Auto on V70T5 vm 2005 ja ajettu n 278 000 km, on huolettu säännöllisesti ajallaan ja itse olen jopa välillä vaihtanut öljyt huoltojen välissä. Olen myös tottunut säännöllisesti tarkistamaan öljyn määrän, nestetason ja silmäilemään konehuoneessa että kaikki näyttää hyvältä. Autolla on ajettu siististi ja maltilla, ei mitään turhia revityksiä.
Auto on viime aikoina useamman kerran ilmoittanut että tarkista öljyntaso, on liian alhainen, sitten kun pysähtyy ja antaa auton seistä hetken ennen kuin katsoo öljymäärän, öljyä on ihan riittävästi.
Mutta, yhtenä kertana kun lähdin vähän ripeämmin valoista, huomasin taustapeilistä että auto oli savuttanut reippaasti kiihdytyksessä, jätti taakseen kevyen savupilven. Auto oli silloin vastapesty ja pakoputkena rosteri sellainen, kotiin tullessa oli pakoputken sisäpuoli mustan noen peitossa. Näin ei ole ollut aikaisemmin, tämän jälkeen rupesin seuraamaan noen ilmestymistä pakoputken päähän ja sitä tuli paljon lyhyessä ajassa. Selkeästi enemmän kuin perheen toisessa autossa, jossa myös aloin seuraamaan noen ilmestymistä pakoputken päähän.
Mistä tämä voi johtua ja mitä asialle voi tehdä? Voiko olla tukos jossain? Ilman putsari on vaihdettu ja kunnossa, mitään vikakoodia ei ole. Näillä kilometreillä, huollolla ja ylläpidolla sekä ajotavalla ei pitäisi olla vielä mitään ongelmia.
Kiitos vastauksista etukäteen.