Autoracing  KL-varaosat

S40 2005 kuskinoven sähkövika?

  • 13 Vastauksia
  • 900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« : 30.01.2025, 19:17:27 »
Ongelma: Kaukosäädin ei avaa kuskin oven ja vasemman takaoven lukkoja, oikealta puolelta ja takaluukun lukot aukeavat ja sulkeutuvat kuten kuuluukin.
Lisätietoja: kuskin puolen peili ei lämpeä, peilien säädöt ei toimi, ikkunoiden nosto ja lasku ei toimi. Ovessa oleva lukkojen avaus/sulkunappi toimii oviin oikealla puolella. Lukitusnuppi ei nouse käsin ylös.
Avaimella kuskin oven lukko aukeaa ja sulkeutuu.

Kerran systeemi toimi normaalisti hetken ajan, mutta vika on taas päällä.

Vaikuttaisi oven sähköjen maadoitusvialta, mutta tuo oven avaus/sulkunapin toimivuus vian päällä ollen ihmetyttää.
Saranoiden välissä on liitin, kaksikin. Toinen on kierretylle parikaapelille, toinen on moninapaliitin. Moninapaliitin ei tunnu olevan missään kiinni, eli jos sen saisikin auki niin takaisin kiinni ei varmasti saa, kun vastakappale painuu jonnekin korin uumeniin. Pitääkö vain purkaa verhoilua sisältäpäin, jotta saa liittimen käsille.

Onko paha rasti purkaa oven sisäpahvi irti, jos tulee tarve tutkia DDM:n (DriversDoorModulen) toimintaa?

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 635
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #1 : 30.01.2025, 20:23:23 »
Ovipahvi on helppo irroittaa. Muutama ruuvi ja sitten muoviniitit.
Mitä näiden pikku volvojen kanssa puuhastellu, niin tähän saakka joko oven/korin välisestä haitarin sisältä johtoja hankautunut poikki tai sitten korissa oleva liitin hapettunut. Noista lähtisin ensiksi tutkimaan vikaa.

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #2 : 03.02.2025, 13:36:36 »
Viikonloppuna piti vikaa tutkia, mutta ei ollut tutkittavaa, kun vika pysytteli poissa. Lieneekö kosteuden aiheuttama vika.

Poissa Pekka H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • Auton korjausta ja ajoa 55 vuotta
    • sivustot.net
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #3 : 04.02.2025, 01:25:22 »
Lieneekö kosteuden aiheuttama vika.
Ehkäpä vain kosteutta. Samanlaisia oireita ollut ovissa ja ikkunoissa.
Tämmöseen vaivaan ehkäisynä näin talvella: lämpöpuhallin hetken puhaltamassa ennen vulva kiesiin astumista.

Se apukuskin jalkatilassa oleva CEM eli keskus-elektroniikka-moduli ja sen liittimet sekä maadoituskohdat apukuskin puolen oven muovisen alapanelin sekä apparin etu sivuverhoilun alla ovat yliherkkiä kosteudelle.

Vikapaikkoja on toki monia muitakin. Liikaakin. Usein johtoja poikki oven haitarikumin sisältä.

CEM min piirilevy on äärimmäisen alttiina ja herkkä kosteudelle.
CEM + liittimien pinnit eivät tykkää kosteudesta kuten eivät mitkään elektroniikan piirilevyt tai liittimien kosketuspisteet.
CEM ei ole millään lailla vesieristetty tai kosteudenkestävässä kotelossa.

Joten outojen sähköhäiriöiden ennaltaehkäisynä jos mahdollista on käyttää sisätilan lämmitintä.

Alla kuva Vulva S40 -2005 CEM yksikön piirilevyn alapuolesta.

« Viimeksi muokattu: 07.02.2025, 17:25:24 kirjoittanut Pekka H »
Volvo S40 -2005 1.8      Entiset n. 15kpl ja 10 eri merkkistä.
https://www.sivustot.net/phweb/Auto/volvo/  |  Autodata -> https://tinyurl.com/y5nmq37q

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #4 : 04.02.2025, 09:35:18 »
Meillä kun pojalla oli vielä S40 T5 2005 niin kyllä voin allekirjoittaa sen sähköjen surkeuden.
Kaikki viat oikeastaan juonsivat CEM yksiköstä.

Aina oli uusia yllätyksiä kun kosteilla, kylmillä keleillä lähti liikenteeseen. Aika noloa ajella kirkkaalla kelillä pyyhkijät päällä, viuhtoivat nekin miten sattuu.
Toimi paremmin kun pudotettiin CEM kiinnikkeistään alemmas, tuli kai ilmatilaa sinne ja kiertävä ilma piti sen kuivempana. ???

