Carcom Oy  Elekma

d24tic syötöt?

  • 30 Vastauksia
  • 14509 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #15 : 20.01.2012, 15:26:56 »
Toinen mötikkä, se mikä kuskin iskaritolpan takana, on mittaristoon turbon ylipaine kytkin.

Valo syttyy kun liikaa painetta.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #16 : 20.01.2012, 16:02:55 »
Sopan puutteelta tuo vaikuttaa. Ettei ole kalvo siitä ahdonalasen säätimestä rikki? Sitten omalla vastuulla seuraava kokeilu: ahdonalaisen letku irti imusarjasta, imusarjan lähtö tukkoon, kone käyntiin ja kompuralla varovasti painetta ahdonalasen säätimelle, pitäisi savun ruveta jossakin vaiheessa sakenemaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #17 : 20.01.2012, 16:22:10 »
Kyllä se kara liikkuu ahtojen mukana. Nyt kokeiltu myös tuo paineilmalla=ei vaikutusta savutukseen. Tämän jälkeen koe ajolle letku irti pumpusta, kulkee samanlailla kuin ennen ja savuaa alhaalla eli tuo ahdonalainen ei toimi ???. Karasta kyllä näkee selvästi millä aluella se liikkuu. Eli onko tuo vika sitten pumpun sisällä vai eikö ainetta tule pumpulle tarpeeksi?.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2012, 17:08:47 kirjoittanut Pate »
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa J-P Heimonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #18 : 21.01.2012, 14:20:36 »
Vaihappa polttoainesuodatin. Omaan 760 td volvoon vaihoin just viimeviikolla suodattimen ku veto katkes kokonaan kun ahdonalainen syöttö tuli mukaan, normiajossa en huomannu mitään mut vähän ku poletti ni veto loppu kuin seinään.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #19 : 21.01.2012, 14:33:46 »
Se toinen sähkömötikkä on tosiaan ahtopaineen varotusvalolle, kuten jo mainittiinkin ja toinen on muistaakseni egr:lle.

Yksi asia mikä tuli mieleen on että missä kohtaa sulla on se tangon kiinnitys kaasuvipuun? Siinähän on se pitkä reikä, johon sen saa eri kohtiin laitettua ja se vaikuttaa vipusuhteeseen. Itse porasin joskus kokonaan uuden reiän lähemmäs akselia että varmasti riittää liikevara.

Mutta tosiaan suodatinhan kannattaa ainakin ekana vaihtaa, sehän kuuluu jo perushuoltoonkin näin talvella :)

Ahdonalainen säätö ei juurikaan vaikuta tyhjäkäynnillä, eli tuo paineilmalla testailu ei välttämättä kaikkea kerro. Sen karan voi kyllä nypätä vaikka poiskin kokonaan ja kokeilla kiihdyttää ilman karaa ja karan kanssa, että onko eroa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #20 : 21.01.2012, 14:36:07 »
Kyllä se kara liikkuu ahtojen mukana. Nyt kokeiltu myös tuo paineilmalla=ei vaikutusta savutukseen. Tämän jälkeen koe ajolle letku irti pumpusta, kulkee samanlailla kuin ennen ja savuaa alhaalla eli tuo ahdonalainen ei toimi ???. Karasta kyllä näkee selvästi millä aluella se liikkuu. Eli onko tuo vika sitten pumpun sisällä vai eikö ainetta tule pumpulle tarpeeksi?.

Ai niin, olitkin jo kokeillut letku irti. Sitten tuntuu että joko ahdonalainen säätö ei toimi jostain syystä, tai sitten ainetta vaan ei riitä määräänsä enempää, vaikka miten ruuvaa. Onko sulla ahtopaine siis ihan vakio?

Oletko katsonut että se tappi tulee pihalle sieltä kolostaan kun karan nostaa pois moottorin käydessä?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #21 : 21.01.2012, 19:03:50 »
Se tanko on ihan siellä kaasuvivun juuressa. Ahdot on vakiot. Tuota karan tappia en ole tutkinut. Täytyy kokeilla vielä kokonaan ilman karaa ja vaihtaa pa-suodatin. Tuntuu vaan oudolta että suodatin olisi niin vähän tukossa, että vetää normaalisti, mutta ahdoilla ei tule savua  ???.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #22 : 21.01.2012, 19:18:15 »
Se tanko on ihan siellä kaasuvivun juuressa. Ahdot on vakiot. Tuota karan tappia en ole tutkinut. Täytyy kokeilla vielä kokonaan ilman karaa ja vaihtaa pa-suodatin. Tuntuu vaan oudolta että suodatin olisi niin vähän tukossa, että vetää normaalisti, mutta ahdoilla ei tule savua  ???.

