KL-varaosat  Race.fi

S80 CEM vai jotain muuta ?

  • 2 Vastauksia
  • 410 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
S80 CEM vai jotain muuta ?
« : 13.01.2025, 18:27:26 »
En löytänyt haulla oikein mitään vastaavaa niin kokeillaa omalla aiheella.

2.4 bensa tomaatti S80 kyseessä. Kesällä ensinmäisiä oireita alkoi ilmenemään kun laatikosta vähän väliä alkoi jäämään veto päälle. Kunnon humputusta tyhjäkäynnillä mutta muuten kaikki toimii niinkuin pitää. Tätä jatku vähä väliä ja loppuikin ilmaantumasta joksikin aikaa. Noin kuukausi sitten ekan kerran löi sitten kaikki maholliset viat päälle. Auton käynnistäessä menee vikatilaa max nopeus 60km/h ja ei vastaa kaasuu yms. Vikakoodeina puuttuvat signaalit kaasuläpälle TCM, ECU, Nokka-akselin anturille. Pientä vian hakua ja kävi ilmi että laturi ei ladannut tarpeeksi, laturi sekä akku menivät vaihtoon. Vika korjaantui muutaman käynnistyksen ajaksi. Jos akkulaturilla lataa akun täytee kaikki viat häviää muutaman käynnistyksen verran. Testerillä kun katsoo akun jännitettä niin näkee kuinka jännite on piikkinä tippunut n. 6volttiin ja sieltä kipuaa pikku hiljaa ylös itsekseen. Tämä näkyy aina kuin auto menee vikatilaa.

Joulun aikana annoin auton seistä pihalla 2 viikkoa hangessa ja auto toimikin sitten viikon verran putkeen ilman ongelmia. Kunnes perjantaina töistä lähtiessä taas vikatilaa. Syyksi epäilen lyhyttä työmatkaa että akku ei vaan kerennyt latautua tarpeeksi. Akku näytti 12.6-12.9 suoraa mitattuna. Auto sammutettuna ei näytä vievän virtaa ollenkaa. Joten voisiko olla maadoitus vika vai voiko olla CEM ?
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: S80 CEM vai jotain muuta ?
« Vastaus #1 : 13.01.2025, 18:36:28 »
Maadoitukset kannattaa jokatap katsoa, putsata tai lisätä, sulla voi olla myös monta vikaa autossa mutta huono akku taatusti tekee vaikka mitä ja kylmässä varsinkin virta ei kontista asti oikein siirry.

En oikein saanut selvää mitä tapahtui kohdassa " laatikosta vähän väliä alkoi jäämään veto päälle. Kunnon humputusta tyhjäkäynnillä mutta muuten kaikki toimii niinkuin pitää" -voitko selventää?

Sanoisin että akun jännitteen ei pitäisi laskea alle 10 koskaan mittauskohdassa.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2025, 18:38:21 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 CEM vai jotain muuta ?
« Vastaus #2 : 13.01.2025, 18:56:14 »
Maadoitukset kannattaa jokatap katsoa, putsata tai lisätä, sulla voi olla myös monta vikaa autossa mutta huono akku taatusti tekee vaikka mitä ja kylmässä varsinkin virta ei kontista asti oikein siirry.

En oikein saanut selvää mitä tapahtui kohdassa " laatikosta vähän väliä alkoi jäämään veto päälle. Kunnon humputusta tyhjäkäynnillä mutta muuten kaikki toimii niinkuin pitää" -voitko selventää?

Sanoisin että akun jännitteen ei pitäisi laskea alle 10 koskaan mittauskohdassa.

Tosiaan vähä heikosti selitetty. :D Hiljentäessä risteyksiin tms. niin laatikko ei vaihda pienemmälle. Pari kertaa ku näin tapahtuu niin alkaa tyhjäkäynti olemaan kuin jyrkkä nokkaisessa v8. Jarrua vasten ku pitää niin auto haluaa nykiä eteenpäi ja voi sammuakkin välistä. Mutta muuten ajossa toimii normisti, eikä tule vikakoodeja. Olen huomannut että näpäyttämällä kaasua jarruttaessa suostuu vaihtaa vaihdetta. Tämä voi olla ihan erikseen oma mekaaninen vika mutta kulkenut tässä käsi kädessä muitten vikojen kanssa.
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

 

Carcom Oy  Elekma