Onhan se pikkuvolvo muutenkin... Ite ajelen muutaman vuoden vanhemmalla S60:llä ja on kyllä auto verrattuna tuohon fordin rinnakkaismalliin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #5 : 04.02.2025, 12:31:01 »
Kiitokset tästä CEM-johtolangasta. Pitääpä siirtyä toiselle puolelle autoa.
Tuohon jäljempään kommenttiin voin yhtyä. Ei uskoisi että ovat saman tehtaan autoja, kun normaalisti ajan V70 2012:lla.
Tuo S40 ei ole paljon parempi ajoltaan kuin 1987 kaksnelikymppinen aikoinaan.

Poissa Pekka H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • Auton korjausta ja ajoa 55 vuotta
    • sivustot.net
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #6 : 05.02.2025, 01:15:26 »
Ei uskoisi että ovat saman tehtaan autoja, kun normaalisti ajan V70 2012:lla.
Tuo S40 ei ole paljon parempi ajoltaan kuin 1987 kaksnelikymppinen aikoinaan.
S40 -2005 on valmistettu Belgiassa Ghentin tehtaalla ja Volvo V70 II vuoteen 2007 myös siellä.
Vuosimallin 2012 Volvo V70 III on valmistettu Ruotsissa, olisikohan 2013 suljetussa Uddevallan tehtaassa vai Torslandassa lähellä Göteboria joten eri tehtaassa tehtyjä.


Sivuhuomautuksena noista kabiineissa sijaitsevista elektroniikka moduleista semmosta että kaikissa automerkeissä ovat samantyyppisiä eli alttiina kosteudelle.
Eivät siis kosteuden kestäviä, puhumattakaan vesitiiviitä toisin kuin moottoritilassa sijaitsevat moottorinohjaus yksiköt.
Ne kestävät: painevettä, kuumuutta, kylmyyttä ja tärinää. Ovat lisäksi valettuna liimageelin sisälle joten vaikka moottorinohjausboxiin tulisi ilmireikä, sinne ei kosteus tai vesi pääse.
Olen noita moottorinohjausyksiköitä muutaman avannut . . . Työläitä ovat.
Volvo S40 -2005 1.8      Entiset n. 15kpl ja 10 eri merkkistä.
https://www.sivustot.net/phweb/Auto/volvo/  |  Autodata -> https://tinyurl.com/y5nmq37q

Poissa jani75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #7 : 05.02.2025, 15:34:03 »
ja käytä irti kaikki maadoitus kaapelit konepellin alta kummastakin joustintuen päässä ja putsaa niin saa maata ja rasvaa kans

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #8 : 07.02.2025, 15:02:31 »
Sähkökuvan mukaan ovimodulin maadoituspiste on ohjaamon puolella alemman saranan paikkeilla verhoilun alla. Tuntui olevan ruuvi tiukasti kiinni eikä silminnähden merkkejä korroosiosta.

Poissa Pekka H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • Auton korjausta ja ajoa 55 vuotta
    • sivustot.net
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #9 : 07.02.2025, 18:37:27 »
Ongelma: Kaukosäädin ei avaa kuskin oven ja vasemman takaoven lukkoja, oikealta puolelta ja takaluukun lukot aukeavat ja sulkeutuvat kuten kuuluukin.
Lisätietoja: kuskin puolen peili ei lämpeä, peilien säädöt ei toimi, ikkunoiden nosto ja lasku ei toimi. Ovessa oleva lukkojen avaus/sulkunappi toimii oviin oikealla puolella. Lukitusnuppi ei nouse käsin ylös.
Avaimella kuskin oven lukko aukeaa ja sulkeutuu.
Vika voi olla haitarikumien sisällä. Mutta jos duunaat CEM yksikköä niin alempana pikku vinkkejäkin:

Harvoin muttei mahdotonta on vika vulvan CEM min tai moottoritilan maadoituksissa.

Useimmiten kuitenkin syynä olematon, säälittävän ohut korin ja moottorin välinen cu-maadoitus nauhakaapeli.

Sen olen aivan ensimmäiseksi vaihtanut jokaiseen käytettyyn edelliseen about 15 ajopirssiini eikä isompia brobleemia mm. latauksen, ajovalojen, sytyksen säädön, muiden sekalaisten tai yleisten vaivojen kanssa. Se kypsyy itsekseen.

Usein muihin vielä epämääräisempiin vaivoihin syynä ihan normi ilmankosteudesta kypsyneet CEM yksikön uros ja johtojen naarasliittimet ja niiden kontaktien korroosio/sulfidoituminen/hapettuminen, joskus ja aika harvoin piirilevyjen tinauksetkin irronneet. Harvemmin itse komponentit tuhoutuneet mutta silloin tällöin.

