Samppasport  Futurez

Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä

  • 17 Vastauksia
  • 875 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Iideni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« : 11.03.2025, 13:43:07 »
Volvo v70 mk3 2007 2.4d manuaali. Automaatti-ilmastointi, ei lisälämmitintä. 304000km ajettu.

-testerillä katsottu, että ajon aikana lämmöt nousee normaalisti 82-85 asteeseen
-puhallinmoottori uusi alle 1000km ajettu (ujelti laakeri)
-lämmittimen kenno uusi alle 1000km ajettu (oli vanha tukossa)
-järjestelmä huuhdeltu ennen uuden kennon asennusta
-ilmanlaaduntunnistin vaihdettu
-raitisilmasuodatin vaihdettu
-jakopää ja vesipumppuvaihdettu alle 1000ajettu (INA)

Järjestelmässä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla ilmaa, mutta lämmintä ei vaan tule. On kokeiltu ilmastointi päällä hi-asennossa, ilman ilmastointia hi-asennossa, mikään ei vaikuta juuri mitään, eikä ole edes kovia pakkasia. Kaiken järjen mukaisesti, pitäisi HI-asennolla pystyä ajelemaan t-paidalla vai ovatko nämä tosiaan näin kylmiä autoja?

Kysymyksiä viisaamille: Onko näissä lämppärin kennolle jotain kiertovesipumppua, mekaanista rajoitinventtiiliä tai jotain mistä tässä lähtisi vikaa etsimään? Onko näissä sähköisesti toimivissa ilmankiertoläpissä ollut porukalla vikaa, että voiko vaan olla että ilma ei kulje kuin osittain kennon läpi ja suurin osa ei pääse kennolle saakka. Sen verran olen huomioinut, että noille kojelaudan ilmaventtiileille etummaisille ei kovin kummoista lehmänhenkäystä tule vaikka puhallinmoottori on täydellä ja läpät auki.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #1 : 11.03.2025, 14:16:01 »
Onko konehuoneessa molemmat lämppärin kennon letkut kuumia? Pitäis olla muuten ei ole kiertoa.

Voi olla ilmaläpät sekasin. Pitäis testerillä kalibroida. Onko mitään koodeja ccm:ssä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Iideni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #2 : 11.03.2025, 17:48:21 »
Pitääpäs testata ensimmäisenä nuo letkut.

Onnistuskohan tuolla Bilteman volvotesterillä kalibrointi. Pitää tutkia.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #3 : 11.03.2025, 18:03:14 »
Todennäköisesti ei onnistu, valikot selaamalla selviää. Kalibroinnissa huomioitava että se tehdään oikeassa lämpötilassa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #4 : 11.03.2025, 18:59:42 »
Ulkolämpöanturi näyttää lämpötilan mittaristossa? Mitä arvoa näyttää sisätilanlämpöanturi?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Iideni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #5 : 12.03.2025, 08:35:07 »
Ulkolämpöanturi näyttää lämpötilan mittaristossa? Mitä arvoa näyttää sisätilanlämpöanturi?

Ulkolämpötila tänä aamuna auton mukaan -13 astetta ja auton sisäanturi ilmoitti jotain -12,83 astetta.

1,5h letkulämmityksen jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila +23 astetta ja 40km ajon jälkeen +73 astetta. 80 alueella suurin osa matkasta. Tässä kohtaa auton sisälämpötila-anturi ilmoitti vähän reilua +10 astetta, joka tuntuman mukaan piti paikkaansa. Matkan aikana seurasin sisälämpötilan muutosta ja se käyttäytyi loogisesti eikä tehnyt harppauksia. Keulan ritilöitä ei ole tukittu millään.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #6 : 12.03.2025, 08:50:21 »
En ole diesel asiantuntija mutta melko viileältä moottorinlämpö kuulostaa.
Ei noilla lämmöillä nyt kovin nopeasti saunota.
Olisko termostaatti vähän raollaan? ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #7 : 12.03.2025, 09:10:44 »
Ei mulla ainakaan edellinen D5 lämmennyt tuon kummemmin moottorin osalta ilman maskirättejä. Sisällä kyllä tarkeni ihan OK omasta mielestä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Iideni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #8 : 12.03.2025, 09:23:33 »
Muuten itsekin epäilisin viaksi termostaattia, mutta kun auton vetää 3 vaihteella satasen alueella sinne 88 asteeseen niin ei silti puhalla sen paremmin lämpöjä.

