Kyllä se ääni taitaa enemmänkin perän puolelta tulla. Kahnaava ääni tasoittuu mutta ei poistu kun vaihde päällä pysäyttää vasemman takarenkaan.
Laitoin tekohengityksenä RVS litkut öljyn sekaan, mutta onhan se korjattava ennenkuin kokonaan leviää.
Täältä foorumilta bongasin noihin hommiin erikoistuneen firman nimeltä Recro, joka siis sijaitsee latviassa. Sieltä sain tarjouksen osineen töineen 1560e + omat matkakulut päälle. Yhdestä paikasta kunnostetun perän saisi n. 1200e ja vaihto jäisi itselle, joten tuo latviareissu ei niin houkuttele.
Vaihtoehdoiksi näyttäisi jäävän:
1. kunnostetun perän ostaminen ja itse vaihtaminen.
2. Etsiä suomesta tekijä.
3. Perän uudelleen laakerointi itse. Tähän hommaan ei kauheasti löydy kokemusta, joten voipi olla että homma menisi harjoitteluksi ja auto seisoisi pidemmän aikaa nosturilla.
Onko ehdotuksia perän kunnostuksesta suomen maalla?
Väliaikaisesti etuvedoksi muuttaminenkin on käynyt mielessä. Eli kardaani, perä ja vetarit irti. Saisi rauhassa itse kunnostaa. Kardaanin poistolla etuvedoksi menetelmästä löytyy netistä muitakin hengenheimolaisia, mutta en ole vielä nähnyt, että joku ilman perää ajelisi. Vaatiiko esim vetareista ulommat nivelet abs antureita varten ja puristamaan laakereita yms.
Päivitys 5.6.
Kahnaava ääni ei vielä ole hävinnyt itsekseen (yllätys), mutta ei myöskään pahentunut. Noista kolmesta vaihtoehdosta tuli valittua 1 ja 3 yhdistelmä.
Ostin perän johon myyjä oli itse vaihtanut laakerit ja lyönyt kasaan. En kuitenkaan ollut vakuuttunut työn laadusta. Perä oli aivan jumissa, mutta posken avaamalla pinioni puolestaan muuttui liian löysäksi, eli puristeholkin kiristys jäänyt vajaaksi. Käytin perän ammattilaisella tsekattavana, tarkisti laakereiden kunnon ja kiristi järjestelmään oikean vierintävastuksen.
Tässä vaiheessa kuluja on kertynyt osiin 550€.
Öljyihin, tiivisteisiin ja muihin tarvikkeisiin arviolta menee vielä 200€ ja työn päätteeksi nelipyöräsuuntaus arviolta 90€
Katsotaan lopuksi kuinka paljon jäädään alle tuhannen.
Tässä vaihtoehdossahan on bonuksena se, että saan pitää tuon laakerivikaisen perän. Ei tarvitse antaa vaihto-osana pois liikkeelle. Voin joko kunnostaa sen ja myydä, tai myydä sellaisenaan kunnostettavaksi seuraavalle perävikaiselle fordvoilijalle!