Futurez  Kulkukoira

V60 tarvikekoukun haitat?

• 10 Vastauksia
  • 1323 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HandeV70

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V60 tarvikekoukun haitat?
« : 23.12.2024, 16:13:19 »
Pitäisi asennuttaa vetokoukku vuoden 2021 V60 T8:aan. Koukkupajalla on tarjoushinta vuoden vaihteeseen asti. Koukkupajan kiinteän tarvikekoukun saisi asennuksineen noin puoleen hintaan siitä, mitä Volvon oma koukku kustantaa asennuksineen merkkihuollossa.

Asiaa ei tarvitsisi paljon miettiä, ellei tarvikekoukulla olisi mahdollisesti haittapuolia. Ensimmäinen, pienempi haitta on se, että peruuttaessa peruutustutka ei mene automaattisesti pois päältä kuten Volvon oman koukun kanssa tapahtuu. Toinen ja omalla kohdalla ehkä ratkaiseva haitta on se, että tavaratilan luukun avaus/sulkeminen jalan liikkeellä voi häiriintyä tai muuttua kokonaan mahdottomaksi. Koukkupaja ei osannut antaa yksiselitteistä vastausta asiaan. Miten teillä, arvon V60-kuskit, onko ominaisuus pysynyt ennallaan tarvikekoukun kanssa vai ei?

Myös muut vinkit koukkuasiassa ovat tervetulleita.

T. Hannu E.

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 tarvikekoukun haitat?
« Vastaus #1 : 23.12.2024, 18:38:31 »
Toinen ja omalla kohdalla ehkä ratkaiseva haitta on se, että tavaratilan luukun avaus/sulkeminen jalan liikkeellä voi häiriintyä tai muuttua kokonaan mahdottomaksi. Koukkupaja ei osannut antaa yksiselitteistä vastausta
Mistä tuollaista keksit? En kyllä luottaisi tuollaiseen asennuspajaankaan :)!

Minulla on tarvikekoukku, toki irroitettava, mutta luukun avaamiseen se ei vaikuta sitä, ei tätä.

Asiasta liikkuu ihmeellisiä tarinoita. Stadiumilla joku väitti, että koukun asennuksen yhteydessä luukun tunnistin siirretään eri paikkaan. Eihän siinä ole mitään tolkkua, ruotsalaiset ovat myös koukkukansaa :). Asia on helposti todettavissa alkuperäisen koukun asennusohjeesta, mutta nettiinhän voi kirjoitella mitä lystää.

Alkuperäiskoukun kiistaton etu on sen kytkeytyminen auton järjestelmiin, mutta tilapäiskäytössä ainakin minulle riittää tarvikesähköt.

90-sarjaiseen koko setti maksoi alle 500,- ja päälle muutama tunti rentoa harrastelua asennukseen.

Poissa TKG

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 23.12.2024, 21:06:14 »
Pitäisi asennuttaa vetokoukku vuoden 2021 V60 T8:aan. Koukkupajalla on tarjoushinta vuoden vaihteeseen asti. Koukkupajan kiinteän tarvikekoukun saisi asennuksineen noin puoleen hintaan siitä, mitä Volvon oma koukku kustantaa asennuksineen merkkihuollossa.

Asiaa ei tarvitsisi paljon miettiä, ellei tarvikekoukulla olisi mahdollisesti haittapuolia. Ensimmäinen, pienempi haitta on se, että peruuttaessa peruutustutka ei mene automaattisesti pois päältä kuten Volvon oman koukun kanssa tapahtuu. Toinen ja omalla kohdalla ehkä ratkaiseva haitta on se, että tavaratilan luukun avaus/sulkeminen jalan liikkeellä voi häiriintyä tai muuttua kokonaan mahdottomaksi. Koukkupaja ei osannut antaa yksiselitteistä vastausta asiaan. Miten teillä, arvon V60-kuskit, onko ominaisuus pysynyt ennallaan tarvikekoukun kanssa vai ei?

Myös muut vinkit koukkuasiassa ovat tervetulleita.

T. Hannu E.

Alkuperäisen saa myös käytettynä, tuolta myös TRM-moduli ja koukun painike.
Tilasin juuri allekirjoituksen Polleen, odottelee autotallissa kevättä. Kustannus tähän mennessä n. 550,00€, uusi asennettuna olisi 1400,00€.
Tosin TRM-modulista omamekaanikko sanoi että käytetyn saa tai ei saa ohjelmoitua toiseen autoon, tietää varmaksi vasta kun kokeilee.
https://www.bildelsbasen.se/en-se/pb/Search/Car-parts/s1/Volvo/VOLVO-V60/2019_2025/Body/Towing-Hook/All
« Viimeksi muokattu: 23.12.2024, 21:08:06 kirjoittanut TKG »
Ajossa: Polestar 2 LRSM '22, XC40RD T5 AWD '20, vetokoukkuun kiinnitetty V40 2,0 '04 , (kesäajokki Porsche 944tbo '86)
Ex. S60  T5 AWD '20, V60 T4 '20,  V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #3 : 24.12.2024, 06:38:33 »
Mulla on 2019 V60 ja siitä hajosi tuo koukun ohjainlaite, sai vettä sisäänsä.
Tilasin euroopasta käytetyn ohjainlaitteen joka oli ollut xc40 mutta samalla numerolla. Se ainakin alkoi pelaamaaan autossa ilman ohjelmointeja.

