Aprillipäivän kunniaksi puhdistin
MAF (Mass Air Flow) ja
MAP (Manifold Absolute Pressure) anturit S60 AWD bensa -02 Volvostani. Olin ostanut
CRC Mass Air Flow Sensor Cleaner nimistä ainetta Motonetista.
MAF anturi on helppo löytää ilmanputsarin vieressä. Boshin anturin kehyksessä on omituiset ruuvit enkä irrottanut itse anturia. Mielestäni siihen pääsi ruikkimaan lientä riittävän hyvin ilmankin. Ei se kovin likaiselta näyttänyt alun perinkään.
MAP anturin sijaintia tutkin netistä. Löytyi monta videota S60/V70:stä ja kaikissa tuo anturi oli eri paikassa. Jossain se oli konehuoneen ihan etuosassa reunapellin alla ja yhteys imukanavaan oli letkun kautta. Jossain se oli imuputken alaosassa jäähdyttinen alareunan tasolla. Itse taisin löytää sen ylempää, imusarjan alapuolelta. Anturi on kuvassa jo irti :

Imu-putkessa näkyy joku toinenkin anturi/liitin. Mikä se on? En saanut sitä irti enkä kauheasti yrittänytkään.
MAP anturikaan ei näyttänyt kovin likaiselta, mutta putsasin parhaani mukaan kuitenkin.
Moottori on tähän asti käynyt ihan hyvin, mutta mielestäni yläkierroksilla (4000-6000) olisi pitänyt tulla tehoa vielä enemmän. Tämä on kuitenkin 147kW/200hv versio. Netistä luin, että nämä anturit voivat vaikuttaa asiaan.
Testailin täyskaasukiihdytystä ja kone saattaa nyt olla vähän pirteämpi ... tai sitten kuvittelen. Hyvin se kulkee kuitenkin.
Samalla pesin konehuonetta vahvan pesuaineen ja harjojen kanssa. Aiemmin oli ohjaustehostimen letku vuotanut ja öljyä roiskunut ympäri.
BTW, miten ilmanputsarin kotelo pitäisi irrottaa oikeaoppisesti? Siis ei kansi, missä itse suodatin on, vaan koko boxi. Alhaalla reikiin tulee tötterö, missä neljä sakaraa. Sakaroita pitäisi painaa keskiöön päin yhtaikaa. Itse painoin siihen 11mm hylsyn jatkovarren kanssa ja samalla kiskoin koko laatikkoa ylös. Irtosi, mutta onko tarkoitus vain kiskoa tarpeeksi kovaa ilman työkaluja?