Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 mk2 2.5T -04 pitkä startti

• 12 Vastauksia
  • 711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MJP3

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V70 mk2 2.5T -04 pitkä startti
« : 29.01.2025, 10:32:38 »
Otsikon autoa joutui alkamaan startata muutaman sekunnin ennenkuin käynnistyy, käy sen jälkeen hetken vähän huonosti mutta sitten toimii ok. Kulutuskin näyttää nousseen ajotietokoneen mukaan aika reippaasti. Vida antoi vikakoodin ECM-261A long term fuel trim, upper limit. Kun auto on lämmin käynnistyy normaalisti, pitkä startti tulee aamulla tai työpäivän jälkeen. Autossa on myös eflexfuel etanoli sarja, tankkasin muutama päivä sitten pelkkää bensaa n. 20l, ja ongelma alkoi heti seuraavana aamuna, liekö vain sattumaa? Eflexfuel näyttää etanolipitoisuudeksi 14% tällä hetkellä. Mistähän vikaa lähtisi etsimään?

Poissa Toby

• De Luxe
  • *
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
Vs: V70 mk2 2.5T -04 pitkä startti
« Vastaus #1 : 29.01.2025, 12:40:23 »
Se taitaa olla se alkoholimuunnossarja… mulla 2.4 vapari alkoi tehdä saman sorttista, tosin auto kyllä hörähtää heti käyntiin, mutta käy ekat tahdit nuhaisesti. Ei ole auttanut eri tulpat, bensasuuttimet, bensafiltteri ja mikähän vielä… uusi ”laadukas” bensapumppu auttoi vähän ja akun täyteen lataus jostain syystä. Vanhat puolat? En ole kokeillut vaihtaa (jatkuva henkilökohtainen talouslama). Se muunnoshan säätää sinne lisää polttoainetta pitoisuuden mukaan, ilmeisesti. Puhtaalla bensalla starttaa ja käy paremmin, mutta ei poistu. Jotenkin tuntuis, ettei sen alkoholin määrällä ole vaikutusta nuhastartin ilmenemiseen juurikaan. Lähinnä ehkä sen laatuun. Ja tosin se on ollut se päivän ensimmäinen startti tai kun kone on päässyt jäähtymään kylmäksi. Muuten käynnistyy normaalisti ja kukkuu hyvin. Nyt kun on tankannut puolisen vuotta 95:sta, niin ongelma on minimaalinen. Kyselin valmistajalta aiheesta, mutta ei se siitä selvinnyt. Siellä puhelin apissahan on niitä joitain säätömahdollisuuksia, mutta kylmäkäynnistyssäätö tai ajotilasäätö (eco, mikälie, sport tilat) ei muuta mitään näin mututuntumalta ja ne ”kehittyneemmät” aseukset on hepreaa, näemmä myös asiakaspalvelulle. Tuolla on menty nyt jo joitakin vuosia ja ei se siitä mitään ole muuttunut tai muuten ongelmia aiheuttanut ja sitä pitää lähinnä ominaisuutena. Mutta myös olisin kiinnostunut kuulemaan, jos tuon nuhastartin sais pois…

Lisätään nyt vielä, ettei mulla ole kulutus lisääntynyt muuten kuin sen odotetun, mikä alkoholista johtunee, sekin mielestäni vähemmän, kuin olisi pitänyt (ennusttettu 30%?). Ei myöskään ole vikakoodeja autossa ollut viimeaikoina.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2025, 12:44:31 kirjoittanut Toby »
Kunnes ruoste meidät erottaa…

Poissa Toby

• De Luxe
  • *
« Vastaus #2 : 29.01.2025, 13:27:03 »
Tässä soffalla maaten asiaa fundeerasin tovin ja pullahteli ajatuksia mieleen ihan itsestään…  :))

Lataa akku yön yli ja aamulla asenna ja kokeilla startata, starttaako paremmin?
Mulla näin on käynyt, kun on muista syistä tarvinnut tehdä näin. Täysi akku näyttäis jopa jonkin aikaa lieventävän tätä oiretta.

Pidä ennen ensistarttia virrat päällä hetken, vaikka viistoista sekkaa tai jotain,starttaako paremmin?
Mulla tuntuu vaikuttavan jonkinverran parantavasti. Epäillyt olen bensanpaineita, jotka on edelleen tarkistamatta… tai nyt just pohdin, että se boksihan on jonkunsortin ”älylaite”, joten kestääkö sillä buutata itsensä toimintakuntoon kuinka paljon aikaa?

