi,
Skannasin kaikki aihetta käsittelevät säikeet, mutta en löytänyt suoraan juuri tähän vikaan viittaavaa.
Siksi rohkenin perustaa uuden säikeen.

Eli sähköinen takaluukku kyseessä.

Ongelma tiivistetysti:
luukku aukeaa napista, mutta aukeaa vain puoliväliin. Ja menee napista nätisti myös kiinni.
Visuaalinen kuvaus viasta täällä:
https://www.youtube.com/watch?v=vbpNsfoiWjk

Vielä toukokuussa luukku toimi nätisti (tuolloin korjaus-agendalla oli sähköluukun lukko, lopputulos tässä säikeessä https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95439.15).

Luukku toimi hyvin n. kesäkuun lopulle, jolloin olin pidemmällä reissulla Euroopassa, ja luukku vietti pidempiä aikoja auki. Sitten luukun alentunut aukeama alkoi esiintymään.  Ensin jäi vähän vajaaksi, ja koko ajan enemmän vajaaksi. Nyt, kuten videolla, aukeaa enään noin puoleen väliin.
Ja kuten videolla todettu, omassa tapauksesa luukun yläasennon resetointi, nappia pohjassa pitämällä, ei auttanut.

Luukku pysyy kyllä ylhäällä kohtuu hyvin, kunhan se on sinne nostettu.
Saas nähdä, kun pakkaset tulee..

Onko vastaavasta viasta kokemuksia?
Voisikohan korjaantua vain kaasujousien vaihdolla? (käsittääkseni noin 200€ budjetti)

Vai voikohan pahimmilllaan vika olla siinä moottoriyksikössä (jotain +800€)  :buck2:

Kiitos näkemyksistänne jo etukäteen!
V70 D3 Momentum -13

Poissa Ossi66

• De Luxe
  • *
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Ei ole kokemusta, mutta panin merkille luukun parkkien palavan myös avoimessa luukussa, luuleeko auto ettei luukku ole auki. Syttykö kontin valot?

Omassa parkit ei pala avatussa luukussa, mutta ne on tietysti tehty lisäpalikalla palamaan, kun on my11.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Volvo-Wilho

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Hyviä pointteja!
Luukussa tosiaan syttyy parkit avatessa, ja sammuvat kun luukku menee kiinni.
Tarkistin vanhasta videosta, jolloin luukku vielä toimi, ja näin toimivat aiemminkin.
Uskoisin että tämä on suunniteltu toimimaan noin.
Mulla tosiaan vm -13, niin voi olla että auton softassa/ tekniikassa voi olla tän osalta poikkeuksia.

Kontin valo syttyy kun luukun avaa. Toimii kuten ennenkin.
V70 D3 Momentum -13

Poissa Jukka79

• Grand Luxe
  • **
Hyviä pointteja!
Luukussa tosiaan syttyy parkit avatessa, ja sammuvat kun luukku menee kiinni.
Tarkistin vanhasta videosta, jolloin luukku vielä toimi, ja näin toimivat aiemminkin.
Uskoisin että tämä on suunniteltu toimimaan noin.
Mulla tosiaan vm -13, niin voi olla että auton softassa/ tekniikassa voi olla tän osalta poikkeuksia.

Kontin valo syttyy kun luukun avaa. Toimii kuten ennenkin.

Meillä Ruotsintuonnissa noi parkit syttyy luukkua avattaessa vain ja ainoastaan silloin kun on tarpeeksi pimeää. Mutta vain takaparkit, ei edessä ollenkaan. Ja jos sulla on peräkärry koukussa ja pimeällä avaat luukun, niin syttyy ne perkärrynkin parkit. Keskellä kirkasta päivää kun avaa luukun niin ei syty mitään. Itekin tuota eka viaksi luulin mutta tällä foorumilla joku mulle vahvisti että ne on hämäräohjatut.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Volvo-Wilho