Joo, se tappihan tosiaan tulee sieltä ulos kun auto on käynnissä. Sammuksissa muistaakseni pysyy pohjassa kun sen sinne painaa. Kannattaa vaan olla joku pieni ruuvari tms tikku jolla sen tapin saa takaisin kun se tulee ns "tappiin asti" ulos.

Melko epätodennäköistä kyllä tosiaan että ihan normaalisti pelaisi muuten vaikka suodatin on tukossa, mutta kai sekin ainakin teoriassa on mahdollista, ehkä. Helpoin kuitenkin tarkistaa näin alkuun.
Katsoitko sitä rajoitinruuvia jo että onko miten säädetty? Itse heivasin senkin pois koko ruuvin. Ja tosiaan jos se koko kaasuvipu on "väärällä" boorilla niin se selittäisi sen että tyhjäkäyntiä ei saa tarpeeksi pieneksi ilman tyhjäkäynnin nousemista.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa volovonimun

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #23 : 21.01.2012, 20:02:40 »
jos kara on liian ylhäällä niin ei kierrokset nouse vaikka kuinka polkee..oletko ottanut karan pois ja katsonut reikään näkyykö tappia?? pitäis työntyä esille kun painaa tai vääntää kaasuvipua.
jos tappi ei liiku ---> ahdonalainen syöttö ei pelaa

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #24 : 21.01.2012, 21:07:55 »
Joo eli kaasuvipu ei vastaa rajoitinruuviin. Akselia on kokeiltu siirtää boorilla( niin että tyhjäkäynti menee pienemmälle) mutta ei pelannut yhtään. Tuo ahtokaran ja tapin toiminta täytyy kokeila huomenna.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #25 : 26.01.2012, 19:18:28 »
Veikkaisin että saa liikaa ilimaa tai huonosti polttoainetta tukkeutuneen suodattimen takia.

Sitten tuli vielä tälläinen mieleen: onko maksimikierrosruuvi kuinka pitkällä?

Se täytyy mieluummin olla niin että teoreettinen maksimikierrokset on jotain 6000, eli jos kaasuvipu ei käänny riittävän "antavaan" asentoon niin ruokinta saattaa olla vajaata.

Mutta älä kierrättele kuitenkaan ainakaan yli 5000 kierrosta!

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #26 : 26.01.2012, 23:15:53 »
Joo eli päivitetään taas. Nyt vaihdettu polttoainesuodatin=ei vaikutusta, Ilmansuodatin on vaihdettu hiljattain. Maksimikierrosruuvi on ns. pois käytöstä, eli kaasuvivuston liikettä rajoittaa vain kaasuvaijerin rullassa olevat väkäset. Ahdonalaisen syötön tappi tulee ulos, noin puoleenväliin sylinteriä, kun kara on pois ja kaasuvipua kääntää.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa volovonimun

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #27 : 27.01.2012, 20:45:57 »
ööö siis....
mä sain omani joskus sauhuamaan kun otin vakiokaran veke ja tein oman.
en saanut vakiokaralla sauhua 1.2 ahdoilla.
..ja voihan sitä kokeilla mitä tekee kun ottaa karan pois välistä mitä tekee :)
ainoa ongelma silloin on että ennen ahtoja sauhuu tulee aivan saatanasti  :2funny:

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #28 : 03.09.2013, 00:20:00 »
Pakko täälläki hiukan kysästä hyvinkin aiheeseen liittyvää asiaa:) itellä tds bemarissa tuommonen mekaaninen ve pumppu ja Semmonen ongelma sen kanssa että käy tyhjäkäyntiä mutta kaasusta ei tapahdu mitään... Syöttöruuvi pohjassa ja viimesin kokeilu Semmonen että otin ahonalasen syötönsäätimen kellon päältä pultin pois ja painoin tapin pohjaan ruuvimeisselillä ja kas kummaa Sitte alko kaasuvivustaki tapahtumaan mutta kara yläällä ei mitään.. Mikähän tuon moisen ongelman vois aiheuttaa:/
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #29 : 03.09.2013, 00:40:33 »
Oletko kokeillut kääntää sitä karaa eri asentoihin ?...joskus tein jotakin säätöjä omaan 940 dieseliin tuolle ahtokaralle ja sekin teki tuollaisen tempun, että herkesi ottamasta kierroksia. Käänsin karaa vähän eri asentoon niin alkoi taas toimimaan ???

 

Autoracing  KL-varaosat