Ja pitäisihän sen 73 asteisen nesteenkin jo tuupata kunnolla lämpöä hyttiin, jos sitä menee varmuudella kennolle ja ilma kiertää oikeasti kennon läpi. Ainakin minun järjen mukaan.

Pitää nyt vielä etsiä ne letkut sieltä konetilan puolelta ja tunnustella onko ne molemmat lämpimät. Mutta outoa on se, että vaikka puhallinmoottori on täysillä ja kaikki eturäppänät on auki niin sieltä ei juuri puhallusta tule.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #9 : 12.03.2025, 11:16:22 »
Tuleeko sitä ilmaa räppänöistä vai ei? Toimiiko läppien asentojen muutokset? Puhaltaako jaloille, lasiin yms?

Jos ei, niin joku läppä jumissa tai ei saa ohjausta oikein, niin kuin joku alussa ehdotti.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #10 : 12.03.2025, 12:00:53 »
Oliko sama vika jo ennen lämppärin puhaltimen vaihtoa?

Näihin kun jotkut on laittaneet väärinpäin pyörivän moottorin. Tadaa! *nuqquun->
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #11 : 12.03.2025, 13:26:59 »
Joo näitä moottoreita on kahta mallia ainakin ulkomailta tilaten, rh ja lh malleja, ristiin ei voi asentaa juuri tuon pyörimis suunnan vuoksi.

Poissa Iideni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #12 : 13.03.2025, 08:44:48 »
Tuleeko sitä ilmaa räppänöistä vai ei? Toimiiko läppien asentojen muutokset? Puhaltaako jaloille, lasiin yms?

Jos ei, niin joku läppä jumissa tai ei saa ohjausta oikein, niin kuin joku alussa ehdotti.

Testailin eilen vielä räppänät läpi ja testeri kiinni. Kyllä siellä arvot muuttuu testerissä ja ilmavirran voimakkuus myös kun vaihtelee eri kohdille puhalluksia. Ja ilmaa tulee sillä tavalla, että tuntee selvästi.

Poissa Iideni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #13 : 13.03.2025, 08:47:43 »
Oliko sama vika jo ennen lämppärin puhaltimen vaihtoa?

Näihin kun jotkut on laittaneet väärinpäin pyörivän moottorin. Tadaa! *nuqquun->

Kyllä se samanlainen oli ennen vaihtoa. Mikään muu ei muuttunut, kun että puhaltimen ulina hävisi.

Onpa erikoista, että samaan vehkeeseen on tehty kahta eri suuntaan pyörivää puhallinta. Tilasin tämän ihan paikallisesta varaosia myyvältä liikkeeltä rekisteritunnuksen mukaan, joten oletetaan, että puhallin pyörii oikeaan suuntaan. Ei kai se puhaltaisi ollenkaan, jos se pyörisi väärään suuntaan?

Poissa Iideni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 mk3 2007 2.4d ei lämpiä sisältä
« Vastaus #14 : 13.03.2025, 08:53:58 »
En päässyt vielä tutkimaan niitä kennolle meneviä letkuja konetilan puolelta. Ne taitaa olla piilossa sen huopasuojan takana niin pitää sitä koittaa raotella edestä.

Sen verran tein huomioita vielä eilen, että paikallaan ollessa nesteen lämpötila 82 astetta. Kun lämmitys pyynti on asetuksella HI, niin tyhjäkäynnillä alkaa puhaltaa melko kylmää ilmaa. Kun pitää paikallaan moottoria kierroksilla noin 3000, alkaa puhallettava ilma lämmetä todella nopeasti ja muuttuu jopa kuumaksi. Äkkinäinen voisi päätellä, että silloin vesi alkaa kiertää kennolla paremmin.

Autosta on poistettu alkuperäinen polttoainelämmitin ja se on poistettu kokonaan. Paikalla on vain letkumutka, joka ohittaa sen.

 

RallyBaron  Samppasport