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Moi!
Tämäkin yksilö on Ruotsin tuonteja aikanaan, joten parkkivalo-asia voi liittyä siihenkin.
(ja mulla myös takapenkin kattovalo vähän ns. vihtorillaan parhaillaan.. joten jos hämärätunnistin asuu siinä, voi tietty liittyä siihenkin)

Mutta!
Päädyin ratkaisuun: uudet kaasujouset siniseltä 150€ - kohtuuhintainen ensiapu, mutta ei ollunna vika niissä  :(

Tuosta dokumentaatiota prosessista:
https://www.youtube.com/watch?v=dqJmQ7sSwP4

Skippaa kohtaan 22:43 jos vain lopputulos kiinnostaa  ;)

Mutta summa summarum:
Luukun saa ylös asti, noin 2-3 napin painalluksella (sama lopputulos avaimen napista ja luukun napista).
Alas tulee 1 painalluksella, joskus tökkää puoliväliin ja tarvitaan toinen painallus.

Jos ehdotuksista ratkaisuksi, vinkatkaa ihmeessä!

Itse ajattelin jotain seuraavia:
  • Siniselle/ Debilille luettamaan vikakoodit, jos näkyisi jotain.
  • Yrittää tunnistaa, onko vika ohjausyksikössä/ moottirissa (n. 730€), vai johtosarjassa, vai jossain muussa

Sanonpa vaan: sähköinen takaluukku on hemmetin hauska, silloin kun toimii. Mutta seuraavaan auton tulen varmasti hankkimaan ilman tätä ylellisyyttä.
V70 D3 Momentum -13

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Onko sitä luukkua uudelleen opetettu? Muistaakseni sen sai tehtyä tuota sulkemisnappia pitkään painamalla.
Niin olihan sekin jo tehty kun ajatuksella luki.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2024, 15:46:58 kirjoittanut jak900 »

Poissa Volvo-Wilho

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Juu kiitos, on opetettu/ ainakin yritetty.
Videollakin tein tämän ainakin kerran - mutta minun tapauksessani ei tosiaan vaikutusta.
V70 D3 Momentum -13

Poissa Jukka79

• Grand Luxe
  • **
Moi!
Tämäkin yksilö on Ruotsin tuonteja aikanaan, joten parkkivalo-asia voi liittyä siihenkin.
(ja mulla myös takapenkin kattovalo vähän ns. vihtorillaan parhaillaan.. joten jos hämärätunnistin asuu siinä, voi tietty liittyä siihenkin)

Mutta!
Päädyin ratkaisuun: uudet kaasujouset siniseltä 150€ - kohtuuhintainen ensiapu, mutta ei ollunna vika niissä  :(

Tuosta dokumentaatiota prosessista:
https://www.youtube.com/watch?v=dqJmQ7sSwP4

Skippaa kohtaan 22:43 jos vain lopputulos kiinnostaa  ;)

Mutta summa summarum:
Luukun saa ylös asti, noin 2-3 napin painalluksella (sama lopputulos avaimen napista ja luukun napista).
Alas tulee 1 painalluksella, joskus tökkää puoliväliin ja tarvitaan toinen painallus.

Jos ehdotuksista ratkaisuksi, vinkatkaa ihmeessä!

Itse ajattelin jotain seuraavia:
  • Siniselle/ Debilille luettamaan vikakoodit, jos näkyisi jotain.
  • Yrittää tunnistaa, onko vika ohjausyksikössä/ moottirissa (n. 730€), vai johtosarjassa, vai jossain muussa

Sanonpa vaan: sähköinen takaluukku on hemmetin hauska, silloin kun toimii. Mutta seuraavaan auton tulen varmasti hankkimaan ilman tätä ylellisyyttä.

Näitä on useampaa erilaista luukkua: perinteistä, sähköistä ja sähköhydraulista. Omassa tapauksessa rekkarilla se ei varmistunut, piti irrottaa se peräkontin kattovalon kohdan muovisuojus että asiaan sai varmuuden. Ja jokaiseen noista on erilaiset kaasujouset, sähköhydraulisessa on molemmin puolin kaasujouset apujousilla. Tuliko sulle varmasti oikeat kaasujouset?

