Futurez  Kulkukoira

V50 1.6D ahtimen öljyongelmia

  • 5 Vastauksia
  • 332 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wbru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
V50 1.6D ahtimen öljyongelmia
« : 05.04.2025, 12:43:07 »
Mikähän mahtaa olla vialla?

1.6D D4164T moottorikoodilla olevassa Volvossa on nyt ahtimen jälkeen öljyongelmia.

Antaa vikakoodeja:
P0069 MAP barometric pressure
P1402 EGR?
P2585 Eolys
P138B Hehkutulppa
P2459 DPF

MAP anturi, EGR ja DPF viat voisivat oman fiiliksen mukaan pohjautua tuohon öljyn valuttamiseen. Otin ahtimen irti ja se oli täynnä öljyä. Onko kyseessä nyt kuitenkin pelkästään viallinen (öljyä vuotava) turbo vai voiko syy olla muualla? Kuvassa näkyy ulos valuvaa öljyä myös runsaasti, eli varmaankin jokin putki myös rikki?





Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V50 1.6D ahtimen öljyongelmia
« Vastaus #1 : 05.04.2025, 15:50:43 »
Siis oliko se kompressorikotelo täynnä öljyä, se missä ne siivet on?
Siellä keskiosan rungossahan kuuluukin olla öljyä.

Pitää kysellä näin tyhmiä kun en ollut varma kuvailustasi.  :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa wbru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6D ahtimen öljyongelmia
« Vastaus #2 : 05.04.2025, 16:03:15 »
Siis oliko se kompressorikotelo täynnä öljyä, se missä ne siivet on?
Siellä keskiosan rungossahan kuuluukin olla öljyä.

Pitää kysellä näin tyhmiä kun en ollut varma kuvailustasi.  :D

Joo, siis kompressorissa oli öljyä ja sieltä mennyt ahtoputkiin. Sori mun  puolesta, tulikin vähän epäselvä selitys :D

Noita ei varmaan itse korjailla, korjaileeko joku Suomessa vai pistänkö uutta ahdinta tulemaan?

Edit: Vuotoa näkyy kuvissa, moottorin vasemmalla puolella edestä katsottuna. Onko tässä mitään mistä vois öljyä vuotaa vai tuleeko tosiaan turbon kautta ahtoputkista ja vuotaa tosta ulos?
« Viimeksi muokattu: 05.04.2025, 16:05:33 kirjoittanut wbru »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V50 1.6D ahtimen öljyongelmia
« Vastaus #3 : 05.04.2025, 18:07:13 »
Huohotusöljyä menee aina imupuolelta sisään, koska imuputkessa on liitos venttiilikoppaan. Sitä tulee sitten pienistäkin vuotokohdista ulos. Joskus ahtoputki ratkeaa kuvailemastasi kohdasta ja sotkee kunnolla.

Jos turbo toimii, eikä auto kuluta öljyä niin en siitä olisi kovin huolissaan.

Hehkujen koodin osalta mittaa hehkut niiden yhteisestä virtaliittimestä. Vaikuttaa koneen toimintaan muutenkin kuin käynnistäessä mikäli kaikki on pimeänä.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2025, 18:11:08 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jani75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6D ahtimen öljyongelmia
« Vastaus #4 : 06.04.2025, 08:56:45 »
kuminen ahtoputki halkeaa todennäköisesti sen takia kun öljyä on putkessa ollut pitempään ja syövyttää putkea. tuprauttaako kylmänä käynnistäessä sinisen sävyistä savua? jos tuprauttaa niin tod näköisesti turbon laakeri lopussa. turboja voi tasapainottaa ja laakereita vaihtaa jos haluu yai hommaa hyvän käytetyn tai kunnostetun tilalle esim saattavat vaihdossa ottaa vanhanki ja hyvittää siitä?? millon viimeksi öljyt vaihdettu? menee öljy vanhemmuuten ohuemmaksi ja tulee turbon laakereiden läpi pako ja ahto puolelle

Poissa wbru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6D ahtimen öljyongelmia
« Vastaus #5 : 07.04.2025, 01:53:02 »
kuminen ahtoputki halkeaa todennäköisesti sen takia kun öljyä on putkessa ollut pitempään ja syövyttää putkea. tuprauttaako kylmänä käynnistäessä sinisen sävyistä savua? jos tuprauttaa niin tod näköisesti turbon laakeri lopussa. turboja voi tasapainottaa ja laakereita vaihtaa jos haluu yai hommaa hyvän käytetyn tai kunnostetun tilalle esim saattavat vaihdossa ottaa vanhanki ja hyvittää siitä?? millon viimeksi öljyt vaihdettu? menee öljy vanhemmuuten ohuemmaksi ja tulee turbon laakereiden läpi pako ja ahto puolelle


Vanhathan noi öljyt on.. Ahtimessa oli myös poikittaisvälystä aika reippaasti, pitkittäissuunnassa ei tuntunut ollenkaan. Pistin uuden ahtimen tilaukseen, sen verta heilui lavat ja oli kulunut.

Ahtoputki näytti nopealla katsomuksella olevan halki, täytyy sekin vaihella samaan syssyyn. Katsellaan lisää kun remontti on alkanut, kiitokset vastauksista

 

Kulkukoira  Proturbo