Futurez  Kulkukoira

S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?

  • 10 Vastauksia
  • 6493 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« : 19.01.2012, 16:19:59 »
Kartturin puolelta kuuluu ulinaa, laakerissa ei ole klappia että niin väljä olisi. Keula kun on ilmassa ja pyörittää sitä rengasta niin sieltä kuuluu vähän laahaava tjt ääni, toiselta puolelta ei. Vetonivelen suojakumit ovat ehjät, joten nivelet ei voi tuota ääntä aiheuttaa?

Onnistuuko tuossa vaihtaa edestä pelkkä laakeri, vai meneekö vaihtoon koko napa? Mitä maksaa töineen?
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #1 : 19.01.2012, 16:42:49 »
Laakerin voi vaihtaa. Hinta vaihtelee ostopaikan/ laadun mukaan alkaen 130€-300€. Vaihto vienee tunnin verran.

Poissa vellarttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #2 : 20.01.2012, 11:28:48 »
Älä säästä laakerin ostossa.  Motonetin laakeri kesti 60th/km kun siniseltä ostetulla on ajettu 180th/km. Sökö laakeri mekkaloi jo niin paljon ettei auta kun vaihtaa. Onko kellään myönteisiä kokemuksia tarvikelaakereista?

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #3 : 20.01.2012, 12:06:04 »
Itse tilasin paikallisesta varaosaliikkeestä SKF:n laakerit, muistelen hinnaksi ~200€/ kpl. Hyvin ovat toimineet reilut 40tkm. Alkuperäiset ovat FAG:n valmistamia.
Taakse ostin motonetistä QH-paketissa olleen FAG:n laakerin, sitä ostosta kaduin jälkeenpäin. Laakerin magneettikehässä oli jotain häikkää. Tämän seurauksena vaihdettiin akku, ABS-anturi, Sercapilta ABS-boxi ja lopulta uusi SKF laakeri, jonka jälkeen auto taas toimi. Motonetistä ei tule enää mitään minun autooni, edes kuljetettavaksi.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #4 : 20.01.2012, 12:12:11 »
Siis napahan näihin aina tulee tarvikkeenakin??
Itse en ole livenä tai täällä foorumillakaan vielä tätä keskustelua ennen kertaakaan törmännyt siihen, että laakerin saisi erikseen??

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #5 : 20.01.2012, 12:53:19 »
Siis napahan näihin aina tulee tarvikkeenakin??
Itse en ole livenä tai täällä foorumillakaan vielä tätä keskustelua ennen kertaakaan törmännyt siihen, että laakerin saisi erikseen??
Tuo on muuten totta. Siis pelkkää laakeria ei saa, vaan laakeri tulee navan sisällä.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #6 : 20.01.2012, 18:55:46 »
Jaa, no sitten toi saattas olla sellainen projekti että ehkä itsekin tuon vaihtaisi? Millainen operaatio, ja millaisia tarvitseeko erikoistyökaluja?
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa venttiili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #7 : 02.05.2012, 21:36:43 »
Jaa, no sitten toi saattas olla sellainen projekti että ehkä itsekin tuon vaihtaisi? Millainen operaatio, ja millaisia tarvitseeko erikoistyökaluja?

Nostellaanpa tätä, sama operaatio on edessä sillä apukuskin puoli pitää jo melkoista mouruamista ja uusi FAG:n laakeri odottaa takakontissa. Onko järjestys tässä ja unohtuiko jotain

- Napapultin löysytys maassa
- Kulma ylös ja rengas irti
- Napapultti irti ja vetarin varovaista naputtelua sisäänpäin n. sentin verran
- Jarrusatula irti
- Jarrulevy irti
- Alapallonivelen mutteri pois ja kammetaan alatukivarsi irti
- Tässä kohtaa pitäisi päästä laakeriin käsiksi

Ja ollaan varovaisia sen vetarin kanssa jottei muljahda liikaa.

Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

s73

  • Vieras
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #8 : 02.05.2012, 21:49:43 »
korjatkoon viisaat jos menee metsään. Napapultti, ruuvilukite ja momenttiavain.

Poissa venttiili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #9 : 05.05.2012, 21:30:25 »
Otin laakerin työn alle, kaikki muu irtosi nätisti paitsi vetari...se ei todellakaan irtoa "naputtelemalla varovasti" laakerista, vaan istuu siellä todella tukevasti  :idiot2:  Parilla ulosvetäjällä olen jo koittanut sitä painaa, mutta tuntuu ettei ulosvetäjän kaliiberi nyt riitä. Sen lisäksi olen jonkin verran paukutellut sitä tuurnalla ja vasaralla, mutta ei tunnu sekään auttavan. CRC:tä ja RostFlashia on käytetty. Auto jäi nyt yöksi talliin, jospa se CRC siellä yön aikana muhisi ja vaikuttaisi paremmin. Onko tähän mitään muuta, järeämpi ulosvetäjä vai uskaltaako koittaa rohkeasti pajavasaralla tai pienellä lekalla ...  :nohnoh

Illan ratoksi kuva työmaalta


Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

Poissa venttiili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: S60 2.4T, pyöränlaakerin vaihto?
« Vastaus #10 : 16.06.2012, 08:56:02 »
Vedetäänpäs tämä omalta osalta pakettiin. Ei irronut vetari laakerista isommalla lekallakaan "naputtelemalla", vaan piti viedä pajalle jossa lopulta ottivat irti vetoakseli/laakeri/olka-akseli yhdistelmän ja prässiin ja lämpöä, niin irtosi. Oli päässyt ruostumaan kiinni (näitähän on liimailtukin joskus). Laittoivat uutta asennettaessa vaseliinia väliin, auttaa ruostumiseen ainakin joksikin aikaa.

Viallisen laakerin vaihdon myötä ikävä jurina katosi ja nyt on taas äänettämiä kilometrejä  8)
Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

 

Futurez  Kulkukoira