Samppasport  Futurez

Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.

  • 16 Vastauksia
  • 945 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Moro!

Eli vika olisi sellainen että auton mittaristossa lukee muistaakseni teksti "ajonvakautus vaatii huoltoa" ja palaa keltainen kolmio.
Auton sutimisen esto ei ole toiminnassa sekä neliveto puuttuu kokonaan.
Tuo teksti mittaristoon ilmestyy aina uudestaan vaikka virtoja käyttää pois ja palaa kokoajan ajaessa.

Vikakoodit antaa sellaiset kuin:
CEM-1A64. Yhteys AOC-ohjausyksikköön Signaali puuttuu
ABS-0094. Tiedonsiirto ohjausyksikkö

Auton alta AOC yksiköstä käytin kaksi pistoketta irti, näyttivät olevan hapettuneet.
Puhdistin hapettumat ja laitoin WD-40 mutta vika edelleenkin päällä.
Haldexiin vaihdettu öljyt noin vuosi sitten.

Osaatteko sanoa tai antaa vinkkejä mitä seuraavaksi kannattaisi lähteä tekemään?

Varsin kallis tuo nelivedon ohjausyksikkö että jos se imenyt vettä itseensä ja mennyt rikki kuten useimmissa tapauksissa, oliko jossain hintaa uudella 1500€.

Takakontissa siaitsevassa sulakerasiassa paikan 23 AWD sulake 7.5w näyttää olevan kunnossa, ei ole palanut.

Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin jos vaihtaa tuon nelivedon ohjausyksikön, niin sen joutuu ohjelmoimaan?

Lienekkös haittaa nyt jos toistaiseksi autolla ajaa vaikkei tuo ajonvakautus ja neliveto ei toimi, eli voiko tulla lisä remppaa?
« Viimeksi muokattu: 11.03.2025, 11:28:25 kirjoittanut s40v2002T4 »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3015
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #1 : 11.03.2025, 11:55:55 »
Jos sulla on vida käytössä niin siellä on arvot liittimien mittaamiseen. Itellä vois puhelimesta löytyä kuvakin tuosta kun joskus ne jollekkin kaivoin, pitääpä vilkaista..
Löytyi.



« Viimeksi muokattu: 11.03.2025, 12:01:18 kirjoittanut jak900 »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3362
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #2 : 11.03.2025, 14:24:09 »
Haldexin sulake lienee ainakin palanut. Kokeile vaihtaa se, todennäköisesti palaa uudestaan. Sitten vaihtoehdot on joko Haldex pumppu tai itse DEM yksikkö.

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #3 : 11.03.2025, 14:29:11 »
Jos sulla on vida käytössä niin siellä on arvot liittimien mittaamiseen. Itellä vois puhelimesta löytyä kuvakin tuosta kun joskus ne jollekkin kaivoin, pitääpä vilkaista..
Löytyi.




Vähän olen huono näissä sähköasioissa, mutta jos nyt oikein ymmärsin nuo lähettämäsi ohje kuvat niin pistokkeessa liitin 2 on "maa" johon painetaan yleismittarin musta piuha kiinni ja punaisella sitten katsotaan 7 ja 8 liittimistä tuleeko sinne jännite kumpaankin, jos tulee niin sen pitäisi olla 2-3v.
Ja tämä mitataan tuosta johdosta joka tule tuohon nelivedon ohjaus boksin (DEM) kylkeen kiinni?

Oliko hommeli näin?  :)

Mitäs seuraavaksi jos tuonne ei jompaan kumpaan, eli 7 tai 8 liittimeen tule jännitettä, mitä se kertoo?

Nyt en harmi pääse autoon käsiksi töiden vuoksi, eli menee viikko tässä ennen kuin ennätän näihin hommiin  :'(
Mutta kaikkia neuvoja otetaan vastaan... :)
« Viimeksi muokattu: 11.03.2025, 14:56:24 kirjoittanut s40v2002T4 »

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #4 : 11.03.2025, 14:47:35 »
Haldexin sulake lienee ainakin palanut. Kokeile vaihtaa se, todennäköisesti palaa uudestaan. Sitten vaihtoehdot on joko Haldex pumppu tai itse DEM yksikkö.