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 24.12.2024, 09:11:16 »
Mulla on 2019 V60 ja siitä hajosi tuo koukun ohjainlaite, sai vettä sisäänsä.
Tilasin euroopasta käytetyn ohjainlaitteen joka oli ollut xc40 mutta samalla numerolla. Se ainakin alkoi pelaamaaan autossa ilman ohjelmointeja.
Lienee aivan eri asia, jos koukku on jo kertaalleen ohjelmoitu autoon? Eka kerralla ohjelmointi tarvitaan.

Tekisi mieleni kysyä, miten vesi pääsi ohjainlaitteen sisään ja mitä muita vaurioita autoon tuli, mutta antaa olla :).

Poissa HandeV70

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 24.12.2024, 11:16:29 »
Mistä tuollaista keksit? En kyllä luottaisi tuollaiseen asennuspajaankaan :)!

Minulla on tarvikekoukku, toki irroitettava, mutta luukun avaamiseen se ei vaikuta sitä, ei tätä.

Juuri siksi asiaa kyselenkin muilta Volvon omistajilta, koska soitin eilen Koukkupajan asiakaspalveluun varmistaakseni, että luukun avaustoiminto ei häiriinny - mutta siellä ei osattu asiaan yksiselitteisesti vastata. Eihän se luottamusta herätä, että puhelimessa sanotaan: "saattaa se toimiakin, mutta välttämättä ei". On mahdollista, että puhelimeen vastasi kaveri, jolla ei yksinkertaisesti ollut riittävästi tietoa asiasta. Pidän epätodennäköisenä, että jossain V60-yksilössä ko. ominaisuus Koukkupajan koukun kanssa toimisi, mutta jossain toisessa (mitoiltaan identtisessä ajoneuvoyksilössä) ei. Erittäin suurella todennäköisyydellä jollain on asiasta varmempaa tietoa.

Ja kiitos vinkeistä. Kyllä olen jonkin aiemman Volvoni kanssa tehnyt niinkin, että olen ostanut jostain romikselta halvalla orkkiskoukun ja asentanut sen pihassa itse. Vuodenaika vain on sellainen, ettei hanke houkuta, koska ei ole lämmintä tallia. Näitä uusia V60-malleja on myöskin aika vähän vielä romutettu.

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 24.12.2024, 11:44:36 »
Koukkupaja myy yleisiä tarvikekoukkuja, ja nähdäkseni perusrakenne on niissä kaikissa saman tyyppinen. Auton alkuperäinen poikittaispalkki otetaan irti ja tilalle pultataan koukun runkopalkki, joka on yleensä alkuperäistä hoikempi. Luukun tunnistin on puskurin muovikuoressa, kaukana näistä rakenteista, joten haittaa tai häiriötä ei liene odotettavissa missään olosuhteissa.

Nämä ovat niin muovikynsillä koossa pysyviä autoja, että asennus kannattaa tehdä lämpimässä ja varata pari sopivaa työkalua, joista alkuperäisohje käyttää nimeä ”luu” :). Apukädet helpottavat puskurin käsittelyssä..

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #7 : 24.12.2024, 16:07:05 »
Lienee aivan eri asia, jos koukku on jo kertaalleen ohjelmoitu autoon? Eka kerralla ohjelmointi tarvitaan.

Tekisi mieleni kysyä, miten vesi pääsi ohjainlaitteen sisään ja mitä muita vaurioita autoon tuli, mutta antaa olla :).
Totta.

Lasikaton viemäri tukkoon ja vesi pääsi takakontin verhoilun taakse paikkaan jossa alimmaisena on tuo ohjainlaite. Ei muita vaurioita.
Yleinen vaiva ainakin V60 ja XC90 spa-autoissa lasikatolla.

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 24.12.2024, 19:03:01 »
Totta.

Lasikaton viemäri tukkoon ja vesi pääsi takakontin verhoilun taakse paikkaan jossa alimmaisena on tuo ohjainlaite. Ei muita vaurioita.

Mulla tuli vesi V90 mallissa takakontin ns. säätökumin välistä vettä (ne pyöritettävät ja säädettävät) ja boksi hapettui sekä hajosi. Olin asennuttanut koukun reulu vuosi takaperin Bilialla. Bilia kiltisti laittoin uuden ilmaiseksi, korjasi vuotokohdan sekä laittoi uuden boksin eri kohtaan, ettei heti saisi vettä, jos jostain pääsisi kontin pohjalle sitä. No mun tuurillahan tarina ei siihen jäänyt, vaan meni 3kk ja taas mittaristossa ilmoitus, että vetokoukku vaatii huollon.... Taas Biliaan ja totesivat, että tämä heidän laittamansa boksi oli jostain viallisesta erästä ja kai urakalla näitä oli vaihdettu. Takuuseen meni sekin onneksi ja nyt on toiminut 2v hienosti.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2024, 19:07:57 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 25.12.2024, 17:19:35 »
OK, minulla koukun sähköboksi on takaosan sulaketaulun vieressä. Veden nousu tuolle korkeudelle tai edes valuma olisi sangen turmiollista!

Tämä tosin on tarvikesarja oman ohjeen mukaan asennettuna, enkä äkkiseltään muista, mitä Volvon asennusohje alkuperäisosille opastaa. Tuskin kuitenkaan pudottamaan boksia helmakotelon pohjalle ELK.

Poissa Moottoripää

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 25.12.2024, 18:36:56 »
Totta.

Pystyttekö näkemään ne viemärit ja rassaamaan varmuuden vuoksi? Itse yritin viime kesänä , mutta en löytänyt viemärin päätä. Sitten tein kokeen , että kaadoin katolle vettä letkulla ja katsoin , että vettä tulee ulos puuttuvien kuraläppien kohdalta.

Proturbo  Autodiagnoosi