Tais mulla olla mielessä jotain muutakin, mutta unohtu… varhaisdementiako se lie tulossa?

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #3 : 29.01.2025, 16:10:55 »
Itse olen huonolla akulla bensavolvosta oppinut että koneen pitää pyöriä kylmänä aika kovaa startissa että se lähtee, muuten vaan tulpat kastuu. Kannattaa tosiaan kokeilla että auttaako lataus/apuvirta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Toby

• De Luxe
  • *
« Vastaus #4 : 29.01.2025, 18:18:09 »
Tää on muuten jännä, kun se ”kylmäkäynnistys” ongelma on myös kuumimpana kesäaikana… ja mulla autotallissa ei kesän ja talven lämpötilaero ole, kuin sen noin kymmenen astetta ja aina noin kymmenen astetta plussalla. Ja akku on suht uusi ja muuten pitää sähkönsä, mutta kun tuolla ajaa vähän ja lyhyitä matkoja yleensä, niin ei se kai ehi lataamaan. Ja olen aika varma, että auto syö patteria ihan parkissakin jonkin verran (siinä on yksi keskeneräinen projekti). Sen olen tiohon käynnistykseen liittyen huomannut, että vaikka akku ei ole lähellekään tyhjä, niin se täyteen ladattu starttaa paremmin, jonkin aikaa. Jotain bensansaanti ongelmaa, liikaa/liian vähän, olen myös epäillyt, kun se siinä alussa kuulostaa pahimmillaan vanhalta diisseliraktorilta ja parhaimmillaan lähinnä pieneltä epätasaiselta käynniltä (kierroslukuviisaristakin näkee).

Niijuuja vedenpoistoainetta syksyllä pullo säännöllisesti tankkiin on tehnyt hyvää käynnille… vaik onki alkoholia tankissa ja sit viel putsausaineet.  ;D
« Viimeksi muokattu: 29.01.2025, 18:29:29 kirjoittanut Toby »

Poissa MJP3

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 30.01.2025, 08:37:16 »
Aamustartti täydellä akulla, ei juurikaan vaikutusta. Pidin virtaa päällä n. 10 sekuntia ennen starttia niin moottorin vikavalo alkoi vilkkua. Sen jälkeen starttaus, ehkä vähän paremmin lähti käyntiin mutta liikkeelle lähtiessä bensan haju kabiiniin jota ei aiemmin ole tullut. Eli onkohan jossain joku vuoto että bensan paine laskee putkistossa? Ainakaan ulos ei ole bensa haissut ulkona. Onko bensapumpun yhteydessä joku venttiili joka pitää paineen putkistossa?

Poissa hespa

• Grand Luxe
  • **
  • O.V.L.O.V.
« Vastaus #6 : 30.01.2025, 08:45:46 »
Olekkos kokkeillu että laita virrat päälle, normaali noin 3-sek. Virrat pois, päälle, pois, päälle muutaman kerran ennekö starttaat?

Sitten toinen juttu mikä on joskus tehny tollasta oiretta, on moottorilta tankille lähtevä ylimääräisten bensahöyryjen putki.

Se kun tuppaa katkeen siitä tavallaan repsikan jalkatilan ja rintapellin paikkeilta missä kohtaa se lähtee kohti tankkia.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #7 : 30.01.2025, 09:02:22 »
Pitäishän siellä painetta olla ja virrat päälle laittaessa se viimeistään nousee haluttuun.

Tässähän on jo se systeemi jossa on paineanturi bensakiskossa ja PEM eli pumpun ohjain moduuli käyttää pumppua anturilta saamansa tiedon perusteella. Vaikuttaa kait siihen moottorin kuormitusastekin.
Yleisin vikakohde on se paineanturi.
Lukijalla näkis pumpun käyttöasteen prosenteissa ja paineen.