Jos tuo Haldexin sulake on ohjekirjaan merkitty takakontin sulakerasiaan paikalle 23, AWD- merkinnällä niin tuo sulake on kyllä ehjä. Tuo sulake on mini sulake ja 7.5A

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #5 : 17.03.2025, 18:35:07 »
No nyt tuli mittailtua tuo DEM boxin johdon päistä jännite noiden edellisten ohjeiden mukaan, sieltä tuli 7 ja 8 liittimille noin 1,3V.

Tuo seuraava vikakoodi CEM-1A64 joka tulee keskuselektoniikka boksilta, sai tarkastamaan tuon auton CEM boksin kun löysin netistä että mahdollisesti näissä malleissa valuu suoraan vesi tuulilasilta boksin päälle, se kun siaitsee suoraan pyyhkijän sulkien vivustojen alla tuo kansi jonka alla on taasen kaksi CEM boksin liitintä.
Kaikki paikat puhtaat ja kuivat oli, tässä kun ilmeisesti volvo on tehnyt parannuksia edellisiin versioihin ja nostanut tuota kantta ylemmäksi ns. kauluksella jottei vesi pääse valumaan boksiin.

Kaikki sulakkeet tarkasteltu jne...ei niissäkään mitään vikaa.

Mutta auton kasattua ei vikailmoituksia enää tullutkaan mittaristoon ja kaikki edelliset vikakoodit jotka oli poistin ja kävin testiajulla, niin nelikko ja ajonvakautus toimi moitteetta  :)
Testattu myös nelivetoa mäessä ja kyllä takarenkaatkin pyöri...
Ainoa virhe joka ilmestyi oli DEM-E003 Konfigurointivika. Virheellinen konfiguraatio.

No siihen se hyvä olo loppuikin kun kokeilin pihassa vielä kovemmin kiihdyttää paikaltaan lähtiessä niin auton takaa kuului pienoinen jumpsaus tai paukahdus ja sitten sellainen kahina, aivan kuin jokin metallinen akseli olisi pyörinyt raudan päällä muutaman sekunnin ajan.
Ja näin, neliveto lähti sillä pois pelistä eikä enää palannut.
Vikakoodeja ei anna mitään mutta nelivetokaan ei toimi.
Autolla tuli kuitenkin ajettua vielä about 300m mutta mitään ylimääräsiä ääniä ei ainakaan tuolla matkalla kuulunut.

Mitä luulisitte missä vika?
Eikös näissä nelivedoissa antaudu tuo booriholkki mutta sehän on auton etupäässä kulmavaihteessa, joten en uskoisi että sekään olisi paukahtanut kun tuo ääni ja kaikki kuului takaa.

Pieni ketutus iski päälle niin ajoin auton suorilla talliin, en edes viitsinyt katsoa auton alle ja näin jälkeenpäin tuli mieleen ettei vain vetoakseli olisi katkennut  :-\
Mutta olisi kai tuo jotain ääntä vielä tuon 300m matkalla päästänyt...jos se poikki olisi mennyt...
« Viimeksi muokattu: 17.03.2025, 18:56:34 kirjoittanut s40v2002T4 »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10026
  • Teiden tukko
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #6 : 17.03.2025, 19:19:52 »
Jos arvata pitää, niin booriholkista meni hampaat ja se tuhosi luultavasti kulmavaihteen akselin boorit.

Tämän saa helpoiten selville kun pääsee auton alle niin, että auto on renkaillaan ja pyörittää kardaania. Jos kardaani pyörii käsin, on boorit hajalla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #7 : 17.03.2025, 20:39:00 »
No mutta huomennapa täytyy tuo kardaanin pyörittely testata, ajella auto nostimelle ja katsella muutenkin sitä näkyykö päällisin puolin mitään ihmeitä...