Videossa näyttää siltä, että luukku ei tiedä miten ylös sen pitäisi nousta, eli ihan niinkuin yläarvo puuttuisi. En usko että se luulee että luukku pysähtyy esteeseen jonka vuoksi se ei nouse tuon ylemmäs, vaan vika on joku muu, koska esteen havaitessaan sen luukun pitäisi tulla joitain senttejä takaisinpäin, tuossa luukku ei peruuta yhtään. Vm. 2011 XC70:ssä luukun sisällä on erillinen sensori joka kertoo autolle / luukulle koska se on ylös asti auennut. Eihän tämä sensori olisi jumissa/rikki?

Ootko saanut autoa Vidan perään, josko sieltä jotain löytyisi?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Volvo-Wilho

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tosi hyvää infoa, kiitos paljon!

Lainaus
Näitä on useampaa erilaista luukkua: perinteistä, sähköistä ja sähköhydraulista. Omassa tapauksessa rekkarilla se ei varmistunut, piti irrottaa se peräkontin kattovalon kohdan muovisuojus että asiaan sai varmuuden

Sinisellä kattoivat alustanumeron kautta (joka kylläkin tuli rekkarin perusteella). Pahoin pelkään että mulla (vm 2013) saattaa jotain hydrauliikkaakin tossa olla, koska jotain sen näköisiä sylintereitä siellä oli, kun purin puoli kattoa.

Lainaus
sähköhydraulisessa on molemmin puolin kaasujouset apujousilla. Tuliko sulle varmasti oikeat kaasujouset?
Mulla tuli täsmälleen samanlaiset kuin siellä olikin. Ja juu, nimenomaan kaasujouset apujousilla olivat nämä.
Eli onkohan mulla sit toi sähköhydraulinen versio..?

Lainaus
Videossa näyttää siltä, että luukku ei tiedä miten ylös sen pitäisi nousta, eli ihan niinkuin yläarvo puuttuisi. En usko että se luulee että luukku pysähtyy esteeseen jonka vuoksi se ei nouse tuon ylemmäs, vaan vika on joku muu, koska esteen havaitessaan sen luukun pitäisi tulla joitain senttejä takaisinpäin, tuossa luukku ei peruuta yhtään. Vm. 2011 XC70:ssä luukun sisällä on erillinen sensori joka kertoo autolle / luukulle koska se on ylös asti auennut. Eihän tämä sensori olisi jumissa/rikki?

Kiitos paljon, hyvää infoa!! Juu en usko että luukkuu luulee olevan estettä. Ja näyttää juurikin, että luukulla ei ole hajua, missä oikeat ylä- ja ala-arvot ovat. Tämä sensori on hyvä johtolanka - kiitti!

Lainaus
Ootko saanut autoa Vidan perään, josko sieltä jotain löytyisi?

Tää oli juurikin mun suunnitelma seuraavaksi askeleeksi.
Saatan kysellä tyhmiä, mutta tää Vida-lukija taitaa löytyä vaan Volvon omista huoltoliikkeistä, siniseltä?
Yritän tänään kysellä sieltä vikakoodien luku + diagnostiikka-apua.

V70 D3 Momentum -13

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Vidaa löytyy moneltakin täällä foorumilla olijalta, lähistöllä olevat voi ilmoittautua, itse väärällä paikkakunnalla.

Poissa Volvo-Wilho

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tämä kiinnostaa!
Jos jollain löytyy Uudellamaalla tai PK-seudulla, niin voisin pientä korvausta vastaan tulla käymään!

Nopeella googletuksella melkein voisi tollaisen Viva Dicen hankkiakin, jos jollain sattuu olemaan ylimääräinen.
V70 D3 Momentum -13

Elekma  Autoracing