Jos bensa alkaa haisemaan sisällä niin veikkaan että suuttimien o-renkaat valskaa. Tää siis yks mahdollisuus.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #8 : 30.01.2025, 09:13:53 »
Vai onko vaan että palamaton bensa pytyissä haisee pitkässä startissa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Toby

• De Luxe
  • *
« Vastaus #9 : 30.01.2025, 09:17:52 »
No jos noissa turpoissa on sama bensapumppu, kuin vapareissa, niin se pumppu pitäis pitää se jotain 3bar ja siellä pumpussa on se paineentasausventtiili. Kyllähän se järjellä ajateltuna kertois, että jostain falskaa bensat, jos haju tulee. Pumppuhan pumppaa siitä, kun laittaa virrat päälle. Tolla virrat pois päälle toistolla tota pumppua saa kiusattua ja pitäs saada tyhjät putkista pois. Näinhän tehdään pumpun vaihdon jälkeen. Toi moottorivalohan ei pitäs tehdä kai tuota. Eikös se pitäs kai virrat päälle laiton jälkeen hetken palaa ja sammua, niinkuin niitten muittenkin valojen… kyllä siellä jotain on. Toi moottorivalohan on kai virallisesti joku päästöjärjestelmänvikavalo. Olisivat laittaneet vaikka jotain rehun kuvia vihreellä valolla sellaiselle tjn. :-D sitku päästöt ei ole kohdillaan, niin vihree rehu voi muuttua keltaiseksi!

Jaa, olikin viisaat ehtinyt kommentoimaan jo. Take it anyway.

Poissa MJP3

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 08.02.2025, 11:26:09 »
Muutama päivä sitten tankkasin lähes tyhjään tankkiin etanolia ja oireet ovat olleet poissa sen jälkeen. Eli starttaa ja toimii normaalisti. Tuo bensan haju alussa taisi olla vain pitkän startin palamatonta bensaa kun vuotokohtaa ei löytynyt. Ilmeisesti tuo boxi ei tajua bensan ja etanolin suhdetta vaikka pitäisi eli syötti alussa liikaa polttoainetta. Etanolimuunnos ollut käytössä muutaman vuoden ja nyt taisin eka kertaa tankata pelkkää bensaa kun ei viitsinyt ajaa etanolimittarille kun hintaero on jo niin pieni bensan kanssa ettei säästöä enää juurikaan synny. Tekisi mieli kohta heittää roskiin koko muunnossarja >:(

Poissa kupari s40

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • Hi Tech, Low Life
« Vastaus #11 : 08.02.2025, 19:07:19 »
Itselle toisemerkkinen biopoweroitu niin sekatankkauksen jälkeen pitää joku 1-2 km ajaa ennenkuin laskee bensa/etanolisuhteen oikein. Suoraan tankilta kahville ja siitä sitten lähtö näyttää sen verran seoksen väärin että saa joko starttailla tai resetoida.

Noista muunnos irtoboxeista ei kuvaa miten seoksen laskee.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #12 : 11.02.2025, 15:28:37 »
Pitäishän siellä painetta olla ja virrat päälle laittaessa se viimeistään nousee haluttuun.

Tässähän on jo se systeemi jossa on paineanturi bensakiskossa ja PEM eli pumpun ohjain moduuli käyttää pumppua anturilta saamansa tiedon perusteella. Vaikuttaa kait siihen moottorin kuormitusastekin.
Yleisin vikakohde on se paineanturi.
Lukijalla näkis pumpun käyttöasteen prosenteissa ja paineen.

Jos bensa alkaa haisemaan sisällä niin veikkaan että suuttimien o-renkaat valskaa. Tää siis yks mahdollisuus.

Omassa ex -05 2.5T V70:ssa ei ollut paineanturia bensakiskossa.

Muutama päivä sitten tankkasin lähes tyhjään tankkiin etanolia ja oireet ovat olleet poissa sen jälkeen. Eli starttaa ja toimii normaalisti. Tuo bensan haju alussa taisi olla vain pitkän startin palamatonta bensaa kun vuotokohtaa ei löytynyt. Ilmeisesti tuo boxi ei tajua bensan ja etanolin suhdetta vaikka pitäisi eli syötti alussa liikaa polttoainetta. Etanolimuunnos ollut käytössä muutaman vuoden ja nyt taisin eka kertaa tankata pelkkää bensaa kun ei viitsinyt ajaa etanolimittarille kun hintaero on jo niin pieni bensan kanssa ettei säästöä enää juurikaan synny. Tekisi mieli kohta heittää roskiin koko muunnossarja >:(

Bensalinjassa on etanolianturi?

Mulla oli -05 2.5T V70 eFlexfuelin muutossarja ja se toimi kyllä erittäin hyvin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Carcom Oy  Elekma