Jos käykin niin että kardaani ei pyöri, niin mitäs sitten kannattaisi kokeilla ja testata missä syy voisi olla nelivedon toimimattomuudelle?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3362
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #8 : 17.03.2025, 21:12:28 »
Kai se perämurikka on ainoa pamauksien lähde ton lisäksi, mutta yleisimmin se on se booriholkki mikä paukahtaa.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3015
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #9 : 17.03.2025, 21:19:45 »
Pamaus ja rohina viittaa booriholkkiin, se sieltä ensimmäiseksi porsii. Hommana ei kummoinen, pari pulttia yleensä vmäisessä paikassa. Kulmavaihteen akseli kannattaa tarkastaa huolella, näyttää monesti päästään ehjiltä booreilta mutta syvemmällä ne on sileänä. Holkin vaihtoon jos joutuu niin kannattaa ne laatikon ja kvaihteen akselin stefat vaihtaa saman tien.
Esit. Tuomaril näpytti samaa samaan aikaan  :)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10026
  • Teiden tukko
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #10 : 17.03.2025, 21:34:36 »
Pamaus ja rohina viittaa booriholkkiin, se sieltä ensimmäiseksi porsii. Hommana ei kummoinen, pari pulttia yleensä vmäisessä paikassa. Kulmavaihteen akseli kannattaa tarkastaa huolella, näyttää monesti päästään ehjiltä booreilta mutta syvemmällä ne on sileänä. Holkin vaihtoon jos joutuu niin kannattaa ne laatikon ja kvaihteen akselin stefat vaihtaa saman tien.
Esit. Tuomaril näpytti samaa samaan aikaan  :)

Pienellä räikällä (1/4") pääsee helposti ylimpiin pultteihin kiinni. Varsinkin, jos ovat olleet irti, eivät ole jännästi kovaa kiinni. Toinen vaihtoehto on kaikki mahdolliset 1/2" jatkot ja toinen ohjaa hylsyn paikoilleen ja toinen kääntää pyöräkotelosta.  :P

P2 V70 kun korjautin kulmavaihteen, niin siihen myytiin booriholkkisarjaa, jossa tuli stefat ja O-rengas mukana. Näissä voi tietysti taas olla Volvomaisia eroja ja kaikkiin edes samaa mallisarjaa oleviin ei saa samanlaista settiä. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3015
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #11 : 17.03.2025, 22:23:19 »
Alakauttakin nuo ylemmät pultit aukeaa räikkälenkeillä kohtuullisesti. Joo noihin on vaihtoehtoja, selviää kyllä valmistenumerolla.

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #12 : 18.03.2025, 12:30:39 »
Nyt käytetty autoa nosturilla, tosin kardaani pyörii käsin renkaiden ollessa "maassa" ja vaihde ykkösellä.
Ilmeisesti se booriholkki nyt sitten kappaleena

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10026
  • Teiden tukko
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #13 : 18.03.2025, 12:55:00 »
Nyt käytetty autoa nosturilla, tosin kardaani pyörii käsin renkaiden ollessa "maassa" ja vaihde ykkösellä.
Ilmeisesti se booriholkki nyt sitten kappaleena

Kyllä se on kulmavaihderemontti edessä.  :-\
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa s40v2002T4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo xc70 2005 vikakoodit ja neliveto ei toimi.
« Vastaus #14 : 25.03.2025, 21:47:47 »
Siitäpä se auto korjaamolle tänään viety ja kulmavaihteen akselistakin oli boorit menneet, eli kulmavaihde kokonaisuudessaan vaihtoon tai akselit sinne sisälle  :'(

Auto korjaajan mukaan olisi hankala löytää tuollaista kulmavaihdetta, näin hän kertoi.

Onko näihin lie saatavilla näitä ratas/akseli sarjaa erikseen?

Ainakin vaihteistokauppa.com sivustolta löytyy kunnostettu kulmavaihde sekä erikseen tuo ratassarja, mutta vuoden 2007-2011 malleihin.
Tämä auto kun on vuoden 2005...

Onkohan näihin lie mahdollista tehdä uusia booreja näihin akseleihin?...onko kellään tietoutta asiasta?

 

Carcom Oy  Elekma