Proturbo  Autodiagnoosi

V70 -03: Manaaja, vai romuttamo? (ei starttaa + muuta mukavaa)

  • 3 Vastauksia
  • 504 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa slummiparoni

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Tervehdys laji(kohtalo?)toverit

Olisi 2003 v70 parinsadan kaakin koneella. Ei starttaa. Akku muutaman tunnin ikäinen, varmasti täysi. Valot jne syttyvät normaalisti, avainta kääntäessä kaikki pimenee kuten akkuvammaisessa, mutta mikään ei pyöri. Ajonesto lienee päällä.

Koslalla on viime aikoina ollut vähänpuoleisesti ajoa ja siitähän auto ei tykkää. Seisoskelua on ollut kuukausiakin. Pari päivää sitten piti mennä. Silloin patteri esitti lautauksen tarvetta. Annoin sähköä ja poikkesin liikkeellä. Huoltoaseman pihassa vähän vielä kakisteli, mutta perillä - pois lähtiessä - normaali startti. Aiemmin tänään kottero teeskentelikin sitten kuollutta, joten sen kummempia tutkimatta kipaisin emännän kauppakassilla uuden patterin.

Sepä olikin virhe. Eihän se mitään auttanut.

Se pari päivää aikaisempi kakistelu oli tuonut ilmoituksen SRS Airbagista. Että muka huoltaa pitäisi. Aiemmin auton vaivana on olut vain päälle juminut jäähdyttäjän tuuletin, jonka narut kiskoin irti ja unohdin koko härvelin. Tuskin liittyy asiaan. Bilteman vanha(hko) testeri/lukija tarjosi 11 erilaista vikaa, mutta minä olen vanha räähkä, jonka muistissa pysyy vain erilaisia kitaroihin liittyviä asioita. Nekin huonosti. Muu ei siellä pysy lainkaan, eikä muistiinpanovälineitä sattunut mukaan. Jotakin vasemmalle ja oikealle, eteen ja taakse oli seassa. Kovasti erilaisia kirjainyhdistelmiä khyl. Sitä, miltä ajalta ne olivat, en osaa sanoa. Nollasin sen minkä pystyin, mutta auto pysyi kuoliaana. Testailin myös toista avainsettiä ja hakkasin paremman tekemisen puutteessa kaikkia kuskinjakkaralta käsivarren mitan päässä olevia osia haaveillen mystisestä kontaktiviasta, joka väkivallan avulla kauhistuisi ja katoaisi.

Härveli on - ilmeisesti seisoskelun takia - poikkeuksellisen märkä. Ovet umpijäässä ja sen sellaista. Liekö kävi niin, että kun se jaksoi pari päivää sitten lyhyehkön lenkin, jää suli ja vesi luikerteli jonnekin hankalampaan paikkaan?

Tallini kattona on tähtitaivas. Sulattelu ja runsaalla toivomisella ryyditetty valohoito eivät siis ole vaihtoehtona ennen toukokuuta. Herääkin pari kysymystä.

- Liekö ajotietokone saanut vettä ja kuolias?
- Saako sen korjattua ilmaise(hko)ksi? Koslalla, niin mukavasti kuin se vielä kulkisikin, on kuitenkin arvoa n 9€ edestä, joten ei siihen nyt tonneja enää laiteta. Kilometrejähän tuon mittarissa on vasta joku 450 tuhatta, joten sillä puolellahan se on melkein uusi. Mutta ei se nykymuotinen markkinatalous oikean arvon päälle ymmärrä. Ei.

Niin että mitähän tuolle tekisi? Ideoita?

______________

Olen ollut muutenkin huonon tuurin putkessa, joten kaiken kruunaava koslavaiva v...

...

...ottaa vähän järkeen. Siksipä kysyn myös, että jos vastauksista ei löydy jotakin taikakonstia vempaimen henkiin herättämiseen, haluaako joku hakea sen pois? Uuden akun nykäisen talteen ja loppu on ilmaista. Tiellähän se tuossa keskellä pihaa on, eikä ruuti riitä sitä mihinkään tuosta työnnelläkään. Toimitus edellyttää omistuksen siirtoa paikan päällä ja toki noutajaltaan myös traileria vinsseineen. Itse en osallistu ko toimitukseen, koska suolet valahtavat pallosäkkiin jo lattialle pudonnutta tupakka-askia nostellessa.

---

Noin muuten ehdottaisin, että foorumi - niin ansiokas kuin tällainen toiminta muuten onkin - luopuisi tuosta spammineston muodosta. Ei noista harakanvarpaista saa selvää millään, eikä tuo kuuntelu ainakaan tällä Firefoxin versiolla onnistu.


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Hmmm...Oletko käynyt kaikki akku-/virta-/maadoitusjohdot/-pisteet lävitse? Se voisi olla tutkimisen arvoinen paikka. Käsittääkseni ajoneston estäessä startin, ajotietokoneen näytössä näytetään siitä selkeä viesti, joten sinun tapauksessasi ajonesto ei liene syypää.

Toki ne vikakoodit voisi kanssa katsoa vielä ajatuksen kanssa ja listata tänne, jos sieltä löytyisi jotain vinkkiä. Jos tarvitset jeesiä sinne suuntaan, niin asustelen itse tässä Riihimäellä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Tarina kuulostaa siltä että on juuri joku maadoitusvika tai sitten vedenpoistot tukossa pyyhkijän kaukalosta ja kosteutta cem yksikössä.

Näistähän yleensä tulee se rypäs näitä koodeja jotka on vain hämäystä että autoilu olis helpompaa. :idiot2:

Niinkuin sanoit niin autohan tykkää kun sillä ajetaan. Seisonnan aikainen kosteuden kertyminen on usein työläs ja kallis niitti ja saattaa heikoimmat suistaa deliriumin kaltaiseen tilaan. :crazy2:

Ps. Ei niitä harakanvarpaita tarvitse tulkita kuin muutaman kerran silloin kun aloittaa foorumin käytön.
Sitten se ominaisuus poistuu ja on ihan normaali kirjautuminen.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2025, 08:09:31 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
missäpäin suomea tämä auto sijaitsee?
toki akun kaapelit, muut maadoituspisteet, startin kaapelit, rele, solenoidi yms liittyvä tarvisi kattoa läpi, sulakkeetkin sielä takakontin vasemmassa reunassa yms. virtalukon pohjakin ehkä?
ei myöskään ole täysin tavatonta, että uusi akku suoraan kaupasta ois viallinen. voi myös vaikuttaa yleismittarilla täydeltä jännitettä mitatessa, mutta virtaa ei vaan anna ulos tarpeeksi. kokeileppa ladata vanha akku täyteen ja sillä starttaat?
jos ei silläkään lähde niin yltäisköhän kaksi hyppykäynnistyskaapelia yhdistettynä suoraan akun miinusnavasta moottorin/vaihteiston runkoon? saisi ainakin tota maadotuspuolta kokeiltua. periaatteessa voi olla myös vaikka ruostetta/hapettumaa startin ja vaihteiston rungon välissä, jolloin tuokaan ei auta. starttikin voi olla vettynyt ja jäässä tai muuten vaan rikki. sitä voi myös koittaa naputella jollain jos lähtisi pyörittämään viimeisillä voimillaan.

 

Autoracing  KL-varaosat