Joko olet CEM liittimien kunnon tarkistanut sieltä raskasjalkasen apukuskin potkittavana olevasta jalkatilasta?

Se on kurja ja epämukavissa asennoissa tehtävä työmaa, ja eipä näy vielä mitään erikoista silloin kun olet liittimet avannut alapuolelta.

Emännän tai omalla pikku peililläsikään et näe puoliakaan mitä pitäisi.

Netissä kymmenkunta yhden minuutin videota kun vulvan CEM yksikkö nykästään tuosta vaan pöydälle tutkittavaksi mutta vasta-alkajalta CEM min irrottaminen vie aina ½h - 2h.

Kun CEM on kädessäsi ja näin pimeänä vuodenaikana hyvin yleisvalaistun työpöytäsi ääreen, otsalampun ja luupin/suurennuslasin kanssa pystyisit löytämään mm. urosliittimien vihertävät sinkinkadon ja korroosion sähköeristämät piikit ja puhdistamaan ne hammasharjalla/vanupuikolla ihan mekaanisesti.

Älä käytä happopohjaisia (CRC ym) aineita apuna koska korjaustulos on mitätöity alle vuoden.
Käytä mieluummin elektroniikan puhdistusaineita ja ainoastaan hapottomia sellaisia.

Anna rekkuleen kuivaa edes yhden yön vaikka lämpöpatterin lähellä ennen takaisin kiinnitystä.

Jos tuli kuntoon: taputa karvaisia kämmeniäsi  ;) ja kerro meillekkin.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2025, 19:20:29 kirjoittanut Pekka H »
Volvo S40 -2005 1.8      Entiset n. 15kpl ja 10 eri merkkistä.
https://www.sivustot.net/phweb/Auto/volvo/  |  Autodata -> https://tinyurl.com/y5nmq37q

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #10 : 10.02.2025, 09:21:33 »
Kiitos, nyt tuli perinpohjaiset ohjeet. Ehkäpä vanhakin nuortuu kun taivuttelee itsensä tuonne apparin jalkatilaan.
Toistaiseksi toimivat lukot saavat pidättäytymään toimenpiteisiin ryhtymiseen.

Poissa Zuunah

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #11 : 24.03.2025, 20:04:02 »
Onko tästä muuten selvinnyt mitään? Mulla meinaan tekee V50 lähes samaa. Aina satunnaisesti, ehkä kuukauden välein ei aukea vasemmat ovet kaukosäätimestä. Eikä muutenkaan tule virtaa koko kuskin etuovelle mihinkään toimintoon, edes lukitusnappeihin. Kun autolla ajelee hetken, niin pelaa taas. Kesällä luulin jo, että kosteudesta kysymys, kun sateella kiusasi. Mutta tänä talvena tehnyt tuota oikestaan vain -10 .. -20 asteen kelissä aamuisin.


Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika?
« Vastaus #12 : 27.03.2025, 14:52:44 »
Ei uutta raportoitavaa tästä.
Pirssillä ajetaan suht harvakseltaan, n. 1x 2 vkoa, joten ovenavauskokemuksia tulee suht vähän, mutta vika ei ole ilmennyt uudestaan.

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2005 kuskinoven sähkövika? offtopic ajettavuus
« Vastaus #13 : 11.04.2025, 08:40:26 »
Kiitokset tästä CEM-johtolangasta. Pitääpä siirtyä toiselle puolelle autoa.
Tuohon jäljempään kommenttiin voin yhtyä. Ei uskoisi että ovat saman tehtaan autoja, kun normaalisti ajan V70 2012:lla.
Tuo S40 ei ole paljon parempi ajoltaan kuin 1987 kaksnelikymppinen aikoinaan.

OFFTopicina tähän ajettavuuteen:
Tämän vuoden katsastuksessa löytyi poikkioleva vasemman etupyörän jousi, 1 kierros alhaalta katkennut.
Vaihdoin molemmille puolille uudet ja koeajolla yllätyin miten ajettavuus oli muuttunut täysin.
Auto kulkee vakaasti moottoritienopeuksia, kun aiemmin auto hutjahteli puolelta toiselle vaatien jatkuvaa paimentamista, kuin 1987 Volvo 240.
Herää kysymys kuinka pitkään jousi on ollut poikki, kun epävakaa ajettavuus on ollut alusta saakka 6 vuoden ajan.
Etupäästä kuulunut outo lompsahtelukin hidastetöyssyissä hävisi. Tästä joskus katsurilta kyselinkin, että mikä sitä voisi aiheuttaa. Ei ollut löytynyt mitään vikaa.

 

Kulkukoira  Proturbo